Recension: ECS K7S5A|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: ECS K7S5A
Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 12, 2002 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har inte testat så många budgetmoderkort här på NordicHardware men det ska det bli ändring på och först ut är ECS K7S5A som baseras på SiS735-chipset. Detta är alltså ett budgetmoderkort för AMD-system som visade sig vara en positiv överraskning för oss.
"ECS (Elitegroup Computer Systems) blev en av de tillverkare som var snabbast med att sälja produkter baserade på SiS735-chipset. Då var VIA KT266A redan på ingång så SiS735 fick aldrig den publicitet den kanske förtjänade.
Men SiS735-chipset är fortfarande ett utomordentligt budgetchipset och det är just ett budgetmoderkort vi ska titta närmare på här, Elitegroup K7S5A."

[Image Can Not Be Found]

Läs hela recensionen här.

Diskutera nyheten i forumet.

[ Detta Inlägg ändrades av: Anton aka [NH]Woxxman den 2002-03-12 18:25 ]

awelon
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
March 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
153499
March 13, 2002 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, jag läste precis eran recension av ECS K7S5A. Det var en mycket bra recension. Jag har några frågor.

Först o främst, vad hade ni för nätaggregat och vad låg era spänningar på?

Jag har själv ett likadant kort men min dator är inte stabil. Symptomen är precis som på en OC cpu som inte är riktigt stabil. Än så länge har den dock inte kraschat i windows utan bara i 3D applikationer. Men jag misstänker ändå att det är cpu'n som vill ha lite mer kräm. Men det är skumt då ni tycks ha tillräckligt med kräm för att tillochmed OC när min inte ens klarar standard.

Mina spänningar: (enligt MBM 5)
core 0=1,72 core 1=2,5 : 3,3V=3,33 : 5V=5,0 : 12V=12,11 : -12V=-12,27 :
-5V=-5,04

Jag har ett Enermax nätagg ganska nytt, men som du ser har jag inga stora marginaler

Sen undrar jag oxå var jag kan få tag på cpufsb som ni använde för att OC eran dator.

Var ni även tvungna att ha BIOS'et flashat när ni OC? Eller gick det ändå?

Tackar för svar smile

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
153839
March 14, 2002 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!
Nätaggregatet vi använde oss av var ett NoName 400W aggregat och jag registrerade aldrig spänningsvärdena på moderkortet eftersom vi inte hade några problem med det.

Jag antar att det är dina spänningar i idle läge? För de ser helt okej ut annars. Men testa att nollställa MBM 5 och kör 3Dmark eller något liknande så kan du sedan kolla vad lägsta värdet har varit på de olika spänningarna.
Enermax nätagg är några av de som haft störst problem med AMD-system så det är ju inte omöjligt att det är nätagget som klöddar.

Länk till CPUFSB fanns i recensionen men jag bifogar länk här nedan.
CPUFSB

Vi flashade om biosen till den nyaste för tillfället. Vi testade aldrig att överklocka innan vi flashade om biosen faktiskt.. smile

Har du fler frågor tveka inte att ställa dem. wink

phroze_project
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 525
Member Since:
May 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
159324
April 1, 2002 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena
Ville bara tacka för en bra recension mycket läsvärd, för jag har funderat på att köpa ett K7S5A och nu blev jag ännu mera sugen, så det blir kanske ett köp när jag får råd...

Onkel-Benz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 370
Member Since:
April 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
169983
May 14, 2002 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

hejsan! jag har en eller några frågor. jag har ett k7s5a sen typ en månad sen. det fungerar bra! kör med en xp 1800+ på den och ett 512 mb ddr. jag har installerat CPUFSB , för det är väl det ända sättet att kunna klocka va? vad ska jag nu göra för att klocka genom det programmet? och hur mycket KAN man klocka? jag vill ju inte att nåt går sönder! kör med en titan TTC-D5TB fläkt nu och processorn ligger på 44 grader när man kollar i bioset. angående till att jag vill klocka är att jag får "bara" 9425 poäng i 3dmark2001se. hade förväntat mig mer med mitt grafikkort! jag vet att det finns ju uppdateringar till bioset. men vågar mig inte på sånt själv! FSB är ju på bara 66 mhz nu. kan man höja det?
TACKSAM för svar! /Ante

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
170162
May 15, 2002 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

Om du vill överklocka din processor i et ECS K7S5A är CPUFSB det lättaste alternativet ja. Förmodligen har du ställt in fel moderkort i programmet för FSB ska ligga på 133Mhz original.
Du kan titta hur det såg ut i programmet när vi testade att överklocka.
https://www.nordichardware.com.....ndex13.php

Modekortet klarar enligt min uppfattning runt 150Mhz FSB men din processor kommer med all säkerhet sätta stopp innan dess.
Annars är det bara att öka FSB i mindre steg och köra 3Dmark för att se om systemet är stabilt. Eftersom din kylare inte är av absolut högsta klass kan det vara bra att hålla koll på temperaturen också då det kan vara en orsak om systemet blir ostabilt.
Hoppas du får det att funka och lycka till! smile

Onkel-Benz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 370
Member Since:
April 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
170463
May 16, 2002 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

okay. men hur mycket kan/vågar jag höja fsb till då i programmet cpufsb??? jag undrar bara. och hur gör man ifall det inte skulle fungera när man ändrat? hur gör man för att ändra tillbaka? som sagt var! inget får gå sönder!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 48
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL