Blaxxor: Nä tyvärr verkar just PCI-kortet vara väldigt känsligt så även om Boxern ger bra kvalité kan det vara stora problem med PCI-kortet. Jag har inte testat detta själv men hört det från många andra som haft perfekt mottagning med en stationär box och fortfarande inte kunnat använda PCI-kortet tillfredsställande.
Mezzlock: Har du 2:an och 4:an analogt har du en UHF-antenn då de kanalerna sänds över detta band.
Tekniknörd som gillar att träna.
September 17, 2001
Anton, strålande recension! Nu gjorde du mig minst sagt sugen på ett TV-kort. Jag har länge varit intresserad av TV-kort så jag kan spela in lite sköna program osv., men främst av allt SE på TV i datorn, eftersom ljudet lagt av på min TV i rummet. Jag är dock inte så intresserad av någon av dessa produkter p.g.a. att jag vill ha komponenterna inuti datorn, och därmed försvinner USB-varianten, och PCI-varianten försvinner p.g.a. stuttering.
I din förra krönika om HTPC:s blev jag superlockad av att skaffa en HTPC, och javisst, så blev det. Nu saknas bara just ett TV-kort, med tillhörande fjärrkontroll, samt lite modding.
Tror du att NH har möjlighet att fixa in fler TV-kort, från andra tillverkare och dra paralleller mellan denna och en ev. kommande recension då? Skulle verkligen vara helt underbart!
Helt toppen :)!
NH|SiBBoR wrote: Anton, strålande recension! Nu gjorde du mig minst sagt sugen på ett TV-kort. Jag har länge varit intresserad av TV-kort så jag kan spela in lite sköna program osv., men främst av allt SE på TV i datorn, eftersom ljudet lagt av på min TV i rummet. Jag är dock inte så intresserad av någon av dessa produkter p.g.a. att jag vill ha komponenterna inuti datorn, och därmed försvinner USB-varianten, och PCI-varianten försvinner p.g.a. stuttering.
I din förra krönika om HTPC:s blev jag superlockad av att skaffa en HTPC, och javisst, så blev det. Nu saknas bara just ett TV-kort, med tillhörande fjärrkontroll, samt lite modding.
Tror du att NH har möjlighet att fixa in fler TV-kort, från andra tillverkare och dra paralleller mellan denna och en ev. kommande recension då? Skulle verkligen vara helt underbart!
Helt toppen :)!
Det är inte mycket jag vill hellre kan jag säga dig, tyvärr har jag inte tid med några nya projekt nu då jag redan sitter begravd i grejer som ska göras.
Bland annat sitter jag och skriver på en ny HTPC-inspirerad recension i nuläget och hoppas jag kan få den avklarad så snart som möjligt.
Jag är rätt övertygad om att jag kommer titta närmare på DTV-kort i framtiden men tyvärr ser det ut att dröja ett tag innan jag kan ge mig i kast med det på nytt. 🙁
Mind: Det är ju en skärmdump av en digitaltvsändning!? 🙂
Stupid Ass: Vet inte om jag förstår riktigt hur du menar.
Dehman wrote: Hur går det om man har kabel-TV? :-k
Då får du spana på ett DVB-C-kort istället som. TwinHan säljer även dessa men jag har tyvärr inte haft möjlighet att testa hur dessa fungerar.
http://www.twinhan.com/cable.htm
November 9, 2002
ja menar: stoppar man ett band i videon o spelar upp så sänder den ju som en "egen kanal" i den vanliga antennsladden....
men eftersom en vanlig TV kan ta emot den signalen så måste väl den va analog, så klarar då ett digital-kort av att ta emot den signalen?
äger inget vanligt tv-in-kort, men ja förmodar att man kan koppla videon till d o få hemmavideon på datorn...
July 17, 2004
Först och främst tack för en riktigt bra recension. Jag köpte usb varianten av detta kort och är väldigt nöjd med mottagningen. Du skrev i recensionen att USB varianten inte har stöd för EPG men jag har inga problem att få det att fungera på USB varianten. Kan det vara så att man har uppdaterat drivarna och inkluderat stöd där?
Samsonite: Kul att du blev nöjd med USB-mottagaren, jag kan tyvärr inte testa EPG just nu då min projektorlampa smällde för ett par dagar sedan. Men jag har aldrig lyckats få den att fungera och jag är rätt säker på att jag testat med den senaste versionen av VisionDTV..
Det nämns inget om stöd i specifikationerna för boxen heller så det låter konstigt att det fungerar för dig. Men det kanske är en uppgradering i mjukvara. Ser din kartong exakt likadan ut som den jag fotat i recensionen?
January 12, 2004
En fråga till Anton angående PCI-kortet.
Använde du signalförstärkare, eller experimenterade med olika typer av kablar?
Jag hade tidigare en Nokiamottagare som glitchade i stort sett hela tiden, med några sekunders mellanrum, trots bra bild analogt (bor i villa).
Kopplade en antennförstärkare precis innan boxen, och allt glitch försvann.
Sen hade jag problem med ett "analogt" TV-kort, Pinnacle PCTV Rave. Det blev ett antal vertikala linjer över bilden, värst på TV4. Testade kortet i alla PCI-platser, men det gjorde ingen skillnad.
När jag bytte till en "HF-isolerad" färdiggjuten kabel, då försvann linjerna i bilden.
Det finns ju en hel del i datorn som strålar och avger radiovågor, vilket kan störa tunern, oavsett om den är analog eller digital.
August 24, 2004
Tittade på Twinhams kort för kabel,
http://www.twinhan.com/cable.htm
det med kortläsare ser ju riktigt trevligt ut. Lite snabba sökningar gav vid handen att det borde gå att få tag på (tex http://www.dataparadiset.se) men det var ingen som hade det inne för tillfället. Är det någon som vet om kortet kommit ut på marknaden än eller om det bara är vaporware?
1 Guest(s)