Recension: HIS Excalibur Radeon 9500 Pro|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: HIS Excalibur Radeon 9500 Pro
jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 31, 2003 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har i en tidigare nyhet släppt lite information om en ny testmetodik här på Nordichardware. Och nu är det dags för den första recensionen som baseras på vårt nya system. Mer ingående information om den nya testmetodiken kan ni läsa här. Denna gång handlar det om en grafikkortsrecension och återigen ett kort baserat på en ATi-krets. Grafikkortet kommer från den tillverkaren HIS och baseras på ATi Radeon 9500 Pro-kretsen. HIS Excalibur Radeon 9500 Pro är ett grafikkort som riktar sig mot budgetmarknaden där konkurrensen numera är stenhård.

"Om man ska få spekulera lite så tror vi att Radeon 9500 Pro kommer genomgå en prissänkning inom en snar framtid. Spelrummet mellan Radeon 9500 Pro och Radeon 9700 ligger på strax över 400 kronor vilket är för lite för att 9500 Pro ska vara en bra lösning."

[Image Can Not Be Found]

Läs hela recensionen här.
Vi vill gärna ha synpunkter och kommentarer kring vår nya testmetodik och dem kan i dela med er av i forumet.
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
263135
January 31, 2003 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack boogey som hittade ett fel i recensionen. Jag had ekollat på fel priser och det gjorde klart att betyget blev lite för lågt. Nu är både recensionen och nyheten rättad.

Men kom gärna med feedback på betygssystemet är ni snälla.

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
263140
January 31, 2003 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra recension, jag gillar betygsystemet.

Dock tycker jag att ni ska fokusera mer på AA/AF tester eftersom det inte är någon vitts att skaffa ett nytt kort idag utan att köra med det påslaget.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
263143
January 31, 2003 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Yeah! 😀

Jag gillar den nya stilen skarpt! Man får bättre information då, eller mer information. Vet inte hur jag ska förklara, men mycket bra är den iaf! Som vanligt, NH gör allting bättre igen! :bgrin:

SammyBoy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
263160
January 31, 2003 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker som föregående inlägg.

Dock: Jag tycker inte att det räcker med att konstatera att "TV-out" stödet/kvalitén är bra.
Jag efterlyser mer noggranna undersökningar även här. Det är så många frågor varje vecka angående "TV-out", antingen på ATI eller Nvidia osv. att detta gott och väl motiverar att ni lägger ner mer energi på detta område i recensionerna framöver. Tex. att jämföra kvalitén mellan olika märken/modeller och visa bilder på detta. Visst, kvalité är en subjektiv upplevelse mellan vad som är bra och mindre bra. Men genom att visa oss läsare olika bilder på korts "TV-out", kan vi själva bedömma vad som är bra och mindre bra. Något sådant vore önskvärt.

Annars gillar jag som tidigare sagts, den nya stilen på recensionerna. Bra jobbat!

Anton Nilsson
Member
Medlem
263170
January 31, 2003 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

SammyBoy wrote: Jag tycker som föregående inlägg.

Dock: Jag tycker inte att det räcker med att konstatera att "TV-out" stödet/kvalitén är bra.
Jag efterlyser mer noggranna undersökningar även här. Det är så många frågor varje vecka angående "TV-out", antingen på ATI eller Nvidia osv. att detta gott och väl motiverar att ni lägger ner mer energi på detta område i recensionerna framöver. Tex. att jämföra kvalitén mellan olika märken/modeller och visa bilder på detta. Visst, kvalité är en subjektiv upplevelse mellan vad som är bra och mindre bra. Men genom att visa oss läsare olika bilder på korts "TV-out", kan vi själva bedömma vad som är bra och mindre bra. Något sådant vore önskvärt.

Annars gillar jag som tidigare sagts, den nya stilen på recensionerna. Bra jobbat!

eftersom alla Radeonkort bygger på samma TV-outkrets så känns det minst sagt menlöst att använda samma motivering/förklaring i varenda recension

nvidia gör likadant med sitt GeForce FX så TV-out kvalitetsjämförelser kommer nog bli mindre och mindre av i framtiden

men en annan begränsning är tyvärr min TV, den är helt enkelt inte tillräckligt bra för att man ska se vidare skillnader
det är i princip bara färglyster och frånvaron av "sorgekanter" och de mer uppenbara sakerna jag kan jämföra 🙁

men men i vilket fall ska jag bygga ut ildkvalitetsdeltesterna till en egen sektion

nu bakades de ju bara in i prestandatesterna, men det blir bättre i nästa recension (som förmodligen blir på ett Xabre 400 btw)

Anton Nilsson
Member
Medlem
263172
January 31, 2003 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory wrote: Bra recension, jag gillar betygsystemet.

Dock tycker jag att ni ska fokusera mer på AA/AF tester eftersom det inte är någon vitts att skaffa ett nytt kort idag utan att köra med det påslaget.

som du sett i de två 9700 Pro recensionerna är planen att lägga stor koncentration på just FSAA/Aniso som jag säger i recensionen "på kort i medelprisklassen och upp"
dvs alla kort från ca 1500 kr och upp

på tal om inget lattjar jag lite med ett voodoo 5 5500 just nu
satan vilken FSAA kvalitet de har, iaf vad det gäller kantutjämningen
blir lite för grumligt för en aniso-freak som mig dock 😉

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
263220
January 31, 2003 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

gillar helt klart detta system och tycker att ni ska behålla det... det enda jag är tveksam till är om ni verkligen ska använda ett snitt av betygen som slutbetyg... detta kan ju göra att något så (för mig) obetydligt som tillbehör kan dra ner betyget på en annars lysande produkt... skulle hellre se att ni istället för ett snitt, sätter ett eget betyg efter helhetsintrycket...

vad gäller denna specifika recension vill jag också se mer riktiga speltester...gärna minst 4-5 ganska olikartade spel...

Peglas
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
263244
January 31, 2003 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra artikel, hänger upp mig på 2 små saker:

1. Drirutinerna till ATI Radeon heter Catalyst och inte Detonator.
2. Att hitta Radeon 9700 för några hundralappar mer än 2050:- är inte lätt, datorbutiken och komplett har båda höjt sina priser ordentligt mot vad som står i er prisguide och de skjuter ständigt fram leveransdatum, vill man få tag på ett kort idag måste man slanta upp med 3000:-

Mvh

Peglas

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
263334
January 31, 2003 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: gillar helt klart detta system och tycker att ni ska behålla det... det enda jag är tveksam till är om ni verkligen ska använda ett snitt av betygen som slutbetyg... detta kan ju göra att något så (för mig) obetydligt som tillbehör kan dra ner betyget på en annars lysande produkt... skulle hellre se att ni istället för ett snitt, sätter ett eget betyg efter helhetsintrycket...

vad gäller denna specifika recension vill jag också se mer riktiga speltester...gärna minst 4-5 ganska olikartade spel...

Det var trevligt att du/ni verkar uppskatta vårt nya testsystem och inom en veckas tid kommer den första moderkortsrecensionen med detta system.
Jag förstår dina tankar kring slutbetyget och att kanske ett kort med brist på features i övrigt är en lysande produkt. Visst kan man tycka att det borde vara fel att "straffa" produkten genom att låta tillbehören påverka. Men det hela handlar om att vi faktiskt inte vet vad som betyder mest för vem. Alla har vi olika krav och därför vill vi lägga upp det så att läsaren själv kan dra slutsatsen om kortet passar ens behov.
Rent teoretiskt betyder det att du kan hitta produkter med ett slutbetyg på 8 som ändå passar just dig bättre än en produkt med 9 i slutbetyg.

Om vi då går tillbaka till den lysande produkt som bara hade en svaghet, tillbehör. För grafikkort har vi sex olika kategorier och om kortet vi hypotetiskt pratar om har betyg 9 på tre delbetyg, 9.5 på två och sedan bara 6.5 på tillbehör. Vad blir då slutbetyget?
9 + 9 + 9 + 9,5 + 9,5 + 6,5 = 52,5
52,5/6= 8.75 = 8.8 i slutbetyg (avrundas då vi bara andvänder en decimal)
8.8 i slutbetyg landar det alltså på vilket ändå är ett mycket bra betyg. Sedan får man själv välja om tillbehör är en viktig del för just ditt intresse. Är det inte det så kan man lika gärna ta bort det delbetyget och dela summan på 5 för att få ett bättre värde för just dig. Det är därför vi även har med de olika delbetygen i slutledning. I princip kan alltså användaren anpassa sitt eget slutbetyg vilket vi själva tycker är positivt.
För att ytterligare ge speciella produkter chansen att resa sig från mängden (trots att de har vissa delbetyg som är lägre) använder vi oss av våra tre olika utmärkelser. Redaktörens val, Bästa Produkt och Bästa budgetval.
För att ta ett snabbt exempel kan en produkt som får 8.0 i slutbetyg mycket väl vinna bästa budgetval då produkten kanske har ett grymt pris/prestanda värde osv.
Jag hoppas att ni förstår våra tankar kring systemet och även om vi har spånat på detta ett antal timmar så är vi alltid öppna för förslag. 😉

Peglas:
1. Hehe det är förmodligen ett enkelt klipp-och-klistra fel. Det är fixat nu i alla fall. 😉

2. Priset på R9700 är ju nere på i alla fall 2700kr då har vi dock inte tittat på leveransdatum osv. Vi har lite problem med prisguiden och det är därför våra prisuppgifter varit lite felaktiga. Men vi ska kolla på uppgifterna i recensionen en gång till.

Anton Nilsson
Member
Medlem
263470
February 1, 2003 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

när jag kollade i förrgår hittade jag Radeon 9700 för 2499 kr, nu kostar det över 2700 i båda de två butikerna jag såg det i 🙁

får väl ta och ändra igen i recensionen, men såhär kan jag ju inte hålla på och ändra hela tiden

Anton Nilsson
Member
Medlem
263478
February 1, 2003 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

Recensionen är ändrad igen.
Jag gjorde några reservationer där så nu ska jag nog inte behöva uppdatera den igen.

Tur att sånt här inte händer för ofta.. 🙂 hade varit pilligt och hålla på och ändra allt hela tiden.

Pappa-Scan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
263486
February 1, 2003 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte om bilderna är en ny del av recensionen, men jag tar och säger vad jag tycker om dom 🙂
Det hade nog varit snyggare om exempelvis denna bild: https://www.nordichardware.se/...../back1.jpg
inte hade beskurits och istället lagts på ett större vitt papper om nu den som recenserade kortet inte ville ha med sitt golv/bord på bild under kortet. För det första så blir det snyggare och för det andra så är det svårt att beskära en bild så att bara objektet kommer med.

Hoppas detta första inlägg som jag gjort här inte ledde till några arga miner 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
263488
February 1, 2003 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Pappa-Scan wrote: Jag vet inte om bilderna är en ny del av recensionen, men jag tar och säger vad jag tycker om dom 🙂
Det hade nog varit snyggare om exempelvis denna bild: https://www.nordichardware.se/...../back1.jpg
inte hade beskurits och istället lagts på ett större vitt papper om nu den som recenserade kortet inte ville ha med sitt golv/bord på bild under kortet. För det första så blir det snyggare och för det andra så är det svårt att beskära en bild så att bara objektet kommer med.

Hoppas detta första inlägg som jag gjort här inte ledde till några arga miner 🙂

det var mot en vit bakgrund som vi tog fotot 🙂

det är bara skuggorna som jävlades

men men, bilderna ska vi jobba på, det är främst jag som inte har tillgång till bra kamera och/eller belysning 🙁

Pappa-Scan
Medlem
263518
February 1, 2003 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Där ser man hur fel man kan ha ibland 😛

btw, jag nämnde inte att recensionen var väldigt bra.

Anton Nilsson
Member
Medlem
263551
February 1, 2003 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Pappa-Scan wrote: Där ser man hur fel man kan ha ibland 😛

btw, jag nämnde inte att recensionen var väldigt bra.

thanks thanks

bara jag skaffar en bra kamera så ska nog bilderna bli av lika hög kvalitet som resten 🙂

förmodar att ni inte vill ha några lågupplösta och kasst photoshoppade bilde rpå FX när det anländer 😉

Pappa-Scan
Medlem
263562
February 1, 2003 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Ooooh nej 😀 På GeforceFX ska det vara vackra bilder 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 65
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL