August 22, 2005
I dag är det dags för en ny processorlansering från chipgiganten Intel. Processorn är tänkt att bli Intels flaggskepp på desktopmarknaden tills den nya Prescott-kärnan lanseras i slutet av året.
Genom att ta en Intel Pentium 4 3.2 GHz processor och tillsätta en L3-cache på 2MB får man en extrem processor. Det är förmodligen så Intel tänkt i deras namngivning då den nya processorn går under namnet "Extreme Edition". Intel Pentium 4 3.2 GHz Extreme Edition är just en Pentium 4 3.2 GHz med en extra L3-cache på 2MB.
Enligt Intel själva riktar sig processorn direkt mot gamers och entusiastmarknaden vilket verkligen låter lovande men hur stor skillnad gör den extra L3-cachen egentligen? Och är detta en processor som ska kunna hålla prestandakronan för Intel tills Prescott lanseras?
"Även om Intel inte nämnt något om överklockning och överklockare i lanseringen av Pentium 4 Extreme Edition är deras kommentarer om inriktningen för deras processorer mycket ovanliga. Intel har öppet deklarerat att den nya Intel Pentium 4 Extreme Edition riktar sig mot gamers och entusiastmarkanden vilket är minst sagt stora ord för företaget som annars brukar vara försiktig med att märka deras produkter."
Läs mer om Intels senaste processor här.
September 1, 2002
Medelprestandaökning på 6% med 2mb extra L3-cache tycker jag inte verkar så mycket. Speciellt eftersom priset på prollen inte lär öka med så lite som 6%.
Dock måste jag berömma recensenterna för en extremt välgjord recension, bland det bästa och mest informativa jag läst på mycket länge. Lysande val av jämförelser, mycket pedagogiska diagram och tabeller.
Keep up the good work!
Edit:
Såg THG-videon nu... Var det inte ett himla märkligt sätt att applicera kylpasta som dom gjorde?
July 26, 2003
intressant, här är THG's feta test av Athlon 64 / FX-51 och Intel Extreme Edition.
April 28, 2002
Fattar mig inte.....
Tomshardware utropar P4 EE till vinnare när FX vann alla.
Att sen de överklockade P4 EE vann är en annan sak.
Är de köpta av Intel eller varför testade de inte att klocka Athlon64orna?
EE från Intel ser jag som ett desperat försök att bromsa AMDs övertag typ som när AMD lanserade Barton fast kanske lite bättre.
Intel får komma med prescott snart för detta var nog det sista vi fick se av P4an. (tror dock att AMD blev lite tagna på sängen)
Det var trevligt att se alla positiva kommentarer kring recensionen, det värmer alltid. Det har varit lite stressigt de här dagarna och strömavbrottet kom ju verkligen lägligt tidigare idag... 😮
Hur som helst ska jag försöka svara på frågorna ni har kommit med.
Angående värmeutveckling verkar den enligt de uppgifter Toms fått tag i ligga på knappt 94W. Det är en mycket hög värmeutveckling men inte så farligt om man tänker på att processorn har 3 gånger så många transistorer som sin föregångare med en värmeutveckling på 82W.
Vid våra tester var inte värmen något problem förutom när vi överklockade, men det är ju av förklarliga skäl. 🙂
Smirnoff: Jo Toms har fått ihop en riktigt maffig artikel men förhoppningsvis hade de lite mer än 4 dagar på sig... 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
July 26, 2003
Snapphanen wrote: Fattar mig inte.....
Tomshardware utropar P4 EE till vinnare när FX vann alla.
Det är ju inte sant, P4EE 3.2 vann en majoritet av testerna. Intel har ju en fördel då de testade 32-bitars applicationer, några av dem är optimerade för intel. Athlon 64 behöver 64-bitars applicationer för att prestera fullt ut, det såg man på Opteron testerna under linux där dual opteron knäckte Xeon totalt. THG: "the Intel CPU turns out to be faster under conventional 32-bit operation. So there's no compelling argument for 64 bits there. AMD makes its case using the chicken/egg scenario: Only once a sufficient number of Athlon 64 CPUs are available on the market will the software industry respond accordingly." Altså om/när mjukvarujättarna väljer 64-bit så ligger AMD64 i klar ledning över P4.
1 Guest(s)