Recension: iRiver H10|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: iRiver H10
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 21, 2005 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi fortsätter med våra rapportering från MP3-spelarmarknaden genom att nu bjuda på en recension av iRivers senaste skapelse på marknaden för hårddiskbaserade MP3-spelare.
iRiver H10 presenterades av ingen annan än Bill Gates på CES mässan i Las Vegas tidigt i januari. Vid den tidpunkten blev vi som många andra hänförda av vad vi såg. En till synes mycket tilltalande maskin både estetiskt och funktionellt. Men är det något vi lärt oss på NH är det att inte allt är vad det ser ut att vara, men samtidigt är det lika härligt när alla ens stora förhoppningar verkligen slår in.

"Mini-HDD spelare tror jag kommer vara det som ligger på mångas önskelistor detta år. Storleken av en flashspelare men nästan lika mycket plats som en biffig hårddiskspelare, det låter väl underbart? Tyvärr ligger oftast prislappen närmare hårddisk hållet än flash-hållet men det kommer justeras vartefter det kommer mer kombattanter på marknaden."

[Image Can Not Be Found]

I vår senaste recension på NH kan du läsa mer om iRiver H10 som vi testat grundligt för att hitta alla eventuell skelett i garderoben. Något som till vår stora glädje visade sig vara en minst sagt svår uppgift.

:: Recension av iRiver H10 ::

C Cameron
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 29
846607
February 21, 2005 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra jobbat Hugge, som alltid ! 🙂

You the man !

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
846619
February 21, 2005 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Hugge onz! cool spelare, ska läsa testet nu!

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
846628
February 21, 2005 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Fin Recension.

Gillade slutet: laugh

- Jag får inte behålla den efter test 🙂

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
846648
February 21, 2005 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

C Cameron wrote: Bra jobbat Hugge, som alltid ! 🙂

You the man !

Jepp, jag vet 😉

ZIre wrote: Hugge onz! cool spelare, ska läsa testet nu!

Jag vet, jag är bäst.

Tack själv förresten, för att ni läser utav huvudtaget.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
846768
February 21, 2005 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Usch den vart verkligen ful och såg ut att ha dålig yta (glömde ordet) på nära håll.

Friamannen
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
846818
February 21, 2005 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Kritik: Du skriver inte särskilt mycket om ljudet? Det står ungefär under hörlurs-delen "blabla köp bättre hörlurar", sen hittar jag inget mer om själva ljudet. Förutom i plus/minus --> "Bra ljud". Känns otillräckligt.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
846994
February 22, 2005 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Nice.. alltid kul att läsa lite recensioner..

honkel
Medlem
Forum Posts: 35
847139
February 22, 2005 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

synd att du Hugge som skrev recensionen inte är särskilt objektiv, utan börjar recensionen med att tala om hur mycket du gillar IRiver.

Sen har du lagt som fördelar,
Bra Batteri, hur kan du ha det som en fördel när han i början av recensionen skriver att batterierna har "normal livslängd".

Hur kan man sätta som fördel att priset är lågt gentemot vad IRiver tagit innan, priset ligger högre än alla andra spelare med samma prestanda, men bara IRiver får en fördel för att dom tidigare vart, ursäkta uttrycket, svindyra.

Dessutom borde det vara på negativa sidan att man måste använda IRivers egna USB-kabel, vilket bara är ett sätt att suga ut extra pengar från oss köpare.

Har själv spelaren och den har bara vart en total börda hitills, en skyherrans massa buggar. Läs gärna på IRivers egna forum om ni vill veta mer ingående vad för buggar det vart. Det är ju dock inget som säger att din spelare inte funka som den ska, men lite mer hade du kunnat skriva om funktionaliteten.

Föresten, du skriver att man fick lurar som var olika längd på kablarna, det fick inte jag iaf.

Tack för mig!

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
847153
February 22, 2005 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

honkel wrote: synd att du Hugge som skrev recensionen inte är särskilt objektiv, utan börjar recensionen med att tala om hur mycket du gillar IRiver.

Bra Batteri, hur kan du ha det som en fördel när han i början av recensionen skriver att batterierna har "normal livslängd".

Hur kan man sätta som fördel att priset är lågt gentemot vad IRiver tagit innan, priset ligger högre än alla andra spelare med samma prestanda, men bara IRiver får en fördel för att dom tidigare vart, ursäkta uttrycket, svindyra.

Dessutom borde det vara på negativa sidan att man måste använda IRivers egna USB-kabel, vilket bara är ett sätt att suga ut extra pengar från oss köpare.

Har själv spelaren och den har bara vart en total börda hitills, en skyherrans massa buggar. Läs gärna på IRivers egna forum om ni vill veta mer ingående vad för buggar det vart. Det är ju dock inget som säger att din spelare inte funka som den ska, men lite mer hade du kunnat skriva om funktionaliteten.

Föresten, du skriver att man fick lurar som var olika längd på kablarna, det fick inte jag iaf.

Tack för mig!

Angående objektivitet, eftersom jag provat nästan alla spelare iRiver har och inte blivit besviken på någon av dem så tycker jag inte att de ska förbises. Vida känt att Iriver har ett gott rykte också.

Det jag menade med bra batteri var att det är ett löstagbart batteri som går att ladda över USB. Det är inte många spelare som har det. Angående priset så är det inte så farligt, iPod mini och Zen micro ligger bara några hundringar under och de har inte färgskärm. Så jag tycker att det är ett skäligt pris på en språjlans spelare, det kommer inte hålla i längden visst men till en början så är 2700kr lämpligt.

Angående buggar så vet jag inte riktigt vad du menar. Jag drog ut på 6 fulla laddningar under min testperiod och jag kan inte säga att det buggade utavhuvudtaget. Visserligen hade jag senaste firmwaren. Har du uppdaterat din?

Lur-recensionen är tagen från en av de gamla Iriver-recensionerna där MX400 också hängde med, antog att de inte hade ändrat nått på dem men så är det visst. Har inte kvar H10 hemma så jag kan inte konfirmera att jag hade lurarna med lika lång sladd. Mitt fel att jag inte kollade upp det.

honkel
Medlem
847248
February 22, 2005 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hugge wrote: [quote=honkel]synd att du Hugge som skrev recensionen inte är särskilt objektiv, utan börjar recensionen med att tala om hur mycket du gillar IRiver.

Tack för mig!

Angående objektivitet, eftersom jag provat nästan alla spelare iRiver har och inte blivit besviken på någon av dem så tycker jag inte att de ska förbises. Vida känt att Iriver har ett gott rykte också.

Det jag menade med bra batteri var att det är ett löstagbart batteri som går att ladda över USB. Det är inte många spelare som har det. Angående priset så är det inte så farligt, iPod mini och Zen micro ligger bara några hundringar under och de har inte färgskärm. Så jag tycker att det är ett skäligt pris på en språjlans spelare, det kommer inte hålla i längden visst men till en början så är 2700kr lämpligt.

Angående buggar så vet jag inte riktigt vad du menar. Jag drog ut på 6 fulla laddningar under min testperiod och jag kan inte säga att det buggade utavhuvudtaget. Visserligen hade jag senaste firmwaren. Har du uppdaterat din?

Lur-recensionen är tagen från en av de gamla Iriver-recensionerna där MX400 också hängde med, antog att de inte hade ändrat nått på dem men så är det visst. Har inte kvar H10 hemma så jag kan inte konfirmera att jag hade lurarna med lika lång sladd. Mitt fel att jag inte kollade upp det.

Har senaste firmware, buggar lite mindre än innan, men jag har fortfarande buggar som att batteriet inte håller längre än 6 timmar när jag inte gör något annat än lyssnar, är också en hel del buggar med programvaran IRiver Plus som du borde ha testat om du ska ha en helhetsbild över hur bra spelaren är för det är ett riktigt sunkprogram.

Ibland kan det ta upp till 10 sekunder att starta vissa låtar. Kanske är normalt i HDD spelare, men jag tycker det känns slött.

Jag visste inte att man kunde LADDA via USB, är du säker på det? jag kan inte det iaf. eller jag kunde det inte innan upg av firmware iaf, ska testa ikväll igen och skriva här.

Kostar spelaren 2700? Isf kan jag hålla med om att priset är ok, men jag köpte den för 3000 och då fanns den inte billigare.

Nu måste jag jobba vidare... ha de!

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
847393
February 22, 2005 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

honkel wrote: [quote=Hugge][quote=honkel]synd att du Hugge som skrev recensionen inte är särskilt objektiv, utan börjar recensionen med att tala om hur mycket du gillar IRiver.

Tack för mig!

Har senaste firmware, buggar lite mindre än innan, men jag har fortfarande buggar som att batteriet inte håller längre än 6 timmar när jag inte gör något annat än lyssnar, är också en hel del buggar med programvaran IRiver Plus som du borde ha testat om du ska ha en helhetsbild över hur bra spelaren är för det är ett riktigt sunkprogram.

Ibland kan det ta upp till 10 sekunder att starta vissa låtar. Kanske är normalt i HDD spelare, men jag tycker det känns slött.

Jag visste inte att man kunde LADDA via USB, är du säker på det? jag kan inte det iaf. eller jag kunde det inte innan upg av firmware iaf, ska testa ikväll igen och skriva här.

Kostar spelaren 2700? Isf kan jag hålla med om att priset är ok, men jag köpte den för 3000 och då fanns den inte billigare.

Nu måste jag jobba vidare... ha de!

Mjukvaran är testad på sista sidan? men eftersom programmet var så blotat och jobbigt så ville jag inte använda det alltför länge 😉

Eftersom jag aldrig ens pluggade in laddaren i väggen och jag gjorde slut på 6 uppladdningar så antar jag att det går att ladda över USB-interfacet. Lyser den lilla lampan för dig när du har den inkopplad till datorn? (den som är på sladden). Angående laddningstiden på låtarna så är det ungefär samma på alla spelare, H10 är väl nån sekund segare än de större 20/40GB kusinerna.

Bästa pris på pricerunner är 2672kr.

C Cameron
Medlem
Forum Posts: 29
847623
February 23, 2005 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

honkel, eller konung som du kallar dig för på vårat forum. Tråkigt att du inte verkar vara det minsta nöjd med din spelare. Vi har lagt ner mycket tid på att både hjälpa dig på forumet och skicka mail till dig med svar på dina problem. Jag beklagar att du inte verkara vara nöjd med din spelare, men någon måtta får det ändå vara ! Du verkar inte vara det minsta nöjd över ditt köp, enbart negativa kommentarer i _varje_ post.

Spelar ingen roll hur mycket hjälp vi ger dig, vad ska vi göra för att du ska bli nöjd ???

honkel
Medlem
847662
February 23, 2005 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

C Cameron wrote: honkel, eller konung som du kallar dig för på vårat forum. Tråkigt att du inte verkar vara det minsta nöjd med din spelare. Vi har lagt ner mycket tid på att både hjälpa dig på forumet och skicka mail till dig med svar på dina problem. Jag beklagar att du inte verkara vara nöjd med din spelare, men någon måtta får det ändå vara ! Du verkar inte vara det minsta nöjd över ditt köp, enbart negativa kommentarer i _varje_ post.

Spelar ingen roll hur mycket hjälp vi ger dig, vad ska vi göra för att du ska bli nöjd ???

Tja, hade ni satt en spelare i handen på mig som funkade så hade jag inte klagat eller hur?
Jag har läst runt på många forum för att skaffa mig en uppfattning över om mina problem bara är "mina" problem men det är så många som har liknande problem med H10. Hade det varit så att jag inte sett en massa andra som har nästan samma problem som jag så hade jag skickat tillbaka spelaren direkt, likaså hade det varit något annat märke än IRiver, jag har alltid gillat IRiver, så hade jag skickat tillbaka spelaren på en gång. Men jag står även fast vid att IRiver har gjort fel som släppt denna spelaren redan, för den funkar inte som preciserat.

Jag försöker få mina buggar lösta och erat forum får faktiskt klassificeras under grenen supportforum och där får man räkna med att missnöjda kunder håller till med sina buggar och fel.

honkel
Medlem
847664
February 23, 2005 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

Hugge wrote: Mjukvaran är testad på sista sidan? men eftersom programmet var så blotat och jobbigt så ville jag inte använda det alltför länge 😉

Eftersom jag aldrig ens pluggade in laddaren i väggen och jag gjorde slut på 6 uppladdningar så antar jag att det går att ladda över USB-interfacet. Lyser den lilla lampan för dig när du har den inkopplad till datorn? (den som är på sladden). Angående laddningstiden på låtarna så är det ungefär samma på alla spelare, H10 är väl nån sekund segare än de större 20/40GB kusinerna.

Bästa pris på pricerunner är 2672kr.

Hehe 😉

Jag testade USB nu och det verkar funka fint för mig nu att ladda via USB det är ju fint.

Då har priset sjunkit och det är ju alltid soft !

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
847674
February 23, 2005 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

honkel wrote: [quote=C Cameron]honkel, eller konung som du kallar dig för på vårat forum. Tråkigt att du inte verkar vara det minsta nöjd med din spelare. Vi har lagt ner mycket tid på att både hjälpa dig på forumet och skicka mail till dig med svar på dina problem. Jag beklagar att du inte verkara vara nöjd med din spelare, men någon måtta får det ändå vara ! Du verkar inte vara det minsta nöjd över ditt köp, enbart negativa kommentarer i _varje_ post.

Tja, hade ni satt en spelare i handen på mig som funkade så hade jag inte klagat eller hur?
Jag har läst runt på många forum för att skaffa mig en uppfattning över om mina problem bara är "mina" problem men det är så många som har liknande problem med H10. Hade det varit så att jag inte sett en massa andra som har nästan samma problem som jag så hade jag skickat tillbaka spelaren direkt, likaså hade det varit något annat märke än IRiver, jag har alltid gillat IRiver, så hade jag skickat tillbaka spelaren på en gång. Men jag står även fast vid att IRiver har gjort fel som släppt denna spelaren redan, för den funkar inte som preciserat.

Jag försöker få mina buggar lösta och erat forum får faktiskt klassificeras under grenen supportforum och där får man räkna med att missnöjda kunder håller till med sina buggar och fel.

[svarar på frågor från irivers forum]

Jag har läst lite i irivers forum och jag har faktiskt inte erfarat något av dem problem du nämner. I alla fall inte på det sätt som du upplever dem. Visst, den kan vara lite trög i spellistan om du har mycket album/låtar, jag hade inte väntat mig nått annat heller, Men sen har jag och andra sidan provat så gott som alla spelare som har släppts till Sverige, betydligt många fler utom tjänst än inom NH:s tjänst.

Nu hårdtestade jag inte iriverplus då jag inte gillar den typen av program, men jag hade då inga problem när jag använde det. Märk då att jag kör windows emulerat under linux, och det är inte alltid hundraprocentigt kompatibelt. Jag tror i det fallet att det rör sig om SBS från din sida.

Problem med låttitel? Njae, det hade då inte jag. Även om jag inte hade en uppdaterad databas. Se till att sätt sätta ordentligt ID3-taggar på dina låtar så är det inga problem.

Varför måste du lägga mappar utanför den angivna musikmappen? dumheter.

Min H10 som jag hade hängde sig aldrig. Inte heller hade jag några problem med batteritiden, 12 timmar, lite under lite över är det jag lyckades skrapa ihop.

MVH: Fredrik.

honkel
Medlem
847825
February 23, 2005 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Hugge wrote:

[svarar på frågor från irivers forum]

Jag har läst lite i irivers forum och jag har faktiskt inte erfarat något av dem problem du nämner. I alla fall inte på det sätt som du upplever dem. Visst, den kan vara lite trög i spellistan om du har mycket album/låtar, jag hade inte väntat mig nått annat heller, Men sen har jag och andra sidan provat så gott som alla spelare som har släppts till Sverige, betydligt många fler utom tjänst än inom NH:s tjänst.

Nu hårdtestade jag inte iriverplus då jag inte gillar den typen av program, men jag hade då inga problem när jag använde det. Märk då att jag kör windows emulerat under linux, och det är inte alltid hundraprocentigt kompatibelt. Jag tror i det fallet att det rör sig om SBS från din sida.

Problem med låttitel? Njae, det hade då inte jag. Även om jag inte hade en uppdaterad databas. Se till att sätt sätta ordentligt ID3-taggar på dina låtar så är det inga problem.

Varför måste du lägga mappar utanför den angivna musikmappen? dumheter.

Min H10 som jag hade hängde sig aldrig. Inte heller hade jag några problem med batteritiden, 12 timmar, lite under lite över är det jag lyckades skrapa ihop.

MVH: Fredrik.

Med IRiver plus gjorde jag exakt som instruktionerna sa. Har tillräckliga datorkunskaper för att veta hur man sköter en dator på vettigaste sätt.

Problemen med låt-titel är ett av problemen som löst sig sen 1.10 om du tänker på att den visade fel låt när jag spelade en viss låt?

Oerhört många tycker inte om systemet där man lägger varenda låt i en mapp utan vill ha varje skiva i en egen mapp, på samma sätt som jag förstår dig om du vill ha allt på samma plats så tycker jag du bör förstå att smaken är delad.

Den har inte hängt sig sen 1.10 heller, vore glad om du kommenterade problemen som är skrivna efter firmwaren istället om du ska kommentera.

Och batteritiden är ett faktum att den var buggig innan 1.10, många som pratade om att spelaren dog efter 5-6 timmar när man fortfarande hade 2 pluppar kvar. Sen var det bra ett tag efter 1.10 sen dök problemet upp igen.

Jag vill bara att folk ska veta att trots att du gudahöjer spelaren så är det många som har stora problem med den och att man bör beakta detta innan man köper den, för man kan mycket väl vara en av de som får ett måndagsexemplar.

lither
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
851466
March 1, 2005 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Du får ursäkta kritiken, men jag anser att den behövs (vill mest ha svar på några saker):

1. Var nånstans kan jag läsa om ljudets kvalitet? Jag hittade en slutpunkt som säger "Bra ljud". Hur definieras bra ljud i detta sammanhang och hur mycket beror det på lurvalet?
  2. Är det på grund av att skärmen är i färg som den blir "grym"?
  3. Har den här recensionen missat korrekturläsningsbåset?
  4. Är jag gnällig om jag säger att det är för mycket talspråk i recensionen?
  5. Fråga ur citatet:

Jag är inte mannen som använder spellistor så jag behöver inte ha detta program egentligen men eftersom programmet gör precis vad det är tänkt för så kan jag inte klandra det.

Är detta en undanflykt för att inte gå in på programmet i sin helhet?
    Enligt mig är det ganska bedrövligt, särskilt om du jämför det med motsvarigheter som Apples iTunes eller Creative Mediasource.

Jag har sett mängder mer hörlurs-, högtalar- och ljudkortsrecensioner som inte behandlar ljudet över huvud taget. Detta är väl något som är A eller O när man väljer en multimediaprodukt i detta sammanhang? Inkluderat mp3-spelare.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 384
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL