Recension: Hiper Type-R 480W|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Hiper Type-R 480W
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 14, 2005 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det är någon komponent i PCn som ofta är underskattad och bara kommer bli mer och mer viktig inom en snar framtid så är det nätaggregatet.
En dator behöver ström för att fungera vilket alla vet, dock är det lätt att tro att vilket nätaggregat som helst kan leverera en hög effekt på ett bra sätt.
Tyvärr är sanningen inte lika munter och inom en snar framtid kommer vi börja belasta våra nätaggregat mer än någonsin. Processorer med dubbla kärnor och dubbla grafikkort (SLI) är bara några av de tekniker som kommer sätta enorma krav på nätaggregatet i PCn.

För att ni, våra läsare, inte ska få obehagliga överraskningar som ostabila system eller liknande pga. just undermåliga nätaggregat kommer vi på NH börja titta allt närmare på denna "grundkomponent" som det sällan pratas om.
Vår nya nätaggregatsskribent Patrik Svensson har nyligen tittat närmare på ett nätaggregat från tillverkaren Hiper och resultatet av detta är recensionen vi publicerar idag.
Hiper Type-R 480W ger ett sobert intryck vid första ögonkastet och dess design ypperst passande för dagens datum med en mörkröd spegelfinish. Frågan är bara om Hiper Type-R 480W håller måttet i testlabbet.

"I tidernas begynnelse fanns bara ett nätaggregat att välja på, det som redan var installerat i chassit man köpte. Nätaggregat i sig var inget viktigt och effekten var av måttligt intresse. Idag är det mer komplicerat med nya anslutningar och mer specificerade effekter på olika spänningar."


[Image Can Not Be Found]

Läs hela recensionen av Hiper Type-R 480W.

Ooklamook
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 401
Member Since:
April 29, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
842501
February 14, 2005 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Topphemlig recension. Frågar efter user och pass 🙂

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
842548
February 14, 2005 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Ooklamook wrote: Topphemlig recension. Frågar efter user och pass 🙂

Du var några sekunder för snabb bara 😉

Anton hann inte ens publicera den innan du var framme 🙂

//Andreas

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
842560
February 14, 2005 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Onödig recension då den där nätdelen inte klarar de nya kraven som tex MSI Diamond ställer på nätdelen. Den har ingen pin på plats 20 för -5V.

Jag använder dock det istället för min tjejs bror som köpte det till sin nya burk med MSI DIamond, han fick köpa ett OCZ 450Watt istället för 1100kr inkl frakt. Ingen stor pris skillnad.

Avatar
johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
Member Since:
October 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
842576
February 14, 2005 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Onödig recension då den där nätdelen inte klarar de nya kraven som tex MSI Diamond ställer på nätdelen. Den har ingen pin på plats 20 för -5V.

Jag använder dock det istället för min tjejs bror som köpte det till sin nya burk med MSI DIamond, han fick köpa ett OCZ 450Watt istället för 1100kr inkl frakt. Ingen stor pris skillnad.

Redfaction du ger alltid så tråkig, onödig och okonstruktiv (negativ)kritik.

Trevligt med en recension av nätaggregat, något som man verkligen inte har bra koll på. Får hoppas att det kommer flera recensioner så det blir en liten samling av dem att jämföre sinsemellan.

//Johan

Norrko
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
November 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
842585
February 14, 2005 - 10:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Onödig recension då den där nätdelen inte klarar de nya kraven som tex MSI Diamond ställer på nätdelen. Den har ingen pin på plats 20 för -5V.

Jag använder dock det istället för min tjejs bror som köpte det till sin nya burk med MSI DIamond, han fick köpa ett OCZ 450Watt istället för 1100kr inkl frakt. Ingen stor pris skillnad.

Hej Redfaction!

Som jag nämnde i recensionen så är -5V frivilligt att ha i ATX ver. 2.2 specifikationen. Type-R är fullt kompatibelt med ATX ver. 2.2 och sen är det faktiskt upp till moderkortstillverkaren att se till att lösa "problemet" om det nu inte finns någon -5V. MSI har löst det så att de skriver på sin hemsida (och antagligen i manualen) att "MSI Reminds you... • For this model, you must use the power supply that with a -5V pin supply.".

De hade antagligen kunna lösa problemet på ett annat sätt, t.ex en DC-DC konverter på själva moderkortet, men som sagt så är Type-R fullt kompatibelt med ATX 2.2.

/Norrko

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
Member Since:
October 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
842602
February 14, 2005 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

johan_lojan wrote: [quote=Redfaction]Onödig recension då den där nätdelen inte klarar de nya kraven som tex MSI Diamond ställer på nätdelen. Den har ingen pin på plats 20 för -5V.

Jag använder dock det istället för min tjejs bror som köpte det till sin nya burk med MSI DIamond, han fick köpa ett OCZ 450Watt istället för 1100kr inkl frakt. Ingen stor pris skillnad.

Redfaction du ger alltid så tråkig, onödig och okonstruktiv (negativ)kritik.

Lär dessvärre hålla med.
Håll en lite positivare ton på inläggen så tror åtminståne jag att alla ser på dig som en helt annan person 🙂

OnT:
Mycket bra recension, är sugen på ett sånt agg själv.
Står mellan det och Tagan 480W, men det lutar åt Hiper nu pga. designen.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
842610
February 14, 2005 - 11:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag säger ju att nätagget är bra men tror själv att de tkommer komma fler moderkort med det behovet så det hade varit smart att ha den platsen fylld.

Sen en sak till 80mm fläkten som följer med är av dålig kvalité den låter illa och plasten är mjuk och man känner att den ger med sig när man tar i den.

Och om jag ger negativ kritik så ska den fan inte vara med en positiv ton då försvinner ju meningen med negativ kritik eller hur. Och utan negativ kritik vad är det då för mening med livet då kan vi aldrig göra saker bättre för vi vet inte om det vi gör är dåligt.

Jag ser väldigt kritiskt på den mesta hårdvaran som finns och anser att om möjligheten finns så ska man använda tekniken fullt ut, en pin kan ju inte kosta så mycket.

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
842645
February 15, 2005 - 6:22 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Och om jag ger negativ kritik så ska den fan inte vara med en positiv ton då försvinner ju meningen med negativ kritik eller hur.

Det där var nog bland det mest korkade någon har sagt här på NH tror jag. Det är KONSTRUKTIV kritik vi vill ha, om du bara vill klaga kan du gott hålla det för dig själv! Om du t.ex hade sagt "Trevligt med en recension på nätaggregat, MEN..." istället för "nej fy fan varrför publicerade ni ett sånthär skitagg"....

Båda säger samma sak, men vilket ger trevligast ton? Tänk över ditt språk så trivs din omgivning bättre!

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
842646
February 15, 2005 - 6:27 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Jag säger ju att nätagget är bra men tror själv att de tkommer komma fler moderkort med det behovet så det hade varit smart att ha den platsen fylld.

Varför skulle det göra det om det inte är enligt gällande standard?

//Andreas

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
842650
February 15, 2005 - 6:43 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Jag säger ju att nätagget är bra men tror själv att de tkommer komma fler moderkort med det behovet så det hade varit smart att ha den platsen fylld.

Sen en sak till 80mm fläkten som följer med är av dålig kvalité den låter illa och plasten är mjuk och man känner att den ger med sig när man tar i den.

Och om jag ger negativ kritik så ska den fan inte vara med en positiv ton då försvinner ju meningen med negativ kritik eller hur. Och utan negativ kritik vad är det då för mening med livet då kan vi aldrig göra saker bättre för vi vet inte om det vi gör är dåligt.

Jag ser väldigt kritiskt på den mesta hårdvaran som finns och anser att om möjligheten finns så ska man använda tekniken fullt ut, en pin kan ju inte kosta så mycket.

Vad gör recensionen onödig?

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
842679
February 15, 2005 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

Det är bara ett nätagg i mängden utan några speciella saker medans tex OCZ som kostar ungefär lika mycket erbjuder så mycket mer.

Deathtome
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
February 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
842695
February 15, 2005 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Trevligt med recensioner av nätagg.
Men är nästan som att köpa grisen i säcken om man inte läst en recension av nätagget, för man vet ju inte annars hur bra den klarar hålla spänningarna under belastning.

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
Member Since:
September 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
842724
February 15, 2005 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

eller också gör man med budgetmodellen: dubbla B-agg wink

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
842777
February 15, 2005 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skaffade mig själv ett Chieftec 360W nyss, får fan räcka ett tag. 😛
Men nice recension, synd på vissa i tråden bara.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
842800
February 15, 2005 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Schysst recension, skulle haft tag på ett nytt någon gång och då sitter de alltid bra med lite information och tester..

Men måste fråga en sak, på vilket sätt belastar ni nättagen när ni kör maxeffekt?

SweCon'
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
Member Since:
October 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
842825
February 15, 2005 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Funderar på ett sånt här agg..fast kommer det med en PCI-E strömkabel och en 24 Pins med nätagget? För på Kompletts sida står det ATX12V 2.0 , och i eran recension 2.2?

mvh swecon

Norrko
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
November 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
842853
February 15, 2005 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

SweCon' wrote: Funderar på ett sånt här agg..fast kommer det med en PCI-E strömkabel och en 24 Pins med nätagget? För på Kompletts sida står det ATX12V 2.0 , och i eran recension 2.2?

mvh swecon

Hej SweCon!
Type-R är utrustat med PCI-E-kontakt (de började leveraras från januari -05) och ATX-specifikationen är 2.2. Komplett.se har antagligen fått fel information eller skrivit fel.

Snorch' wrote: Schysst recension, skulle haft tag på ett nytt någon gång och då sitter de alltid bra med lite information och tester..

Men måste fråga en sak, på vilket sätt belastar ni nättagen när ni kör maxeffekt?

Hej Snorch!
Tack så mycket för omdömet!
När vi belastar aggregatet till maxeffekt så använder vi en resistiv last där vi "bränner upp" den totala effekten i ren värme.

/Norrko

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
842861
February 15, 2005 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Norrko wrote: [quote=Snorch']Schysst recension, skulle haft tag på ett nytt någon gång och då sitter de alltid bra med lite information och tester..

Men måste fråga en sak, på vilket sätt belastar ni nättagen när ni kör maxeffekt?

Hej Snorch!
Tack så mycket för omdömet!
När vi belastar aggregatet till maxeffekt så använder vi en resistiv last där vi "bränner upp" den totala effekten i ren värme.

/Norrko

Jaja på så vis..
Nu när ja redan är på gång kan jag väl fråga en sak till, vart mäter ni spänningarna? i molexkontakterna, atxkontakten eller annat ställe?

Norrko
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
November 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
842878
February 15, 2005 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: [quote=Norrko][quote=Snorch']Schysst recension, skulle haft tag på ett nytt någon gång och då sitter de alltid bra med lite information och tester..

Men måste fråga en sak, på vilket sätt belastar ni nättagen när ni kör maxeffekt?

Hej Snorch!
Tack så mycket för omdömet!
När vi belastar aggregatet till maxeffekt så använder vi en resistiv last där vi "bränner upp" den totala effekten i ren värme.

/Norrko

Jaja på så vis..
Nu när ja redan är på gång kan jag väl fråga en sak till, vart mäter ni spänningarna? i molexkontakterna, atxkontakten eller annat ställe?

Vi mäter i kontakerna där vi tar ut strömmen. Om vi inte skulle göra det så får vi fel mätvärde. Eftersom vi mäter i kontakterna så ser man hur mycket spänning man får ut där den behövs, och hur mycket spänningsfall man får i kablar och kontakterna.
/Norrko

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 65
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL