August 22, 2005
Det var ett tag sedan vi hade en högtalarrecension här på NH men nu är det dags igen. Den som ligger bakom recensionen är Mårten Johansson som här visar sitt första bidrag till NH.
Det är inte heller vilket bidrag som helst utan inget mindre än en Sverigepremiär på Creatives senaste högtalarpaket, Creative Gigaworks S750.
Som en uppföljaren till Megaworks 550THX tar Gigaworks S750 över platsen som Creatives flaggskepp på högtalarmarknaden.
Ett 7.1-system på sammanlagt 700W med trådlös fjärrkontroll och ett rekommenderat utpris på 6500 kr inger helt klart viss respekt. Men hur systemet klarar sig när vi ser bortom alla fina specifikationer och förstaintryck är en annan historia som ni kan läsa i vår senaste recension på NH.
”I och med att 7.1-ljudkort introducerades, inte minst Sound Blaster Audigy2 ZS, föddes också behovet av ett högtalarpaket med 7.1-konfiguration. Den lite billigare serien Inspire anpassades raskt och resultatet blev Inspire T7700 som levererades med sju satelliter och en subwoofer. Jag själv och alla andra entusiaster som satt med ett Megaworks 5.1 väntade dock med spänning på att en efterföljare till det paketet skulle komma.”
January 7, 2003
Så med ett dylikt paket finns inget större behov av en separat förstärkare och surroundpaket? För att köra DTS/DD räcker det med Creatives egna tillsats?
Vilken skillnad blir det då mot vad du upplevde nu? Det lät ju på vad du skrev som att surroundkänslan var påtaglig.
Måste säga att om det fungerar som jag uppfattat det finns stora möjligheter att spara pengar för de som vill ha bioljud.
Som sagt var, mycket bra jobbat Mårten!
Själv är man rätt insnöad på hemmabio och även om en något kraftigare högtalaruppsättning är att föredra för den som bor i hus, som jag för tillfället. Så är dessa sattelitpaket mycket intressanta om man flyttar till lägenhet eller redan bor i en. Tar inte mycket utrymme men ger tillräckligt med ljud för att få en vräkt 😉
Är man audiofil är ju kanske en annan stereouppsättning att föredra men det är en annan debatt 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
January 28, 2003
vad ska man säga...
"Dä finns inga genvägar till de perfekta ljude, men De Här E Ett Steg I Rätt Riktning" (mit die Farbror Barbro accent)
:bgrin:
för jäkla bra recension, gött att ha dig här Mårten!!
jag håller dock fast vid att mina Logitech Z-5300 räcker alldeles utmärkt till mina 9 kvadratmeter rum
April 3, 2001
Funkar detta paket bra till min stationära TV? Eller är det stor skillnad ifall jag köper en lös reciver, bas samt högtalare för ca 6000:- ? Mitt rum är inte så stort så detta paket borde ju räcka till ifall det funkar bra till en stationär DVD spelare.. DVD spelaren stödjer DTS och Dolby digital.. det är en Sony DVP-NS705P.. funkar det bra till den?
1 Guest(s)