Recension: Gainward FX 5600 Ultra|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Gainward FX 5600 Ultra
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 20, 2003 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

Inför tvÄ stundande grafikkortsroundups tÀnkte vi idag ger nÄgot litet att uppehÄlla er med tills vidare. Gainward har varit goda nog att skicka sitt GeForce FX 5600 Ultra.

[Image Can Not Be Found]

"Vi anser att GeForce FX 5600 Ultra förmodligen Àr den mest allsidiga produkt i FX-serien sÄ hÀr lÄngt. Kortet har en mycket bra pris/prestation-kvot och fortsÀtter att vara vÀldigt konkurrenskraftig nÀr den ger sig i kast med ATis Radeon 9500 Pro/9600 Pro."


LÀs hela recensionen hÀr.


MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
340169
May 20, 2003 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

ser ju verkligen trevligt ut för nVidia (Àntligen) men Àr detta ett bÀttre köp Àn ett 9500pro/9600pro? och det gÄr vÀl att pressa det lite mer i OC med annan kylning? typ zalmans passiva lr vattenkylning

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
340234
May 20, 2003 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: ser ju verkligen trevligt ut för nVidia (Àntligen) men Àr detta ett bÀttre köp Àn ett 9500pro/9600pro? och det gÄr vÀl att pressa det lite mer i OC med annan kylning? typ zalmans passiva lr vattenkylning

Om man bortser frÄn överklockning skulle jag sÀga att det Àr bÀttre Àn 9600 Pro och ungefÀr likvÀrdigt med 9500 Pro.

Klart att man sÀkert kan klocka lite bÀttre med bÀttre kylning men jag had enog inte förvÀntat mig nÄgra underverk.

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
340258
May 20, 2003 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Synd bara att det lÄter, som vanligt.
Kan dom inte bara slĂ€nga pĂ„ en stor flĂ€ns och en smal 80mm eller nĂ„t? 🙄

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
340311
May 20, 2003 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=MrWeizel]ser ju verkligen trevligt ut för nVidia (Àntligen) men Àr detta ett bÀttre köp Àn ett 9500pro/9600pro? och det gÄr vÀl att pressa det lite mer i OC med annan kylning? typ zalmans passiva lr vattenkylning

Om man bortser frÄn överklockning skulle jag sÀga att det Àr bÀttre Àn 9600 Pro och ungefÀr likvÀrdigt med 9500 Pro.

Klart att man sÀkert kan klocka lite bÀttre med bÀttre kylning men jag had enog inte förvÀntat mig nÄgra underverk.

men iom att 9500pro snart försvinner sÄ blir 5600 ultra det bÀsta valet i den prisklassen om man inte ska klocka? aja, jag vill ÀndÄ ha ett 9800pro 256mb lr fx 5900 ultra 256mb, men det kan man ju drömma om ett tag till

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
340359
May 20, 2003 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

AnvÀnde ni Detonator XP drivrutiner till Ti-4600-kortet??

Skulle vara kul att se om det blir nÄgon prestandavinst med AF och AA pÄslaget Àven pÄ detta kort

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
Member Since:
November 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
340403
May 20, 2003 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Skippa speltesterna utan fsaa/aniso.... kÀnns ointressant...

snok3n
Mina inlÀgg skrivs i binÀr kod
Medlem
Forum Posts: 115
Member Since:
December 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
340436
May 20, 2003 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Nein! Nicht! Ha kvar tester utan extra effekter pÄ tack :).

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
Member Since:
November 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
340491
May 20, 2003 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

snok3n wrote: Nein! Nicht! Ha kvar tester utan extra effekter pÄ tack :).

varför

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
340532
May 20, 2003 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

AntiChrist wrote: AnvÀnde ni Detonator XP drivrutiner till Ti-4600-kortet??

Skulle vara kul att se om det blir nÄgon prestandavinst med AF och AA pÄslaget Àven pÄ detta kort

Nopes Ti5600 kör med Àldre drivisar dÀr, men skillnaden med DetFX Àr minimal nÀr den vÀl finns dÀr. Jag förmodar att du menar FX o inte XP va?

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
340537
May 20, 2003 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

oops, jo "detonator fx" menar jag... Tack för svaret 🙂

shutin
Nu vet jag hur man gör inlÀgg!
Medlem
Forum Posts: 28
Member Since:
November 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
340619
May 20, 2003 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan man lita pÄ att inte recensenter inte fÄr sig tillskickade "utvalda" exemplar ? Jag gör dÄ inte det .Speciellt nÀr det gÀller oc-potential .

cit:"Det minnet klarade upp Ànda till 836MHz. VÀldigt imponerande faktiskt"

Precis det Gainward vill att vi ska lÀsa .

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
340638
May 20, 2003 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

shutin wrote: Kan man lita pÄ att inte recensenter inte fÄr sig tillskickade "utvalda" exemplar ? Jag gör dÄ inte det .Speciellt nÀr det gÀller oc-potential .

cit:"Det minnet klarade upp Ànda till 836MHz. VÀldigt imponerande faktiskt"

Precis det Gayward vill att vi ska lÀsa .

men vad fan har dom att vinna pÄ det?? JO, vÄrt vrede nÀr vi kommer pÄ det... alla kort har ju olika OC-potential sÄ det Àr ju som bingolotto om man fÄr bra lr dÄligt kort

dock utan riktiga nitlotter laugh

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
340824
May 20, 2003 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

shutin wrote: Kan man lita pÄ att inte recensenter inte fÄr sig tillskickade "utvalda" exemplar ? Jag gör dÄ inte det .Speciellt nÀr det gÀller oc-potential .

cit:"Det minnet klarade upp Ànda till 836MHz. VÀldigt imponerande faktiskt"

Precis det Gayward vill att vi ska lÀsa .

ALLA Gainwards Golden Sample Àr ju just handplockade ex.
De har extra bra minne för att de ska klocka bÀttre.

AngÄende vÄrt recensionsex sÄ Àr det ett retailkort som jag fick och antistatpÄsen var inte ens bruten.

SĂ„ visst vill de att vi ska sĂ€ga sĂ„dĂ€r och vi gör det med all rĂ€tt i detta fallet. 😉

gainward
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
May 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
340948
May 21, 2003 - 7:12 am
sp_Permalink sp_Print

shutin wrote: Kan man lita pÄ att inte recensenter inte fÄr sig tillskickade "utvalda" exemplar ? Jag gör dÄ inte det .Speciellt nÀr det gÀller oc-potential .

cit:"Det minnet klarade upp Ànda till 836MHz. VÀldigt imponerande faktiskt"

Precis det Gayward vill att vi ska lÀsa .

Hej!,

Jag kan garantera att vi ej skickar ut nÄgra "utvalda" exemplar av vÄra produkter till recensenter utan de produkter som gÄr till test Àr tagna direkt frÄn vÄrt huvudlager och Àr precis samma som de som kommer gÄ till försÀljning.

Dock ingen regel utan undantag, kortet som recenserats nyligen (5600 Ultra) kommer fÄ en bÀttre kylningslösning Àn nuvarande nÀr produkten nÄr marknaden.

Med vÀnliga hÀlsningar,
Torbjörn

shutin
Nu vet jag hur man gör inlÀgg!
Medlem
Forum Posts: 28
Member Since:
November 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
341068
May 21, 2003 - 10:27 am
sp_Permalink sp_Print

Ok det Àr ju kanon om det Àr sÄ som ni sÀger och jag Àr inte lika skeptisk som jag var förut det mÄste jag erkÀnna.Men jag skrev det efter en egen erfarenhet av ett Gainward Golden Sample G2MX som klockade just ingenting.Hade lÀst recensioner som haussade kortet och kÀnde mig blÄst.

Tycker inte att det Àr sÄ lÄngsökt annars att spekulera om att recensenter fÄr "utvalda" exemplar.NÀstan alla som köper dyra datorgrejer lÀser tester och det Àr ingen hemlis för tillverkarna heller.

Hoppas verkligen att ni har rÀtt men helt övertygad Àr inte jag.Grejen Àr vÀl att man ska lÀsa mÄnga recensioner för att fÄ en rÀtt bild.

Tycker förresten att Nordichardware har blivit en kanonsajt sista halvÄret.Tittar varje dag.

gainward
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
May 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
341107
May 21, 2003 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

shutin wrote: Ok det Àr ju kanon om det Àr sÄ som ni sÀger och jag Àr inte lika skeptisk som jag var förut det mÄste jag erkÀnna.Men jag skrev det efter en egen erfarenhet av ett Gainward Golden Sample G2MX som klockade just ingenting.Hade lÀst recensioner som haussade kortet och kÀnde mig blÄst.

Tycker inte att det Àr sÄ lÄngsökt annars att spekulera om att recensenter fÄr "utvalda" exemplar.NÀstan alla som köper dyra datorgrejer lÀser tester och det Àr ingen hemlis för tillverkarna heller.

Hoppas verkligen att ni har rÀtt men helt övertygad Àr inte jag.Grejen Àr vÀl att man ska lÀsa mÄnga recensioner för att fÄ en rÀtt bild.

Tycker förresten att Nordichardware har blivit en kanonsajt sista halvÄret.Tittar varje dag.

Hej!,

Om ni hade problem med detta kortet hade det bara varit till att ta kontakt med oss sÄ hade vi löst det pÄ nÄgot vis, vi levererar produkter som vida överskrider nVidias referensdesign pÄ ett flertal punkter och ej att förglömma; sÀrskilt urvalda komponenter för att kunna erbjuda en mycket god överklockningsförmÄga med bibehÄllen garanti. Ibland kan dock nÄgonting oförvÀntat ske vilket resulterar i problem men dÄ Àr det enbart till att kontakta oss sÄ skall vi se till att lösa det.

Med "utvalda" exemplar ser jag inte vad vi kan förbÀttra utöver vÄr nuvarande PCB, den Àr optimerad för bÀsta prestanda/hÄllbarhet enligt vÄr design och utformande.

Personligen Ă€r jag inte intresserad av att hemlighĂ„lla nĂ„gon information utan hĂ„ller hellre en rak dialog och sĂ€ger vad jag tycker och tĂ€nker; om man utgĂ„r frĂ„n vĂ„rt sortiment av produkter blir jag bara mer och mer positivt överraskad för nĂ€stintill var nyhet jag ser frĂ„n vĂ„r R&D avdelning, det Ă€r en hel del roliga prylar pĂ„ gĂ„ng kan jag sĂ€ga 🙂

Med vÀnliga hÀlsningar,
Torbjörn

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
341284
May 21, 2003 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

riktigt trevligt med ett datorföretag som tar sig tid att vara med i diskussioner om deras produkter hÀr i forumet!! kÀnns ju mer trovÀrdigt

Triple X
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
372992
July 19, 2003 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Men hur mycke prestanda kommer man tjÀna pÄ det sÄ kallade FC Flip chip? Kommer dom korten att vara dyrare ?

DonGrif
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
Member Since:
September 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
404822
September 4, 2003 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

Jag köpte ett Gainward GFX5600 Ultra med FlipChip förra veckan och jag Àr mycket nöjd med det. Jag har klockat till 450x900 men kan sÀkert mer... Jag har AMD 1.333 GHz, ASUS A7V333-moderkort och 512 DDR Minne och fÄr ca 3000 p. i 3DMark03...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 72
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL