August 22, 2005
Vi har tagit oss en titt på en kompetent liten låda från Creative vid namn DDTS-100. Med målet att förenkla livet i hemmet med multipla surroundsoundkompatibla leksaker siktar Creative på en bred publik. Allt från DVD-älskare till konsollfantaster och vanliga PC-användare.
"DDTS-100 är tänkt för alla er som sitter där hemma med en dator, en eller ett par spelkonsoller, en DVD-spelare, en MD-spelare, en CD-Walkman och lite annat smått och gott. DDTS-100 fungerar som en hubb för all er utrustning så att ni på ett lätt och smidigt sätt kan koppla in allt till ett och samma högtalarpaket.
En annan synvinkel är att DDTS-100 erbjuder väldigt billigt surroundsound för er som inte sitter med en grym förstärkare och värsta högtalarpaketet."
March 5, 2002
Jag vill ju inte börja med att gnälla, men alla bilder fungerar inte :), vissa länkar till ada.jpg, som borde vara annat
Sen så står det att man kan använda koaxial/optisk ingång om man har soundstorm eller så, men det kan man väl göra med vilket ljudkort som helst som har digital utgång? Eller är jag ute och cyklar? 😮
Fin recension 🙂
November 29, 2001
Fackamato wrote: Jag vill ju inte börja med att gnälla, men alla bilder fungerar inte :), vissa länkar till ada.jpg, som borde vara annat
Sen så står det att man kan använda koaxial/optisk ingång om man har soundstorm eller så, men det kan man väl göra med vilket ljudkort som helst som har digital utgång? Eller är jag ute och cyklar? 😮
Fin recension 🙂
hmm trodde jag hade fixat bilderna 🙂
edit: fixat nu
angående soundstorm och sådär
visst du kan använda spdif ut på andra ljudkort med då får du bara ut Dolby Digital och DTS-signalerna ju
dvs. då kan du inte använda det för att lyssna på musik eller spela spel osv.
March 5, 2002
UndaC wrote: [quote=Fackamato]Jag vill ju inte börja med att gnälla, men alla bilder fungerar inte :), vissa länkar till ada.jpg, som borde vara annat
Fin recension 🙂
hmm trodde jag hade fixat bilderna 🙂
edit: fixat nu
angående soundstorm och sådär
visst du kan använda spdif ut på andra ljudkort med då får du bara ut Dolby Digital och DTS-signalerna ju
dvs. då kan du inte använda det för att lyssna på musik eller spela spel osv.
Ja justdet, nu förstår jag hur du menar
soundstorm encodar ju dolby digital
vilka audigykort kodar till dolby digital?
March 5, 2002
UndaC wrote: [quote=Fackamato]
inga, det är bara soundstorm som klarar det
har skrivit en paragraf om det i recensionen tom. 😉
men argh! hur gör man då för att få multikanalsljud ifrån eax3-4-spel då? 😕
November 29, 2001
Fackamato wrote: [quote=UndaC][quote=Fackamato]
man kopplar det analogt, som sagt, det står om det i recensionen
December 1, 2002
November 29, 2001
Sideshow bob wrote: Någon som vet om man kan skicka ut ljudet ifrån tv:n via de vanliga A/V kontakterna, eller är det bara ingångar? Såg att recensenten hade använt en stereo-video, möjligt att detta är det ända sättet. mycket bra artikel annat.
Jag använde videon eftersom min TV inte har någon utgång. Men om du tex. har en kabel TV dekoder eller digital TV mottagare så kan du ju fixa det så.
Vissa TV-apparater har ju också utgångar, dock inte någon av mina tre tyvärr.
Måste ju erkänna att bilden blir något sämre när man glor genom videons mottagare (iaf på min halvsunkiga video) men jag har tänkt råda bot på det genom att skaffa digital TV så snart jag kan. 🙂
March 20, 2003
UndaC wrote: [quote=Sideshow bob]Någon som vet om man kan skicka ut ljudet ifrån tv:n via de vanliga A/V kontakterna, eller är det bara ingångar? Såg att recensenten hade använt en stereo-video, möjligt att detta är det ända sättet. mycket bra artikel annat.
Jag använde videon eftersom min TV inte har någon utgång. Men om du tex. har en kabel TV dekoder eller digital TV mottagare så kan du ju fixa det så.
Måste ju erkänna att bilden blir något sämre när man glor genom videons mottagare (iaf på min halvsunkiga video) men jag har tänkt råda bot på det genom att skaffa digital TV så snart jag kan. 🙂
Man kan lösa det enkelt genom att använda en scartkabel som vänder signalen och skickar ut till 2 rca (röd/vit).
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/HD3_327846_hi_S.jpg
Eller använda en vanlig scart med in/ut omkopplare.
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/A/322399_BXw2.jpg
Edit: Arrrrrrrg jävla bilder
November 29, 2001
Pim_ wrote: [quote=UndaC][quote=Sideshow bob]Någon som vet om man kan skicka ut ljudet ifrån tv:n via de vanliga A/V kontakterna, eller är det bara ingångar? Såg att recensenten hade använt en stereo-video, möjligt att detta är det ända sättet. mycket bra artikel annat.
Man kan lösa det enkelt genom att använda en scartkabel som vänder signalen och skickar ut till 2 rca (röd/vit).
Eller använda en vanlig scart med in/ut omkopplare.
Båda delarna förutsätter att TVn kan skicka ut en signal.
Ingen sladd i världen kan skapa en signal som inte finns till att börja med.
January 23, 2002
UndaC wrote: [quote=Fackamato][quote=UndaC][quote=Fackamato]
man kopplar det analogt, som sagt, det står om det i recensionen
Har soundstorm "digitalkodare" så att om jag kopplar från det till min hemmabioförstärkare så får jag EAX via digitalljud?
November 29, 2001
Pim_ wrote: [quote=UndaC]Båda delarna förutsätter att TVn kan skicka ut en signal.
Ingen sladd i världen kan skapa en signal som inte finns till att börja med.
Och hur tror du ljudet kommer till högtalarna i tvn från början? Signalen finns redan där.
Och det heter kabel.
Sladd = kabel = whatever. Same shit different toilet.
Visst finns signalen där men den skickas inte automagisk till SCART-kontakten bara för att du har en switch där du kan välja in eller ut på hankontakten som du pluggar in.
November 29, 2001
Steel wrote:
Har soundstorm "digitalkodare" så att om jag kopplar från det till min hemmabioförstärkare så får jag EAX via digitalljud?
Om du vill kan du komprimera allt ljud till Dolby Digital och skicka ut det genom S/PDIF.
Som sagt, det enda det tillför är ju att det förstör ljudkvalitén.
Men visst har man inga analoga ingångar på sin förstärkare så är man väl så illa tvungen.
January 23, 2002
Hmm, läste lite mer å fattar bättre nu.
Hatar att Creative inte ser till så man kan få EAX via digitalutgången på deras ljudkort, för det kan du väl inte?
Önskar att EAX-signalerna omvandlades till 5.1 eller DTS så jag kunde skicka dem digitalt till min förstärkare och de sedan dekodades där, men det funkar väl inte. 😕
November 29, 2001
Steel wrote: Hmm, läste lite mer å fattar bättre nu.
Hatar att Creative inte ser till så man kan få EAX via digitalutgången på deras ljudkort, för det kan du väl inte?
Önskar att EAX-signalerna omvandlades till 5.1 eller DTS så jag kunde skicka dem digitalt till min förstärkare och de sedan dekodades där, men det funkar väl inte. 😕
Varför vill du förstöra ljudet?
Har du inte analoga ingångar på förstärkaren?
Visst det är lite fler sladdar att koppla in men det dör väl ingen av.
January 23, 2002
UndaC wrote: [quote=Steel]Hmm, läste lite mer å fattar bättre nu.
Varför vill du förstöra ljudet?
Har du inte analoga ingångar på förstärkaren?
Jo, jag har analoga ingångar men det blir ju så mycket kablar.
Den behöver väl dessutom inte komprimera ljudet när den ska skicka det digitalt?
En vanlig DVD-spelare som skickar signalen digitalt till en förstärkare komprimerar ju inte ljudet, var på HIFI-mässa i höstas och där använde de flesta digitala signaler från DVD-spelaren till förstärkaren/dekodern, och det fanns ju anläggningar som låg i prisklassen 700.000 och uppåt. 🙂
November 29, 2001
Steel wrote:
Jo, jag har analoga ingångar men det blir ju så mycket kablar.
Den behöver väl dessutom inte komprimera ljudet när den ska skicka det digitalt?
En vanlig DVD-spelare som skickar signalen digitalt till en förstärkare komprimerar ju inte ljudet, var på HIFI-mässa i höstas och där använde de flesta digitala signaler från DVD-spelaren till förstärkaren/dekodern, och det fanns ju anläggningar som låg i prisklassen 700.000 och uppåt. 🙂
Du skickar ut ljudet i Dolby Digital-format. Dolby Digital är ett desktruktivt komprimeringsformat (med låg bitrate, ungefär som en MP3a i 128kbps).
På en DVD-skiva kvittar det. Där ligger ju ljudet komprimerat på skivan. Då tjänar du bara på att skicka det digitalt.
Men om du har okomprimerat ljud så förlorar du på att komprimera det till Dolby Digital bara för att slippa koppla några sladdar.
Precis som att du förlorar kvalité på att komprimera en låt till MP3.
Samma sak.
Är sladdarna jobbiga kan du köpa ett sånt där plaströr som man drar dem i på IKEA eller typ Claes Ohlsson.
Bättre det än att komprimera allt till ett desktruktivt komprimeringsformat med låg bitrate.
1 Guest(s)