Recension: FX5600: ABIT vs POV|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: FX5600: ABIT vs POV
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 10, 2003 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

Då är det åter igen dags för en grafikkortsrecension här på NordicHardware. Efter senaste 9800XT tänkte vi att vi kanske skulle ha en recension för er som inte är beredda att lägga 5000 kronor på ett grafikkort.

[Image Can Not Be Found]

"Både de här två korten gav faktiskt lite bättre prestanda än jag väntat mig och nu med Detonator 52.14 så börjar nVidias FX-serie bli mer intressant än innan. Trots detta har båda korten sina brister."

Läs den något kortare recensionen här.

Mattias aka [NH]TheGhozt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
433104
October 10, 2003 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Råkade själv nyligen få nys på att det visst går o justera spänningen manuellt via mjukvara, men jag känner bara till ett kort som har grundförutsättningarna för tillfället. Ett nVidia GeForce FX 5900 Ultra från MSI (GeForce FX nBOX)..

Men det finns en baksida av det hela. Inget program för det finns. Och vad jag vet så har ingen suttit o pulat med det.

Du kan läsa mer om det på X-Bits artikel. 5900 Ultra vs. 9800 Pro/TX ??

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
433112
October 10, 2003 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Mattias aka [NH wrote: TheGhozt]Råkade själv nyligen få nys på att det visst går o justera spänningen manuellt via mjukvara, men jag känner bara till ett kort som har grundförutsättningarna för tillfället. Ett nVidia GeForce FX 5900 Ultra från MSI (GeForce FX nBOX)..

Men det finns en baksida av det hela. Inget program för det finns. Och vad jag vet så har ingen suttit o pulat med det.

Du kan läsa mer om det på X-Bits artikel. 5900 Ultra vs. 9800 Pro/TX ??

låter som ett jobb för unwinder som är skaparen av RivaTuner =)
uppenbarligen funkar detta dock på alla FX-kort (utom 5200 icke-Ultra), riktigt nice
får hoppas någon kommer på en bra plan där för att lösa det genom att hacka Detonators 🙂

dock gällde det ju bara coren så minnet måste man fortfarande hårdvarumodda även om nån fixar drivrutinshackandet
hmm

man kanske borde tjata lite på sina kontakter
ABIT tex. brukar alltid vara "all ears" när vi kommer med förslag (faktum är att några av dem faktiskt tom. använts på produkter som finns ute idag)

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
433216
October 10, 2003 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: man kanske borde tjata lite på sina kontakter
ABIT tex. brukar alltid vara "all ears" när vi kommer med förslag (faktum är att några av dem faktiskt tom. använts på produkter som finns ute idag)

schysst när företagen lyssnar...å andra sidan är de ju rejält inriktade på entusiastmarknaden, så det vore ju ganska underligt om de lät bli...

ska gnälla lite på recensionen också...
eller komma med "konstruktiv kritik" som det så fint heter... 🙂

1. Även om jag tycker att det är helt ok när folk skriver "volten" i forum och liknande så tycker jag att man kan bespara sig det i en recension...
Ser betydligt mer professionellt ut om man håller sig till "korrekt" språk...
2. I brist på motsvarande ATi-kort tycker jag ni åtminstone kan slänga in något annat kort från nVidia i recensionen...
Med t.ex. ett 5900Ultra med i leken så får man ju iallafall som referenspunkt hur långt under värstingmodellen korten presterar...

edit: i övrigt en lika bra recension som vanligt... synd att ni inte hade några ATi-kort, men det går ju inte att anklaga er för...

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1103
433223
October 10, 2003 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: [quote=UndaC]man kanske borde tjata lite på sina kontakter

schysst när företagen lyssnar...å andra sidan är de ju rejält inriktade på entusiastmarknaden, så det vore ju ganska underligt om de lät bli...

ska gnälla lite på recensionen också...
eller komma med "konstruktiv kritik" som det så fint heter... 🙂

1. Även om jag tycker att det är helt ok när folk skriver "volten" i forum och liknande så tycker jag att man kan bespara sig det i en recension...
Ser betydligt mer professionellt ut om man håller sig till "korrekt" språk...
2. I brist på motsvarande ATi-kort tycker jag ni åtminstone kan slänga in något annat kort från nVidia i recensionen...
Med t.ex. ett 5900Ultra med i leken så får man ju iallafall som referenspunkt hur långt under värstingmodellen korten presterar...

Håller helt och hållet med dig på punkt 2. Man får en bättre översikt om man har något konkret att ta på så att säga... :bok:

Lindbergh
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 243
433323
October 10, 2003 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

när släpps dom där drivisarna till NVIDIA korten? värkar ju grymma!

Phoenix lord
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 168
435182
October 13, 2003 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm var får man tag på den drivrutinen??? 52.14?? leta på nvidia sida mne hittades inte där så????

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
435302
October 13, 2003 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle vara bra om ni hade med lite typ 9600 kort och jämförde. Även 9800 och 5900 ultra

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 357
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL