Recension: IC7-MAX3|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: IC7-MAX3
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 3, 2003 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Som många har märkt är vår skribent Christopher Zell sen ett tag tillbaka från diverse äventyr i Asien.Vi har sen dess presenterat två moderkortsrecensioner, och nu är det dags för ännu en.
Det är nämligen dags för NH Testlabb att ta sig an ABIT's "top-line" moderkort, IC7-MAX3. GigabitLAN, stöd för 6 S-ATA enheter, medföljande runda IDE-kablar, OTES-kylning och då har vi den viktigaste biten kvar, nämligen överklockningen. IC7-MAX3 verkar med andra ord vara väldigt intressant.

"... Förväntningarna är enorma och inte utan skäl. ABITs MAX-moderkort har hittills imponerat stort på recensenter världen över och efter att själv ha ägt och använt MAX2:an i över ett år kan jag heller inte annat lovorda korten. MAX-korten har alltid presterat mycket bra speciellt under överklockade förhållanden och dessutom har varje inkarnation av MAX serien varit väldigt innovativ..."


[Image Can Not Be Found]

Läs recensionen av ABIT IC7-MAX3 här.


wiero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 830
Member Since:
October 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
427239
October 3, 2003 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad är P-ATA ?

Varför jämför ni inte med ett AMD-system också ?

Iskall
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 320
Member Since:
July 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
427258
October 3, 2003 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

P-ATA är den hårddiskstandard som har varit/är, med de breda flatkablarna... Nya standarden är S-ATA.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
Member Since:
July 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
427264
October 3, 2003 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

hoppas abit har fixat till kvaliten på de senaste moderkorten, dom flesta IS7/IC7 NB kylare har en tendens att lossna (att ena öglan lossnar från pcb)

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
427309
October 3, 2003 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har beställt ett sånt kort 😀
Jag ska klocka så himla mycket 8)

Truelies
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
Member Since:
December 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
427420
October 3, 2003 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett "mumsigt" kort måste jag säga. Trots att jag själv inte kunde låta bli att köpa det så är det på tok för dyrt. Problemet när de flesta hårdvarusajter testar ett Abit kort är att man "på förhand" vet hur testet kommer att sluta. Eller hur?? Visst är Abits kort mycket bra men är dom verkligen SÅ BRA??

För min del tycker jag att Asus P4C800-E DeLuxe är ett minst lika bra kort (jo, jag har faktiskt ett sådant också). Kvalitetsmässigt hävdar jag att det till och med är bättre. Det som saknas på Asus kortet är egentligen bara möjligheten att öka minnes-spänningen lika högt som Max3 kortet.

Att välja ett av dessa två "giganter" är dock svårare. Ska man krama ur varenda "överklockningsdroppe" ur ett kort så är Max3 kortet förmodligen bäst. Jag säger förmodligen eftersom det på andra sajter visat sig att P4C-E nått i stort sett samma höga överklockningsresultat som Max3. Är man däremot ute efter ett kort med maximal kvalitetskänsla och kan leva med att inte nå de absoluta toppresultaten i öveklockning, ja då får det bli ett Asus P4C-E DeLuxe.

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
427440
October 3, 2003 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Kortet klockade fint men vad hade man annars väntat sig 😛

Avatar
ddaawiidd
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 29
Member Since:
August 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
427629
October 4, 2003 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

Ur resentionen "Utmärkelse blir det därför också denna gången. ABIT har byggt ännu ett suveränt moderkort man bara måste ha, om man råkar ha lite för mycket pengar på banken det vill säga."

Eller så kan man ju vinna ett i nordichardwares månadstävling säger jag.... 😀

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
428316
October 4, 2003 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

wiero wrote:
Varför jämför ni inte med ett AMD-system också ?

Vi recenserar ett Pentium 4-moderkort. En produkt som jämföres med andra Pentium 4-moderkort.

Om vi testat en Pentium 4-processor hade vi jämfört den med något AMD såklart.

Men vi trot inte att chansen är så stor att någon står i valet och kvalet mellan ett Canterwood och ett nForce 2 precis.

[NH]Glitch
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
December 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
429904
October 6, 2003 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter en längre tids användande av kortet kan jag med ett leende på läpparna berätta att den ny nordbryggakylaren inte börjat väsnas ännu. Har lattjat med ett antal IS7/IC7 kort och på samtliga har nordbryggakylaren börjat låta som ett propellerplan. Knäpper man till den lite brukar det iofs sluta men det är rätt så j*a irriterande.

Problemet har ännu inte uppstått med IC7-Max3 men det kanske är för tidigt ännu 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 44
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL