Recension: DigitalTV-tuners till din PC|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: DigitalTV-tuners till din PC
Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
658436
July 1, 2004 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Blaxxor: Nä tyvärr verkar just PCI-kortet vara väldigt känsligt så även om Boxern ger bra kvalité kan det vara stora problem med PCI-kortet. Jag har inte testat detta själv men hört det från många andra som haft perfekt mottagning med en stationär box och fortfarande inte kunnat använda PCI-kortet tillfredsställande.

Mezzlock: Har du 2:an och 4:an analogt har du en UHF-antenn då de kanalerna sänds över detta band.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
659103
July 2, 2004 - 12:21 am
sp_Permalink sp_Print

Anton, strålande recension! Nu gjorde du mig minst sagt sugen på ett TV-kort. Jag har länge varit intresserad av TV-kort så jag kan spela in lite sköna program osv., men främst av allt SE på TV i datorn, eftersom ljudet lagt av på min TV i rummet. Jag är dock inte så intresserad av någon av dessa produkter p.g.a. att jag vill ha komponenterna inuti datorn, och därmed försvinner USB-varianten, och PCI-varianten försvinner p.g.a. stuttering.

I din förra krönika om HTPC:s blev jag superlockad av att skaffa en HTPC, och javisst, så blev det. Nu saknas bara just ett TV-kort, med tillhörande fjärrkontroll, samt lite modding.

Tror du att NH har möjlighet att fixa in fler TV-kort, från andra tillverkare och dra paralleller mellan denna och en ev. kommande recension då? Skulle verkligen vara helt underbart!

Helt toppen :)!

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
659124
July 2, 2004 - 1:28 am
sp_Permalink sp_Print

kan någon förklara bilden ?

MadMartigaN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 552
Member Since:
December 27, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
659156
July 2, 2004 - 6:24 am
sp_Permalink sp_Print

Snygg recension Anton! =DO
Mycket trevlig läsning.

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
Member Since:
November 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
659248
July 2, 2004 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

en liten fundering... säg att ja vill ha en hemmavideo (eller nåt) från en VHS till datorn... kan ja koppla videons ut-uttag till ett digitalkort?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
661595
July 5, 2004 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: Anton, strålande recension! Nu gjorde du mig minst sagt sugen på ett TV-kort. Jag har länge varit intresserad av TV-kort så jag kan spela in lite sköna program osv., men främst av allt SE på TV i datorn, eftersom ljudet lagt av på min TV i rummet. Jag är dock inte så intresserad av någon av dessa produkter p.g.a. att jag vill ha komponenterna inuti datorn, och därmed försvinner USB-varianten, och PCI-varianten försvinner p.g.a. stuttering.

I din förra krönika om HTPC:s blev jag superlockad av att skaffa en HTPC, och javisst, så blev det. Nu saknas bara just ett TV-kort, med tillhörande fjärrkontroll, samt lite modding.

Tror du att NH har möjlighet att fixa in fler TV-kort, från andra tillverkare och dra paralleller mellan denna och en ev. kommande recension då? Skulle verkligen vara helt underbart!

Helt toppen :)!

Det är inte mycket jag vill hellre kan jag säga dig, tyvärr har jag inte tid med några nya projekt nu då jag redan sitter begravd i grejer som ska göras.
Bland annat sitter jag och skriver på en ny HTPC-inspirerad recension i nuläget och hoppas jag kan få den avklarad så snart som möjligt.
Jag är rätt övertygad om att jag kommer titta närmare på DTV-kort i framtiden men tyvärr ser det ut att dröja ett tag innan jag kan ge mig i kast med det på nytt. 🙁

Mind: Det är ju en skärmdump av en digitaltvsändning!? 🙂

Stupid Ass: Vet inte om jag förstår riktigt hur du menar.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
March 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
661596
July 5, 2004 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur går det om man har kabel-TV? :-k

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
661607
July 5, 2004 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Så vitt jag vet bygger kabeltv på gamla tekninken. Behövs ju inge speciella mottagare i hemmet då det finns hos leverantören.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
661613
July 5, 2004 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Hur går det om man har kabel-TV? :-k

Då får du spana på ett DVB-C-kort istället som. TwinHan säljer även dessa men jag har tyvärr inte haft möjlighet att testa hur dessa fungerar.
http://www.twinhan.com/cable.htm

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
Member Since:
November 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
662782
July 6, 2004 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

ja menar: stoppar man ett band i videon o spelar upp så sänder den ju som en "egen kanal" i den vanliga antennsladden....
men eftersom en vanlig TV kan ta emot den signalen så måste väl den va analog, så klarar då ett digital-kort av att ta emot den signalen?

äger inget vanligt tv-in-kort, men ja förmodar att man kan koppla videon till d o få hemmavideon på datorn...

Samsonite
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
July 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
670541
July 17, 2004 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

Först och främst tack för en riktigt bra recension. Jag köpte usb varianten av detta kort och är väldigt nöjd med mottagningen. Du skrev i recensionen att USB varianten inte har stöd för EPG men jag har inga problem att få det att fungera på USB varianten. Kan det vara så att man har uppdaterat drivarna och inkluderat stöd där?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
672117
July 19, 2004 - 9:09 am
sp_Permalink sp_Print

Samsonite: Kul att du blev nöjd med USB-mottagaren, jag kan tyvärr inte testa EPG just nu då min projektorlampa smällde för ett par dagar sedan. Men jag har aldrig lyckats få den att fungera och jag är rätt säker på att jag testat med den senaste versionen av VisionDTV..
Det nämns inget om stöd i specifikationerna för boxen heller så det låter konstigt att det fungerar för dig. Men det kanske är en uppgradering i mjukvara. Ser din kartong exakt likadan ut som den jag fotat i recensionen?

gbglass
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
August 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
687855
August 5, 2004 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra recension hade tänkt inköpa just detta pci-kort till datorn men räddas nu 😉

Är det någon som provat och kan rekomendera något annat pci kort ? tex AverTV DVB-T som säljes på datorbutiken för 1000:-

Hagbard
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
August 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
694632
August 13, 2004 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det någon som lyckats med VisionDTV USB-Ter och programmet
ProgDVB. Jag lyckas inte få upp någon kanallista. Hur gör man?

hafne
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
August 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
696125
August 15, 2004 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har fått upp en kanallista men lyckas inte få någon tv-bild.
Däremot har jag fått upp text-TV från TV-4.

Är det någon som lyckats fullt ut med USB-varianten??

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
Member Since:
May 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
697509
August 17, 2004 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta är väldigt intressant.. då jag bara har 1:an 2:an och 4:an nere hos mig.. och att det iblnad är jobbigt med bilden..

Hagbard
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
August 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
698449
August 18, 2004 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår inte ens hur man får upp kanallistan. Kan någon av er
ge mig en steg för steg beskrivning hur man ställer in device och hur man
startar en kanlsökning?

papaboo
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
August 19, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
698756
August 19, 2004 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

Återigen, mycket bra rescension!
Ang SVT text som tydligen sänds på separat kanal. Är det unikt för SVT? Kommer det nya versioner av mjukvara som löser detta?

agge
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
Member Since:
January 12, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
702027
August 23, 2004 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

En fråga till Anton angående PCI-kortet.

Använde du signalförstärkare, eller experimenterade med olika typer av kablar?

Jag hade tidigare en Nokiamottagare som glitchade i stort sett hela tiden, med några sekunders mellanrum, trots bra bild analogt (bor i villa).

Kopplade en antennförstärkare precis innan boxen, och allt glitch försvann.

Sen hade jag problem med ett "analogt" TV-kort, Pinnacle PCTV Rave. Det blev ett antal vertikala linjer över bilden, värst på TV4. Testade kortet i alla PCI-platser, men det gjorde ingen skillnad.

När jag bytte till en "HF-isolerad" färdiggjuten kabel, då försvann linjerna i bilden.

Det finns ju en hel del i datorn som strålar och avger radiovågor, vilket kan störa tunern, oavsett om den är analog eller digital.

Panzerschreck
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
August 24, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
702564
August 24, 2004 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

Tittade på Twinhams kort för kabel,

http://www.twinhan.com/cable.htm

det med kortläsare ser ju riktigt trevligt ut. Lite snabba sökningar gav vid handen att det borde gå att få tag på (tex http://www.dataparadiset.se) men det var ingen som hade det inne för tillfället. Är det någon som vet om kortet kommit ut på marknaden än eller om det bara är vaporware?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 40
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL