Recension: Creative DDTS-100|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Creative DDTS-100
Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
Member Since:
January 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
551488
February 23, 2004 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Steel] Jo, jag har analoga ingångar men det blir ju så mycket kablar.
Den behöver väl dessutom inte komprimera ljudet när den ska skicka det digitalt?
En vanlig DVD-spelare som skickar signalen digitalt till en förstärkare komprimerar ju inte ljudet, var på HIFI-mässa i höstas och där använde de flesta digitala signaler från DVD-spelaren till förstärkaren/dekodern, och det fanns ju anläggningar som låg i prisklassen 700.000 och uppåt. 🙂

Du skickar ut ljudet i Dolby Digital-format. Dolby Digital är ett desktruktivt komprimeringsformat (med låg bitrate, ungefär som en MP3a i 128kbps).

På en DVD-skiva kvittar det. Där ligger ju ljudet komprimerat på skivan. Då tjänar du bara på att skicka det digitalt.

Men om du har okomprimerat ljud så förlorar du på att komprimera det till Dolby Digital bara för att slippa koppla några sladdar.
Precis som att du förlorar kvalité på att komprimera en låt till MP3.
Samma sak.

Är sladdarna jobbiga kan du köpa ett sånt där plaströr som man drar dem i på IKEA eller typ Claes Ohlsson.
Bättre det än att komprimera allt till ett desktruktivt komprimeringsformat med låg bitrate.

Men om man kodar det till DTS istället då, det är ju inte alls så komprimerat som Dolby Digital. 😀

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
551501
February 23, 2004 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote:
Men om man kodar det till DTS istället då, det är ju inte alls så komprimerat som Dolby Digital. 😀

Hehe DTS är som mest 233 kbit/s per kanal i 5.1 eller 200 kbit/s i 6.1.
Jämför med en vanlig CD på 706 kbit/s per kanal tex.

Men visst DTS ES Discrete (6.1) i 1.5 Mbit/s hade ju varit en annan femma än DD (5.1) i 0.5 Mbit/s.

Men i vilket fall: så himla jobbiga är väl ändå inte sladdarna att folk måste sabba både ljudkvalité och prestanda?
Som sagt det finns typ plaströr som är till för att reda upp sladdnystan. med ett sådant blir det precis som om det bara vore en sladd bara det att den är lite tjockare.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
Member Since:
January 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
551548
February 23, 2004 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Steel] Men om man kodar det till DTS istället då, det är ju inte alls så komprimerat som Dolby Digital. 😀

Hehe DTS är som mest 233 kbit/s per kanal i 5.1 eller 200 kbit/s i 6.1.
Jämför med en vanlig CD på 706 kbit/s per kanal tex.

Men visst DTS ES Discrete (6.1) i 1.5 Mbit/s hade ju varit en annan femma än DD (5.1) i 0.5 Mbit/s.

Men i vilket fall: så himla jobbiga är väl ändå inte sladdarna att folk måste sabba både ljudkvalité och prestanda?
Som sagt det finns typ plaströr som är till för att reda upp sladdnystan. med ett sådant blir det precis som om det bara vore en sladd bara det att den är lite tjockare.

Kom på en sak till, detta handlade om att få EAX att funka som DTS eller Dolby Digital i digitalutgången och du påpekar att man komprimerar ljudet vilket medför sämre ljudkvalité jämfört med CD-ljud eller okomprimerat ljud.
Hur många spel på marknaden tror du har såpass okomprimerade ljud redan så du märker skillnad? 🙄

Reclaimer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 316
Member Since:
July 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
551637
February 23, 2004 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton:
Den kylflänsliknande saken är inte till för kylning utan för avskärming. Antingen för att något där under inte ska störas eller att det där under inte ska störa det andra.

🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
551651
February 23, 2004 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Reclaimer wrote: Anton:
Den kylflänsliknande saken är inte till för kylning utan för avskärming. Antingen för att något där under inte ska störas eller att det där under inte ska störa det andra.

🙂

embarassed

Så långt tänkte jag inte. 🙂
Tackar för upplysningen.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
551684
February 23, 2004 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote:
Kom på en sak till, detta handlade om att få EAX att funka som DTS eller Dolby Digital i digitalutgången och du påpekar att man komprimerar ljudet vilket medför sämre ljudkvalité jämfört med CD-ljud eller okomprimerat ljud.
Hur många spel på marknaden tror du har såpass okomprimerade ljud redan så du märker skillnad? 🙄

Många. 🙂 För att inte säga alla.
En enstaka ljudfiler i ett spel ligger oftast i MP3, Ogg eller typ WAV.
Några är i låg bitrate andra i högre.
När allt hamnar kaka på kaka och när man sedan bearbetar det med olika EAX effekter osv. så får du en "sammanlagd" "ljudkvalité" så att säga. (Ok jag erkänner jag är sämst på att uttrycka mig just nu. :))

Sedan snackar vi inte bara bitrate. Ibland blir det ju också frågan om lägre bitdjup och/eller samplingsfrekvens.

För att exemplifiera:
Tänk dig att du har två mediaspelare igång som spelar MP3or. Den ena spelar en låts vocals. Den spelar ljudet i 128 kbps 16 bit 44.1 KHz. Den andra spelaren spelar låtens instrumentala spår i 128 kbps 16 bit 44.1 Khz.
Om du lägger ihop dessa två spår i en waveeditor och sparar filen som en MP3a i 128 kbps 16 bit 44.1 Khz... vad tror du då händer med ljudet? Kommer det fortfarande att ha lika bra kvalité som de två separata spåren?

När sedan olika bitdjup och samplingsfrekvenser kommer in i bilden blir det ännu krångligare.

Hoppas det gick att förstå min förklaring, kanske blev lite luddigt där. 🙂

Sideshow bob
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
Member Since:
December 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
551728
February 23, 2004 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Pim_][quote=UndaC]Båda delarna förutsätter att TVn kan skicka ut en signal.
Ingen sladd i världen kan skapa en signal som inte finns till att börja med.

Och hur tror du ljudet kommer till högtalarna i tvn från början? Signalen finns redan där.

Och det heter kabel.

Sladd = kabel = whatever. Same shit different toilet.

Visst finns signalen där men den skickas inte automagisk till SCART-kontakten bara för att du har en switch där du kan välja in eller ut på hankontakten som du pluggar in.

Okej, så det skulle antagligen inte funka då, synd 🙁

En annan grej, såg denna tråden på creativs egna forum
http://se.europe.creative.com/support/forums/thread.asp?thre=42527&foru=29&page=1
Något som du stötte på under testningen?

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
551732
February 23, 2004 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Sideshow bob wrote: [quote=UndaC][quote=Pim_][quote=UndaC]Båda delarna förutsätter att TVn kan skicka ut en signal.
Ingen sladd i världen kan skapa en signal som inte finns till att börja med.

Och hur tror du ljudet kommer till högtalarna i tvn från början? Signalen finns redan där.

Och det heter kabel.

Sladd = kabel = whatever. Same shit different toilet.

Visst finns signalen där men den skickas inte automagisk till SCART-kontakten bara för att du har en switch där du kan välja in eller ut på hankontakten som du pluggar in.

Okej, så det skulle antagligen inte funka då, synd 🙁

JO, det funkar. Jag har kopplat så på flera tvapparater som saknat ljud-ut.
Kabeln kostar inte mer än 100:- gå in i en elektronikaffär och testa själv.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
551739
February 23, 2004 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote:

JO, det funkar. Jag har kopplat så på flera tvapparater som saknat ljud-ut.
Kabeln kostar inte mer än 100:- gå in i en elektronikaffär och testa själv.

Har som sagt tre TV-apparater här (olika prisklasser och årsmodeller/märken) metoden du beskriver funkar inte på någon av dem. Har provat med olika typer av kablage.

Med mina två video-apparater funkar det dock klockrent.

Jag säger inte att det inte funkar för dig. Det är säkert många TV-apparater vars interna "wiring" gör att man kan ta ut såväl som in ljud (och bild) genom scart-kontakterna.

Dock är det ju ingen sure shot metod. Men visst funkar det för dig så är det definitivt en sak värd att prova ju. 100 spänn kan ju kvitta.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
551744
February 23, 2004 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Sideshow bob wrote:
En annan grej, såg denna tråden på creativs egna forum
http://se.europe.creative.com/.....038;page=1
Något som du stötte på under testningen?

Skumt, jag upplevde faktiskt det där med ett sunkigt 5.1-system som jag testade. Jag trodde det var 5.1-systemet som höll på att dö och mycket riktigt stendog det lite senare (inkopplat i datorn inte DDTS-100 så det var inte dekodern som orsakade något).
När jag provade med Inspire TT7700 funkade det dock fint utan några problem.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
Member Since:
January 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
551754
February 23, 2004 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Steel] Kom på en sak till, detta handlade om att få EAX att funka som DTS eller Dolby Digital i digitalutgången och du påpekar att man komprimerar ljudet vilket medför sämre ljudkvalité jämfört med CD-ljud eller okomprimerat ljud.
Hur många spel på marknaden tror du har såpass okomprimerade ljud redan så du märker skillnad? 🙄

Många. 🙂 För att inte säga alla.
En enstaka ljudfiler i ett spel ligger oftast i MP3, Ogg eller typ WAV.
Några är i låg bitrate andra i högre.
När allt hamnar kaka på kaka och när man sedan bearbetar det med olika EAX effekter osv. så får du en "sammanlagd" "ljudkvalité" så att säga. (Ok jag erkänner jag är sämst på att uttrycka mig just nu. :))

Sedan snackar vi inte bara bitrate. Ibland blir det ju också frågan om lägre bitdjup och/eller samplingsfrekvens.

För att exemplifiera:
Tänk dig att du har två mediaspelare igång som spelar MP3or. Den ena spelar en låts vocals. Den spelar ljudet i 128 kbps 16 bit 44.1 KHz. Den andra spelaren spelar låtens instrumentala spår i 128 kbps 16 bit 44.1 Khz.
Om du lägger ihop dessa två spår i en waveeditor och sparar filen som en MP3a i 128 kbps 16 bit 44.1 Khz... vad tror du då händer med ljudet? Kommer det fortfarande att ha lika bra kvalité som de två separata spåren?

När sedan olika bitdjup och samplingsfrekvenser kommer in i bilden blir det ännu krångligare.

Hoppas det gick att förstå min förklaring, kanske blev lite luddigt där. 🙂

Ok, jag fattar hur du menar.
Men jag ska ändå snacka igenom det med min polare som är audiofil wink

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
551775
February 23, 2004 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Pim_]

JO, det funkar. Jag har kopplat så på flera tvapparater som saknat ljud-ut.
Kabeln kostar inte mer än 100:- gå in i en elektronikaffär och testa själv.

Har som sagt tre TV-apparater här (olika prisklasser och årsmodeller/märken) metoden du beskriver funkar inte på någon av dem. Har provat med olika typer av kablage.

Med mina två video-apparater funkar det dock klockrent.

Jag säger inte att det inte funkar för dig. Det är säkert många TV-apparater vars interna "wiring" gör att man kan ta ut såväl som in ljud (och bild) genom scart-kontakterna.

Dock är det ju ingen sure shot metod. Men visst funkar det för dig så är det definitivt en sak värd att prova ju. 100 spänn kan ju kvitta.

Kom på en sak. Det brukar bara funka på tvn första scartutgång, annars står det i manualen till tvn vilka signaler de olika scartingångarna har/inte har.
Är möjligt att äldre tvs saknar denna funktion.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
551828
February 23, 2004 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote:
Kom på en sak. Det brukar bara funka på tvn första scartutgång, annars står det i manualen till tvn vilka signaler de olika scartingångarna har/inte har.
Är möjligt att äldre tvs saknar denna funktion.

Har bara en på varje TV 🙂

En är från 91, en från typ 96 och en från 2000 ungefär.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
551831
February 23, 2004 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote:
Ok, jag fattar hur du menar.
Men jag ska ändå snacka igenom det med min polare som är audiofil wink

hehe ta hit honom om han säger emot mig då 😉

lunna
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 90
Member Since:
August 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
553916
February 25, 2004 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

DTS ES skulle vara helt ok att använda då i kvalité synpunkt?

Skulle vara grymmt om det fanns då jag tycker att inställningarna för ljudet är bra mycket bättre i recivern än i datorn.

Jag har kopplat så nu att det är både analogt och digitalt till recivern och visst ljudet är lite klarare anlogt än med encodad Dolby Digital signal men ljudet är mycket klenare i basen i mina bakre och center. För när det kommer en digital signal (DD/DTS) så kan jag ställa in large/small och vid vilken frekvens subben ska ta över på dom högtalare som är small (alltså center och bak). Detta är mycket bra i spel och det blir inte så stor skillnad om expolsionen är i främre eller bakre högtalarna. Men när jag kör analogt så hjälper inte subben till ljuden som kommer i center & bak vilket är lite synd =/

Vet inte hur detta fungerar på Audigy 2 ZS som jag funderar på att köpa då det är så mycket bättre i spel. Risken är att Audigy korten är för iptimerade med deras egna högtalarpaket så att basen inte blir som man vill?!?! Någon som har några erfarenheter?

Märkte nu oxå att basen ur subben är bättre när man kör digital signal.

3D-Blaster
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
Member Since:
January 10, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
554121
February 26, 2004 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Audigy 2 ZS har under "speaker setttings" något som heter:
Bass Management där kan man enabla Bass Redirection det innebär att man kan flytta delnings frekvensen emellan alla satteliterna till suben
i små steg från 10Hz till 200Hz dessutom grund nivån på subbas utgången.
Detta fungerar ju endast om man är smart nog att köra analogt ut direkt till ingångarna på slutstegen.

MVH
3D-Blaster

lunna
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 90
Member Since:
August 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
555642
February 28, 2004 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Tack, precis vad jag behövde veta. 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL