Recension: Gainward GeForce FX 5800 Ultra|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Gainward GeForce FX 5800 Ultra
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
307357
April 9, 2003 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

SammyBoy wrote: Offtopic

Undac: Finns det några indikationer från ATI:s sida att de har uppmärksammat de TV-ut problem som finns på ATI korten. Jag menar att tv-ut ikonen är gråmarkerad.
När alla inställningar och rätt utrustning är inkopplad.

För att bringa klarhet och påminnelse. se:
https://www.nordichardware.se/.....hp?t=48497

Jag kan snacka med dem om det, de är dock ganska sega på att svara på "tech support" frågor om de inte är direkt relaterade till problem man har under själva recensionen.
Om inte annat så kan jag ju alltid fejka att jag har problemet med nästa kort jag recenserar. 😉

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
307359
April 9, 2003 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

ja.. där fick alla Nvidia "fans" en smäll..
kommer ihåg hur glad jag blev när jag köpte mitt GF2 mx 400 kort... ojojoj.. hehehe..

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
307422
April 9, 2003 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

snyggt jobbat som vanligt undac.
man blir smått mörkrädd när man ser vad en jätte som nVidia hittat på. De borde ha resurser att behålla prestanda-kronan, och det med stil, men någon verkar ha prioriterat fel någonstans hos nVidia. Det ska bli intressant att se vad dom ska hitta på nu när ati har ett pris/prestanda/ljudnivå/värme-övertag ...

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
307436
April 9, 2003 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Har uppdaterat recensionen lite till i slutledningen med några kommentarer om alla PR-termer som har trollbundit många människor. "CineFX" tex.

SammyBoy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
Member Since:
November 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
307503
April 9, 2003 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=SammyBoy]Offtopic

Undac: Finns det några indikationer från ATI:s sida att de har uppmärksammat de TV-ut problem som finns på ATI korten. Jag menar att tv-ut ikonen är gråmarkerad.
När alla inställningar och rätt utrustning är inkopplad.

För att bringa klarhet och påminnelse. se:
https://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?t=48497

Jag kan snacka med dem om det, de är dock ganska sega på att svara på "tech support" frågor om de inte är direkt relaterade till problem man har under själva recensionen.
Om inte annat så kan jag ju alltid fejka att jag har problemet med nästa kort jag recenserar. 😉

Hehehe. det vore hyvens så snällt i så fall!
Skulle kunna tänka mig att många ATI användare blir glada om de får en "officiell" lösning på problemet!

MikaelS
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
February 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
307952
April 9, 2003 - 11:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Mkt bra recention speciellt med tanke på den korta tid du hade på dig.

FX känns lite B när man tittar på 9800.
Men visst det e inte ett dåligt kort utan snarare ATI som fått in en fullträff.

Det känns som om en del personer är glada att kortet presterade under 9700 i en del tester, Varför??

Visst jag kan förstå mentaliteten mitt märke hejjja hejja (precis som sport osv).

Det bästa enligt mig hade varit om FX pushade fram gränserna lite mer så att ATI hade fått kräma på mer på sin 9800.
Det är sådant som gynnar oss konsumenter både vad det gäller pris och prestanda.

/Mvh MikaelS

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
August 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
307957
April 9, 2003 - 11:49 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Har uppdaterat recensionen lite till i slutledningen med några kommentarer om alla PR-termer som har trollbundit många människor. "CineFX" tex.

Nu när du ändå är i uppdaterartagen så kan du passa på att fixa till bilderna på tunneln med Radeon och AF. Denna t.ex.
https://www.nordichardware.se/.....X0_16Q.jpg
🙂
Bra recension förövrigt!! 🙂

Shit! Klockan är mycket, måste sova, gonatt! 🙂

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
307959
April 10, 2003 - 12:02 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Dead Glory]Det framgår klart å tydligt hur enormt dåligt kortet är och hur mycket nVidia försöker fuska sig ur situationen.

Jag skulle nog snarare säga att ATi verkligen imponerat med R3x0-serien snarare än att nVidia gjort dåliga kort.
Jag tror inte riktigt att man insett hur pass "tagna på sängkanten" nVidia blev av Radeon 9700 pro.

Nja, alltså om man gämnför kortet med all hype runt kortet så är det ju sämre än om man gämnför det med 9700Pro. Det var det jag gjorde med bedömningen enormt dåligt =) Grejen är ju att de lovar filmkvalité men kortet presterar bara bra om man inte använder denna filmkvalité. Visst kortet i sig är ju inte dåligt i dag.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
308014
April 10, 2003 - 6:57 am
sp_Permalink sp_Print

Marquzz wrote: Nu när du ändå är i uppdaterartagen så kan du passa på att fixa till bilderna på tunneln med Radeon och AF. Denna t.ex.
https://www.nordichardware.se/.....X0_16Q.jpg

fixat =)

SirCedric
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
308518
April 10, 2003 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

sluta sukta mig till ett radeon kort, mycket bra recension, lär nog inte hitta nån lika bra sådan på nätet känns det som.
Köra utan FSAA på ett sånt kort är ju totalt slöseri med pengar, jag kör FSAA x2 på mitt GF3 och det funkar okej, fsaa ger väldigt mycket bättre bildkvalitet än utan, skulle gärna vilja se en screendump på 1600x1200 max fsaa/max aniso, skulle vara spännande å se hur det egentligen ser ut på dom där "bra" korten.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
308690
April 10, 2003 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

SirCedric wrote: sluta sukta mig till ett radeon kort, mycket bra recension, lär nog inte hitta nån lika bra sådan på nätet känns det som.
Köra utan FSAA på ett sånt kort är ju totalt slöseri med pengar, jag kör FSAA x2 på mitt GF3 och det funkar okej, fsaa ger väldigt mycket bättre bildkvalitet än utan, skulle gärna vilja se en screendump på 1600x1200 max fsaa/max aniso, skulle vara spännande å se hur det egentligen ser ut på dom där "bra" korten.

här finns ett par:
https://www.nordichardware.se/......php?ez=11

men men, det skulle ju klart va bättre med PNG istället för JPG om man vill se bildkvalitet

McKinley
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 530
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
308961
April 11, 2003 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

Kära Undac, du har nu fått många fina kommentarer för ditt arbete men nu skall du få det motsatta av mig och detta säger jag inte för att jag är en total nVidiot som vissa gärna ser mig som.

Först börjar jag med att säga att din recension är informativt men tyvärr så är några saker helt missvisande i din recension.

Quality inställningar är vad?
Jag misstänker att Quality är Balanced med annat finare ord, varför?
Därför att i Huvudinställningarna står det Balance / Hög kvalitet / Optimal kvalitet.
Inget utav dessa inställningar skiljer sig alls när det gäller bildkvalitén, för att texturinställningen och mipmap-detaljnivå står redan på hög kvalité i Balanced.
Du har helt enkelt bara stängt av tillämpninginställningarna i dina "standardtester" med huvudinställningen på hög kvalité eller optimal kvalité detta för att det skall låta finare.

Sen att jämföra nVidias Application med ATis Quality är också ett sett att trixa till det hela när det egentligen borde vara nVidias Max quality som jämförs med ATis "Quality" (Balanced).
Istället så gör du något så förbannat dumt och jämför nVidias Max Quality med otvivelaktigt den fulaste utav alla 3d-inställningarna, ATis performance.
Inte ens nVidias Performance är så ful som ATis Performance och det tror nog jag egentligen också att du vet.

Synd bara att du inte tog med riktiga skärmdumpar när du skulle jämföra bildkvalitén i Performance-lägen med varandra.
Jag har sett dessa två lägen jämföras och inte ens nVidias Performance är så ful som ATis Performance.
ATis Performance har rejält suddigare bildkvalité än nVidias Performance.

En fråga bara men vad är nVidias Max Quality för något?
Är det möjligtvis inte Balanced som jag tror, alltså standardinställingen för nVidias kort.

Samma gamla 4x2-arkitektur som GeForce4 Ti.

gnäller du fint men sanningen är att nV30 är byggd på en 8x1- med 4x2-arkitektur beroende på uppgiften kortet får.

Det finns fler saker att anmärka på men jag låter det vara tills vidare.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
308993
April 11, 2003 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

McKinley wrote: Kära Undac, du har nu fått många fina kommentarer för ditt arbete men nu skall du få det motsatta av mig och detta säger jag inte för att jag är en total nVidiot som vissa gärna ser mig som.

Först börjar jag med att säga att din recension är informativt men tyvärr så är några saker helt missvisande i din recension.

Quality inställningar är vad?
Jag misstänker att Quality är Balanced med annat finare ord, varför?
Därför att i Huvudinställningarna står det Balance / Hög kvalitet / Optimal kvalitet.
Inget utav dessa inställningar skiljer sig alls när det gäller bildkvalitén, för att texturinställningen och mipmap-detaljnivå står redan på hög kvalité i Balanced.
Du har helt enkelt bara stängt av tillämpninginställningarna i dina "standardtester" med huvudinställningen på hög kvalité eller optimal kvalité detta för att det skall låta finare.

Sen att jämföra nVidias Application med ATis Quality är också ett sett att trixa till det hela när det egentligen borde vara nVidias Max quality som jämförs med ATis "Quality" (Balanced).
Istället så gör du något så förbannat dumt och jämför nVidias Max Quality med otvivelaktigt den fulaste utav alla 3d-inställningarna, ATis performance.
Inte ens nVidias Performance är så ful som ATis Performance och det tror nog jag egentligen också att du vet.

Synd bara att du inte tog med riktiga skärmdumpar när du skulle jämföra bildkvalitén i Performance-lägen med varandra.
Jag har sett dessa två lägen jämföras och inte ens nVidias Performance är så ful som ATis Performance.
ATis Performance har rejält suddigare bildkvalité än nVidias Performance.

En fråga bara men vad är nVidias Max Quality för något?
Är det möjligtvis inte Balanced som jag tror, alltså standardinställingen för nVidias kort.

Samma gamla 4x2-arkitektur som GeForce4 Ti.

gnäller du fint men sanningen är att nV30 är byggd på en 8x1- med 4x2-arkitektur beroende på uppgiften kortet får.

Det finns fler saker att anmärka på men jag låter det vara tills vidare.

nVidia har följande inställningar:
Application - Application
Maximum Quality - Balanced
Maximum Performance - Aggressive

Maximum Quality/Balanced är standardinställningar för FX-korten. Denna inställning utför inte ens äkta trilinjär filtrering.
Jag valde tom. att va snäll mot nVidias kort när jag valde att köra med denna inställning mot Atis kort när jag testade utan AF.

Om du kollar i recensionen så ser du också att nVidia har sänkt standardkvaliteten på FX.
Ett GeForce 4s kvalitet motsvarar exakt den kvalitet som du får om du kör Application på FX, vilket där också finns bilder för att bevisa.

"Inget utav dessa inställningar skiljer sig alls när det gäller bildkvalitén, för att texturinställningen och mipmap-detaljnivå står redan på hög kvalité i Balanced."
Jag förstår inte ens vad du menar här?
nVidia tre inställningar skiljer sig markant och där finns bilder i recensioner som visar på skillnaderna.

ATis Performance ser knappast värst ut. Visst med färgade mip map nivåer ser det ganska illa ut och det kommenterar jag även i recensionen.

Sämst kvalitet av de två korten har FX när det kör med "Maximum Performance"/"Aggressive" utan minsta tvekan. Detta har samtliga recensenter av FX hittills kommit fram till.
Du kan bla. kolla in Anandtech om du finner de bilder jag tagit tvivelaktiga:
http://www.anandtech.com/video.....9&p=9
Där jämför de nVidias Aggressive/Maximum Performance mot just ATis Performance.

Över huvud taget fattar jag inte vad du snackar om, det finsn ju bilder i recensionen som _klart_ och tydligt pekar på skillnaderna.
Kolla översta fyra bilderna:
https://www.nordichardware.se/.....x.php?ez=5
det är ju soooolklaaart att ATis kvalitet med trinilnjär filtrering endast kan motsvaras av nVidias kvalitet när de kör med Application. Inget annat. Som sagt är de andra inte ens trilinjär filtrering, kolla mip map gränserna så är de alldeles för markanta.

Om du går vidare ner bland bildtesterna kan du se hur nVidias Aggressive och Balanced (Maximum Performance och Maximum Quality enligt de nyare drivrutinerna, jag förmodar att du lagt märke till att nVidia bytt namn på inställningarna i 43.45?) pushar fram mip map nivåerna långt mer än vad tom ATis Performance läge gör.
Det är bara att kolla på fyrkanterna. Den första mip map nivån börjar mycket senare på ATis kort än nVidias.

nVidias Performance är inte bara suddig som ett as, den utför inte äkta trilinear och pushar knappt bak mip map nivåerna.
Kort sagt det är utan tvekan det fulaste vad det gäller texturfiltrering sen SiS släppte sitt Xabre.
Det är liksom inget snack om saken. Varför tror du att jag har bilderna där, det finns ju på svart och vitt för alla att se.

Problemen med ATis Performance-läge är att mip map gränserna blir alldeles för skarpa, inte att bilden blir suddigare än deras Quality-läge.
http://www.anandtech.com/video.....9&p=9
Det bör nog vara svar på tal nog för dig, och det är dessutom från ett riktigt spel.
Jag had esom sagt kortet i några timmar bara, jag hade inte tid att göra hur mycket som helst tyvärr.

Angående 4x2 arkitektur så ÄR fx en 4x2 arkitektur.
Den har fyra pipelines med två textureringsenheter per pipeline.
Visst kan kortet bearbeta 8 pixels per cykel ibland (så att den agerar som 8x1) men de tillfällena tillhör knappast vanligheterna.
För färgvärden och Z-värden så presterar också kortet bara som 4x2 och gissa vad, i princip ALLA spel i hela vida världen använder sig av denna simpla metod för att rita upp helt vanliga pixlar.

Över huvud taget så påverkar inte det faktumet att kortet bara är 4x2. Visst det kanske kan bearbeta 8 pixlar per cykel men det gör det knappast till en 8x1 arkitektur för den har ju inte åtta pipelines.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
309000
April 11, 2003 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

BTW, du kanske har missförstått lite kom jag precis på.
När jag talar om nVidias inställningar så är det sliderna som har tre lägen där man väljer AA/AF.
När jag talar om Atis slider så talar jag uteslutande om AA/AF knappen, inte om deras slider för generell bildkvalitet.
Mip map och texturnivåerna stod på MAX i alla tester.
Jag drar tom. upp Open GLs bildkvalitetsslider för "Texturinställning" till max även om det inte är dess defaultläge.

Måste nästan ha varit så du misstolkat det nu när jag läser ditt inlägg, isf. kan jag förstå din kritik. Men då har du som sagt missuppfattat vad det är jag pratar om. Ska förtydliga mig i recensionen genast.

Jag la till följande kommentar på sidan som handlar om bildkvalitet med texturfiltrering:
"Lägg märkte till att jag syftar på ATis inställning för Aniso specifikt här, inte "slidern" för generell bildkvalitet (dvs den som påverkar "Texturinställning" och "mip map inställning".)"

För att förtydliga:
ATis "Texturinställning" och "Mipmap-detaljnivå" står på "Hög Kvalitet" i ALLA tester i recensionen. Både för Open GL och Direct3D.
Standard är egentligen att Open GLs "Texturinställning" bara står på "Kvalitet" dock. Men eftersom prestandaskillnaden är obefintlig kör jag tester med "Hög Kvalitet" även där.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL