August 22, 2005
Som många har märkt är vår skribent Christopher Zell sen ett tag tillbaka från diverse äventyr i Asien.Vi har sen dess presenterat två moderkortsrecensioner, och nu är det dags för ännu en.
Det är nämligen dags för NH Testlabb att ta sig an ABIT's "top-line" moderkort, IC7-MAX3. GigabitLAN, stöd för 6 S-ATA enheter, medföljande runda IDE-kablar, OTES-kylning och då har vi den viktigaste biten kvar, nämligen överklockningen. IC7-MAX3 verkar med andra ord vara väldigt intressant.
"... Förväntningarna är enorma och inte utan skäl. ABITs MAX-moderkort har hittills imponerat stort på recensenter världen över och efter att själv ha ägt och använt MAX2:an i över ett år kan jag heller inte annat lovorda korten. MAX-korten har alltid presterat mycket bra speciellt under överklockade förhållanden och dessutom har varje inkarnation av MAX serien varit väldigt innovativ..."
Läs recensionen av ABIT IC7-MAX3 här.
December 6, 2002
Ett "mumsigt" kort måste jag säga. Trots att jag själv inte kunde låta bli att köpa det så är det på tok för dyrt. Problemet när de flesta hårdvarusajter testar ett Abit kort är att man "på förhand" vet hur testet kommer att sluta. Eller hur?? Visst är Abits kort mycket bra men är dom verkligen SÅ BRA??
För min del tycker jag att Asus P4C800-E DeLuxe är ett minst lika bra kort (jo, jag har faktiskt ett sådant också). Kvalitetsmässigt hävdar jag att det till och med är bättre. Det som saknas på Asus kortet är egentligen bara möjligheten att öka minnes-spänningen lika högt som Max3 kortet.
Att välja ett av dessa två "giganter" är dock svårare. Ska man krama ur varenda "överklockningsdroppe" ur ett kort så är Max3 kortet förmodligen bäst. Jag säger förmodligen eftersom det på andra sajter visat sig att P4C-E nått i stort sett samma höga överklockningsresultat som Max3. Är man däremot ute efter ett kort med maximal kvalitetskänsla och kan leva med att inte nå de absoluta toppresultaten i öveklockning, ja då får det bli ett Asus P4C-E DeLuxe.
November 29, 2001
wiero wrote:
Varför jämför ni inte med ett AMD-system också ?
Vi recenserar ett Pentium 4-moderkort. En produkt som jämföres med andra Pentium 4-moderkort.
Om vi testat en Pentium 4-processor hade vi jämfört den med något AMD såklart.
Men vi trot inte att chansen är så stor att någon står i valet och kvalet mellan ett Canterwood och ett nForce 2 precis.
December 8, 2002
Efter en längre tids användande av kortet kan jag med ett leende på läpparna berätta att den ny nordbryggakylaren inte börjat väsnas ännu. Har lattjat med ett antal IS7/IC7 kort och på samtliga har nordbryggakylaren börjat låta som ett propellerplan. Knäpper man till den lite brukar det iofs sluta men det är rätt så j*a irriterande.
Problemet har ännu inte uppstått med IC7-Max3 men det kanske är för tidigt ännu 😉
2 Guest(s)