August 22, 2005
Att använda datorn som en multimediaanläggning är något som blir allt mer populärt. Dedikerade multimediastationer som HTPC börjar sakteliga krypa in i vardagsrummen även hos vanliga Svenssons och en av de egenskaper som en HTPC gärna ska ha är en TV-tuner.
TV-tuners till PC har funnits under många år men trots att DigitalTV långt ifrån är en nyhet på marknaden har DigitalTV-tuners till PCn varit relativt få. Fortfarande är det få stora användargränssnitt för multimediastationer som ger stöd för DTV. Inte ens Microsofts Media Center har stöd för DTV vilket verkligen känns förargligt.
PCn är i ärlighetens namn den optimala paren för digitala signaler och när jag planerade att konstruera en HTPC för diverse ändamål var det ingen tvekan om att DigitalTV var det som gällde.
Det slutade med att vi tog in två TV-tuners från, den i Sverige, okända tillverkaren TwinHan. Trots att de två tunerna är från samma tillverkare och både är ämnade för att ta emot marksända digitalTV-sändningar är de olika på flera sätt.
I vår recension tittar vi närmare på DigitalTV i sin helhet och utvärderar funktionen på de två tuners vi testat. Vi bjuder även på flera trevliga filmklipp och skärmdumpar som verkligen visar potentialen för DTV.
”Det enda som är helt uppenbart är att DTV (DigitalTV) är här för att stanna och för dem som nyttjar en storbildsdisplay av någon sort, speciellt digitala varianter (LCD-monitorer/projektorer, bakprojektions TV-apparater, plasma-TV m.m.), ska man inte ens fundera på vanliga analoga TV-sändningar.”
[Image Can Not Be Found]
Läs hela recensionen här.
Du behöver inget abonnemang överhuvudtaget. Det du behöver är en UHF-antenn och tunern. Allt detta står även i recensionen.. 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
Jo men marknätet är det som din "vanliga" TV-antenn snappar upp. Men alla digitala sändningar går över UHF-bandet varav det är en UHF-antenn man ska ha.
2:an och 4:an på det analoga nätet går t.ex. över UHF så har du dessa kanaler har du en UHF-antenn.
Blaxxor wrote: Vilken rekomenderas man att köpa ? 😀
Tycker dom verkar vara bra på sina egna sätt 🙄
Jo det är som jag skrev i slutledningen svårt att ge något bestämt tips. Får man PCI-kortet att fungera felfritt är det i mina ögon det självklara valet. Så länge du inte kommer ha nytta av USB-mottagarens mobilitet.
Men som sagt var, ska du köpa PCI-kortet gör det på öppet köp då risken finns att det inte funkar som du tänkt dig.
April 23, 2003
Wow? Det var ju verkligen jätte bra kvalite med USB-mottagaren. 🙂
Tänkt att köpa ett tv-kort väldigt länge nu men inte tänkt nåt på digitaltv. Det borde väl fungera med comhem?
Också, är det verkligen inte 'olagligt' att skaffa in TV på datorn, spara och sedan dela med sig till andra? För det är det väl inte om man spelar in på VHS? :-k
June 20, 2002
POE wrote: Wow? Det var ju verkligen jätte bra kvalite med USB-mottagaren. 🙂
Tänkt att köpa ett tv-kort väldigt länge nu men inte tänkt nåt på digitaltv. Det borde väl fungera med comhem?Också, är det verkligen inte 'olagligt' att skaffa in TV på datorn, spara och sedan dela med sig till andra? För det är det väl inte om man spelar in på VHS? :-k
Kortet var ju för marksänd tv.
Com Hem är över kabel, och använder sig väl dessutom av programkort (?) som det inte finns uttag för.
February 10, 2003
som jag uppfattade det så var det ingen månadskostnad för "bas kanalerna", stämmer det?
ang teckning, har ni någon aning om hur det skulle se ut i norra sverige? dvs Luleå...
edit: säg att man köper pci-varianten, då följer allt man behöver med? (läste igenom den väldigt snabbt bara, har inte tid) ska den kopplas in i ett vanligt tv-uttag i väggen som är kopplad till antennen eller?
December 26, 2002
Stupid Ass wrote: kan inte PCI-kortet vart ett måndagsexemplar?
för va finns d för andra anledningar till att USB-enheten skulle va bättre?
Jag har tillbringat otaliga timmar för att hitta ett svar på varför PCI-kortet har problem. Det har jag inte hittat men vad jag däremot sett är att i princip alla haft problem med kortet vad gäller stuttering. Flera har bytt in sina kort och utbyteskorten har varit lika känsliga.
Sen har flera testat med andra tillverkares PCI-kort med gott resultat, så suverän insignal är nog ett måste för att få PCI-kortet att funka.
POE: För Comhem behövs det som sagt var ett DVB-C kort som fungerar med kabelTV. Twinhan säljer även dessa men tyvärr har jag inte haft möjlighet att testa det.
Mezzlock: Ja den kopplas direkt till en vanlig antennkabel. Du får allt med som du behöver för att köra igång och baskanalerna är helt gratis.
Vilka dem är ser du i recensionen.
Det lättaste för att kolla din täckning är att ta dig in på Boxer.se. Annars kan det vara ett tips att låna hem en stationär box för att testa hur din mottagning är.
June 18, 2001
POE wrote: Wow? Det var ju verkligen jätte bra kvalite med USB-mottagaren. 🙂
Tänkt att köpa ett tv-kort väldigt länge nu men inte tänkt nåt på digitaltv. Det borde väl fungera med comhem?Också, är det verkligen inte 'olagligt' att skaffa in TV på datorn, spara och sedan dela med sig till andra? För det är det väl inte om man spelar in på VHS? :-k
Nej, inte att spela in för eget bruk. Men att dela med sig till andra (förutom närmsta vänner) är olagligt även om du kör VHS!
June 18, 2001
Stupid Ass wrote: kan inte PCI-kortet vart ett måndagsexemplar?
För att PCI kortet är kasst!
Dom har gjort något i productionen med det som gör att det inte fungerar riktigt bra.
Har ett och det lider av exakt samma problem.
Tittar man lite på DVB-T forum så inser man snart att ALLA med ett TwinHan DVB-T PCI har problem med kass mottagning och stutterings i bilden.
I Australien är DVB-T riktigt stort och Twinhan var länge det enda märket där. Har sett/läst om hur många Australiensare haft detta kort länge och har precis samma problem även de.
June 18, 2001
Mezzlock wrote: som jag uppfattade det så var det ingen månadskostnad för "bas kanalerna", stämmer det?
ang teckning, har ni någon aning om hur det skulle se ut i norra sverige? dvs Luleå...edit: säg att man köper pci-varianten, då följer allt man behöver med? (läste igenom den väldigt snabbt bara, har inte tid) ska den kopplas in i ett vanligt tv-uttag i väggen som är kopplad till antennen eller?
Nja, du behöver ju en bra UHF antenn!
NOTERA! Du kan inte koppla in DVB-T kortet i ett Com-Hem uttag. Detta på grund av att Com-Hem har sin egna utrustning på andra sidan och har alltså ingen UHF antenn påopplad då deras signal kommer in via kabel!
Du måste alltså ha en riktig UHF antenn!
July 22, 2003
Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=Stupid Ass]kan inte PCI-kortet vart ett måndagsexemplar?
Jag har tillbringat otaliga timmar för att hitta ett svar på varför PCI-kortet har problem. Det har jag inte hittat men vad jag däremot sett är att i princip alla haft problem med kortet vad gäller stuttering. Flera har bytt in sina kort och utbyteskorten har varit lika känsliga.
Sen har flera testat med andra tillverkares PCI-kort med gott resultat, så suverän insignal är nog ett måste för att få PCI-kortet att funka.
POE: För Comhem behövs det som sagt var ett DVB-C kort som fungerar med kabelTV. Twinhan säljer även dessa men tyvärr har jag inte haft möjlighet att testa det.
Mezzlock: Ja den kopplas direkt till en vanlig antennkabel. Du får allt med som du behöver för att köra igång och baskanalerna är helt gratis.
Vilka dem är ser du i recensionen.
Det lättaste för att kolla din täckning är att ta dig in på Boxer.se. Annars kan det vara ett tips att låna hem en stationär box för att testa hur din mottagning är.
Om man har bra mottagnign på en boxer, har man samma kvalitet på PCI-kortet då ? 🙄
2 Guest(s)