Recension: Canterwood-roundup|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Canterwood-roundup
HoliC
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 245
Member Since:
January 30, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
354230
June 10, 2003 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Nice.

Saknar bara en sak, utskriftsvänlig version 🙂
Eftersom jag saknar internet hemma för tillfället och får slåss om några få minuter framför en dator i arbetet så vore det skönt att kunna skriva ut artikeln. Sweclockers har en fördel där att dom brukar ha lätt utskrivbara artiklar.

Och om jag har missat att det går att välja utskrivbar version så får ni gärna säga till 🙂

Andy Guts
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 198
Member Since:
May 15, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
354238
June 10, 2003 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för roundupen, mycket gedigen.
En sak som slog mig när jag läste en IC7-G recension på 64bits.se (mitt första besök där) var utlåtandet om ljudkretsen:

Från IC7-G recensionen på 64bits.se:

Ljudet som denna ljudkrets presterar tillräckligt bra för spel och musiklyssnande om man nu inte är en riktig audiofil.

Från roundupen på NH:

Ljudkretsen är numera integrerad i sydbryggan och ger 6-kanalsljud med hjälp av AC97 codecen. Denna lösning ger faktiskt väldigt bra ljud och duger mer än väl till alla utom riktigt inbitna audiofiler.

Hehe, kan lite likt eller? 😀

Seriöst dock, hur är denna ljudkrets lite mer i detalj?? Jag har tänkt köpa ett IC7-G inom en snar framtid och som ljudlösning ett Audigy2, är det overkill för en standardanvändare? Klarar den integrerade kretsen tex EAX, EAX2 osv?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
354315
June 10, 2003 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

HoliC wrote: Nice.

Saknar bara en sak, utskriftsvänlig version 🙂
Eftersom jag saknar internet hemma för tillfället och får slåss om några få minuter framför en dator i arbetet så vore det skönt att kunna skriva ut artikeln. Sweclockers har en fördel där att dom brukar ha lätt utskrivbara artiklar.

Och om jag har missat att det går att välja utskrivbar version så får ni gärna säga till 🙂

Vi jobbar på det =)

Hamutt
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
June 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
354367
June 10, 2003 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm, anledningen till att MSI kortet tar ledningen är väl det att dess corcell lr ja klockgenerator, under program och tester, överklockar kortet med ett par mhz för att visa att den är "bäst". Däremot förlorar den på program som enbart testar minnet.
Jag har för mig att det är så...men jag lovar inget.
Ber om ursäkt om jag har fel.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
354413
June 10, 2003 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Hamutt wrote: hmm, anledningen till att MSI kortet tar ledningen är väl det att dess corcell lr ja klockgenerator, under program och tester, överklockar kortet med ett par mhz för att visa att den är "bäst". Däremot förlorar den på program som enbart testar minnet.
Jag har för mig att det är så...men jag lovar inget.
Ber om ursäkt om jag har fel.

Har för mig att det stog så i
http://www6.tomshardware.com/m.....index.html
MSI hade även klockat upp agp/pci på sitt moderkort

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
354637
June 11, 2003 - 6:46 am
sp_Permalink sp_Print

Det där får vi nog kommentera ja. Men i vilket fall är la inte det mycket värre än när tillverkare skickar högre klockade grafikkort. Gratis extra prestanda utan att användaren behöver lyfta ett finger.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
354658
June 11, 2003 - 8:41 am
sp_Permalink sp_Print

Andy Guts wrote: Tack för roundupen, mycket gedigen.
En sak som slog mig när jag läste en IC7-G recension på 64bits.se (mitt första besök där) var utlåtandet om ljudkretsen:

Från IC7-G recensionen på 64bits.se:

Ljudet som denna ljudkrets presterar tillräckligt bra för spel och musiklyssnande om man nu inte är en riktig audiofil.

Från roundupen på NH:

Ljudkretsen är numera integrerad i sydbryggan och ger 6-kanalsljud med hjälp av AC97 codecen. Denna lösning ger faktiskt väldigt bra ljud och duger mer än väl till alla utom riktigt inbitna audiofiler.

Hehe, kan lite likt eller? 😀

Seriöst dock, hur är denna ljudkrets lite mer i detalj?? Jag har tänkt köpa ett IC7-G inom en snar framtid och som ljudlösning ett Audigy2, är det overkill för en standardanvändare? Klarar den integrerade kretsen tex EAX, EAX2 osv?

Nja faktiskt tycker jag inte det är speciellt likt, audiofil passar bra in helt enkelt. 🙂

Jag kan i vilket fall lova att vi inte gått in och plagierat en mening i 64bits-recension. wink

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
354668
June 11, 2003 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

Hamutt wrote: hmm, anledningen till att MSI kortet tar ledningen är väl det att dess corcell lr ja klockgenerator, under program och tester, överklockar kortet med ett par mhz för att visa att den är "bäst". Däremot förlorar den på program som enbart testar minnet.
Jag har för mig att det är så...men jag lovar inget.
Ber om ursäkt om jag har fel.

Vi är fullt medvetna om MSIs CoreCell-krets och det är något vi funderat mycket på de senaste dagarna. Dock tror vi inte det är en CPU-överklockning som ligger bakom de konstiga resultaten. Mest för att 3Dmark2001-resultaten i så fall skulle varit mycket högre.
Det kan vara AGP/PCI-klockfrekvenserna som ligger bakom Q3-resultaten dock men jag har inte testat korten själv så jag vill inte säga för mycket.

Vi kommer i alla fall undersöka detta närmare om vi får tag i ett utbyteskort då vårt testexemplar inte bara hade problem med prestandan. 🙁

FoXx
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
June 15, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
356507
June 15, 2003 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressant roundup, av lika god kvalitet som vanligt. Men till saken.

I morron måndag den 16.6 bör jag själv få de sista delarna delarna till min nya "kosta-skjortan-dator" wink Bara inte posten klantar sig... och i den konfigurationen finns just "problemkortet" MSI 875P NEO FIS2R...

Eftersom att välja lite okändare minne är litet som att spela rysk rulette så, försökte jag vanan trogen hitta någon som har tidigare testat hårdvaran man hande tänkt anskaffa...
Valet föll på Buffalos 512 MB DDR400 ... Men nej tusan jag har hittat nån som använder sig av Buffalos minnen... Men det fick duga endå...

Efter att orden hade blivit gjord så, har det nog blivit lite kallsvettigt om nätterna....Kommer det att fungera??? wink

Men... i övrigt, som en liten sidotråd till roundupen, kan jag posta hurvida det gick när jag har kommit så långt.
Och går det riktigt väl så försöker jag mig på att överklocka...
För precis som ni säjer i rounduppen så, tror jag att det finns nog mycket potential i MSIs moderkort... bara de skulle få ihop det med minnet.

Weeblie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 381
Member Since:
December 28, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
356587
June 15, 2003 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=guess?who] Btw, varför var inte ASUSkortet med?? Det kanske stod någonstans som jag missade, ber om ursäkt i så fall.

ASUS är gnidna, de skickar inte ut testexemplar. Men vi ska nog kunna haffa deras partners här i Sverige när vi har lite tid över.

Varför köper ni inte bara det? 😀

Till och med jag har det... (P4C800 Deluxe).... ^^

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
356870
June 16, 2003 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

DeepBlueMagic wrote: [quote=UndaC][quote=guess?who] Btw, varför var inte ASUSkortet med?? Det kanske stod någonstans som jag missade, ber om ursäkt i så fall.

ASUS är gnidna, de skickar inte ut testexemplar. Men vi ska nog kunna haffa deras partners här i Sverige när vi har lite tid över.

Varför köper ni inte bara det? 😀

Till och med jag har det... (P4C800 Deluxe).... ^^

skulle säkert bli billigt att driva NH om vi gick och köpte allt vi inte fick skickat till oss 😉

Weeblie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 381
Member Since:
December 28, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
356909
June 16, 2003 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju 30 dagars öppet köp! 😛

FoXx
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
June 15, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
357353
June 17, 2003 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

FoXx wrote: Intressant roundup, av lika god kvalitet som vanligt. Men till saken.

I morron måndag den 16.6 bör jag själv få de sista delarna delarna till min nya "kosta-skjortan-dator" wink Bara inte posten klantar sig... och i den konfigurationen finns just "problemkortet" MSI 875P NEO FIS2R...

Update...
fick inte tag på några minnesklossar... och det är så gott som slut på de ddr minnen jag e ute efter...

återkommer a.s.a.p.

HoliC
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 245
Member Since:
January 30, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
358056
June 19, 2003 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=HoliC]Nice.

Saknar bara en sak, utskriftsvänlig version 🙂
Eftersom jag saknar internet hemma för tillfället och får slåss om några få minuter framför en dator i arbetet så vore det skönt att kunna skriva ut artikeln. Sweclockers har en fördel där att dom brukar ha lätt utskrivbara artiklar.

Och om jag har missat att det går att välja utskrivbar version så får ni gärna säga till 🙂

Vi jobbar på det =)

Hur går det? =)
Såg att det gick att välja utskrivftsvänlig version, men då kom bara nyheten upp för mig :/

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL