Recension: Gainward GeForce FX 5800 Ultra|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Gainward GeForce FX 5800 Ultra
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 8, 2003 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Äntligen, efter många turer har det nu blivit dags för NH att publicera sin första recension av ett GeForce FX. Kortet vi tagit en titt på kommer från Gainward och som vanligt är det ett imponerande tillbehörspaket som bla. står på menyn. Vad sägs till exempel om ett medföljande surround-ljudkort?


"Gainwards alternativ ser ut att vara ett av de få som skiljer sig ur mängden. De har något tystare kylning och deras hård- och mjukvarupaket är gediget. Ska man ha ett FX är detta ett av de bättre alternativen kort sagt."


[Image Can Not Be Found]

 

Vi har 14 fullpackade sidor om Gainwards senaste tillskott på grafikkortsmarknaden.

Läs recensionen här.

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
307103
April 9, 2003 - 12:05 am
sp_Permalink sp_Print

Är det bara jag eller ser den kylningen otroligt billig ut ?

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
Member Since:
November 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
307106
April 9, 2003 - 12:54 am
sp_Permalink sp_Print

oh yeah NH 😀 bra jobbat, fin recsetion. 😀 Tog en timme att läsa igenom för mig hehe

Borde de inte vara diskutabelt hurvida den faktiskta bildkvaliten borde få avgöra inställningarna vid de olka testerna och inte tvärt om? Om nu FX har sämre bildkvalitet med liknande inställningar som sina motståndare så borde kanske FX få feta på värre inställnigar i testerna istället för att komma upp till samma bildkvalitet ? Det tycker allefall jag!

Ni var snälla mot kortet på det viset och _ändå_ fick det storstryk av ATi-korten med högre fsaa/ansio-inställningar...
75grader varmt va inte å leka med heller! Då kan man väl glömma alla sorters passiva kylare antar jag också... Priset talar ju som sagt även för r350 korten jämfört med FX wink

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
307107
April 9, 2003 - 12:55 am
sp_Permalink sp_Print

ah, fin rescension. undrar hur mkt gf fx påverkar nvidias ekonomi....

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
307112
April 9, 2003 - 1:34 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror det var bästa GFFX recensionen jag läst och det trots att ni bara fick leka med det i 4h =) Det framgår klart å tydligt hur enormt dåligt kortet är och hur mycket nVidia försöker fuska sig ur situationen. Nackdelen är att många mindre intelligenta tester koncentrerar sig på bl a 3DMark03 och skiter fullständingt i bildkvalitet å drivrutins fusk och de har många läsare.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
307143
April 9, 2003 - 7:01 am
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: Om nu FX har sämre bildkvalitet med liknande inställningar som sina motståndare så borde kanske FX få feta på värre inställnigar i testerna istället för att komma upp till samma bildkvalitet ?

måste erkänna att jag inte alls fattar 😉

men i vilket fall, vi har två delbetyg: Bildkvalitet och Prestanda
så oavsett vart svagheten ligger så visas det i recensionen och därmed i slutbetyget
så här är det ingen som kommer billigt undan

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
307144
April 9, 2003 - 7:03 am
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory wrote: Det framgår klart å tydligt hur enormt dåligt kortet är och hur mycket nVidia försöker fuska sig ur situationen.

Jag skulle nog snarare säga att ATi verkligen imponerat med R3x0-serien snarare än att nVidia gjort dåliga kort.
Jag tror inte riktigt att man insett hur pass "tagna på sängkanten" nVidia blev av Radeon 9700 pro.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
307159
April 9, 2003 - 7:30 am
sp_Permalink sp_Print

BTW så uppdaterade jag recensionen med lite småsaker, bland annat en kommentar om Gainwards vattenkylning osv.

Elysion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 836
Member Since:
April 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
307204
April 9, 2003 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

Aeg, as usual 🙂

SammyBoy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
Member Since:
November 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
307211
April 9, 2003 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

Jag blir bara mer och mer glad för mitt 9700 kort (som visade sig vara fabriksklockat till pro) för var dag som går. Ångrar inte köpet en sekund!
Nu väntar bara nytt mobo/minnen/cpu.

Skön morgonläsning innan studierna tar överhanden
btw. MKT bra recension!!!

Perwa
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
January 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
307220
April 9, 2003 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra recension som sagt.

silke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
Member Since:
February 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
307233
April 9, 2003 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

sammy: har du fått ordning på tv-outen?

Jag tycker att det ser ut som att FX kortet åkte på Ordentligt med stryk i prestandad, speciellt med AA och AF samt i nyare saker som DX9 o shaders. ett nytt kort skall klara av nya saker, det gör uppenbarligen inte FX kortet så varför det fick 7.5 i prestandad e för mig en gåta.

Vem bryr sig hur kortet presterar i Q3? ALLT flyter ju fint i Q3?
Att testa gamla saker tycker jag att ni kan skippa i fortsättningen. annars en jäwligt bra recention!!

silke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
Member Since:
February 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
307235
April 9, 2003 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

Ni skrev att det för hoppnings vis inte finns någon som köper ett kort i denna prisklassen för att spela utan AA och AF.

jag har ju ett 9700Pro men lirar alltid utan AA och AF eftersom det laggar så fort jag aktiverar det.

Men jag får 15000 i 3DMark01 och 5000 i 3DMark03. så det verkar ju inte vara något problem med prestandan i övrigt. någon som vet något som kan vara boven i dramat?

spelet jag främst syftar på är DF Black Hawk Down. Laggar lite i 1024 redan när AA och AF är avstängt. kör med 3.2 drivisar. Kan det vara det problemet som kallas stuttering?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
307244
April 9, 2003 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

silke wrote: Vem bryr sig hur kortet presterar i Q3? ALLT flyter ju fint i Q3?
Att testa gamla saker tycker jag att ni kan skippa i fortsättningen. annars en jäwligt bra recention!!

Quake 3 är ju precis som du säger ovesäntligt. Det jag är ute efter med testresultaten är skillnaderna mellan korten.
Den är fortfarand eintressant trots att spelet är gammalt.

Kortet har ändå hyffsad prestanda när man kör med lägre nivåer av AA/AF elelr utan AA/AF. Och med tanke på att det är snabbare än Ti4600, Parhelia, 9500 Pro osv. så får de ett betyg som ligger en bit över medel.

Det snöar ute... ehh?! vafan

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
307263
April 9, 2003 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Det snöar ute... ehh?! vafan

:bgrin:

korda
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
Member Since:
January 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
307339
April 9, 2003 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Det som stör oss mest med GeForce FX är att det på många sätt känns som ett GeForce4 Ti på steroider

Hehe, klart bäst laugh

Som sagt, Nvidia gjorde säkert i byxorna när ATi presenterade R300.
"Oops, här får vi nog fan överklocka och slänga på fetekylningen" laugh

Bra recension. :bok:

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
307343
April 9, 2003 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan passa på och berätta att vi har GeForce FX 5600 Ultra och 5200 Ultra på ingång också. De bör komma upp i slutet av månaden nån gång.

Och sen har jag fått nys om att Radeon 9600 Pro testexemplaren snart ska skickas ut så det är mer trevliga saker på g inom en snar framtid. 🙂

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
Member Since:
November 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
307347
April 9, 2003 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Blue_Moon_]Om nu FX har sämre bildkvalitet med liknande inställningar som sina motståndare så borde kanske FX få feta på värre inställnigar i testerna istället för att komma upp till samma bildkvalitet ?

måste erkänna att jag inte alls fattar 😉

men i vilket fall, vi har två delbetyg: Bildkvalitet och Prestanda
så oavsett vart svagheten ligger så visas det i recensionen och därmed i slutbetyget
så här är det ingen som kommer billigt undan

Jag vet inte om jag kan förklara mig så mkt bättre.. Jämförelserna mellan de båda korten i prestandatesterna grundar sig på att ni använder samma bildkvalitet, så långt är du med? Eftersom tillexempel 4xfsaa på ATikortet ger bättre bildkvalitet än motsvarande 4xfsaa på FX-kortet så kan man tycka att FX borde få köra med lite högre inställnignar än 9800pro för att få en mer rättvis jämförelse i prestandatesten wink

SammyBoy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
Member Since:
November 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
307353
April 9, 2003 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Offtopic

Undac: Finns det några indikationer från ATI:s sida att de har uppmärksammat de TV-ut problem som finns på ATI korten. Jag menar att tv-ut ikonen är gråmarkerad.
När alla inställningar och rätt utrustning är inkopplad.

För att bringa klarhet och påminnelse. se:
https://www.nordichardware.se/.....hp?t=48497

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
307354
April 9, 2003 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: Jag vet inte om jag kan förklara mig så mkt bättre.. Jämförelserna mellan de båda korten i prestandatesterna grundar sig på att ni använder samma bildkvalitet, så långt är du med? Eftersom tillexempel 4xfsaa på ATikortet ger bättre bildkvalitet än motsvarande 4xfsaa på FX-kortet så kan man tycka att FX borde få köra med lite högre inställnignar än 9800pro för att få en mer rättvis jämförelse i prestandatesten wink

Jo just på den punkten (4x FSAA) lät jag ju FX komma undan lite billigt. Å andra sidan är nVidias Aniso mer kvalitativ än ATis när de kör med Application aktiverat tex.
Kort sagt finns det en hel drös med inställningar och det var en hel del ångest att försöka få korten att spela på lika villkor.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 52
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL