Recension: Lågbudgets grafikkort|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Lågbudgets grafikkort
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 6, 2003 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Har du lite problem med att dryga ut kassan? Behöver du ett nytt grafikkort? kanske en jobbig kombination, därför har vi tagit oss tid att skriva ihop en roundup för er som passar in på de två frågorna. 7 lågbudget- och ett "mellanbudget"-kort testas idag. Alla utom ett ligger runt 1000-lappen och lär därmed passa er med bantad plånbok lite bättre än vad Radeon 9800 Pro elelr GeForce FX 5900 Ultra gör




"Mer än 1000 kronor för ett FX 5200 är för mycket. Däremot är GeForce FX 5200 ett helt okej lågbudget kort, absolut bättre än GeForce4 MX när det släpptes.
"


Ta en titt på vår 16-sidors roundup här.
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
352369
June 6, 2003 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni skulle ha haft med ett 9100, bra som prisjämförelse, även om det bara är et DX8.1-kort

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
352379
June 6, 2003 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

AntiChrist wrote: Ni skulle ha haft med ett 9100, bra som prisjämförelse, även om det bara är et DX8.1-kort

Har inget så det hade varit lite svårt att ha med 😉

Radeon 9200 och Ti4200 är också bara DX 8.1 kort btw

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
352394
June 6, 2003 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte hunnit läsa än, men hittat 3st stavfel.

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
352401
June 6, 2003 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Läst nu, vill inte vara den som säger det men, http://www.skrivihop.nu

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
352406
June 6, 2003 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Catstyle wrote: Läst nu, vill inte vara den som säger det men, http://www.skrivihop.nu

Jag har skrivit artikeln på engelska så jag behöve rinte känna mig skyldig. Men i översättarnas försvar måste jag säga att de bara fick någon timme på sig att översätta dessa 16 sidor eftersom vi inte vill att den svenska sidan ska "hamna efter" den engelska.

Magellan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 580
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
352412
June 6, 2003 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra Roundup! Lika genomförlig som vanligt! 🙂

Och du Catstyle... varför inte påpeka var felen är istället? Då är det lättare att rätta till dem. Och du glömde ett mellanslag...

screamcast
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
352422
June 6, 2003 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

När man bläddrar till det första grafikkortet (Radeon 9200 eller vad det var) så finns det ett helt stycke text som inte är översatt från engelska till svenska. Det finns precis ovanför "design/kylning" betyget

Sideshow bob
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
Member Since:
December 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
352461
June 6, 2003 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

bra genomförd artikel... väntar dock på första recensionen där man testar budgetkort på ett budgetsystem/äldresystem. Dessa kortet är väll riktade åt dem som sitter på ett system med 2 gigahertz och över?

FarsanEdde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
Member Since:
May 31, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
352468
June 6, 2003 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Magellan wrote: Bra Roundup! Lika genomförlig som vanligt! 🙂

Och du Catstyle... varför inte påpeka var felen är istället? Då är det lättare att rätta till dem. Och du glömde ett mellanslag...

Jag tror han menar särskrivningarna där engelska och svenska ord blandas. För det fanns många sånna. T.ex geforce korten, som ska vara geforce-korten. Sen att själva rubriken var en särskrivning var ju lite värre. Skulle nog ha hetat Lågbudgetgrafikkort.

Men en väldigt fin recension var det iaf 😛

TheDrone
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
Member Since:
November 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
352470
June 6, 2003 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

lite fråga !

hur gör ni för att få fram bilderna i testet för bildkvalitet ?

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
352520
June 6, 2003 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

bara för att informera så säljer JME Data ett ti4200 för 995:-...
skulle nog sänka betyget på de flesta av de där korten om de var med i round-upen...

för det andra så funderar jag på vem Hans-Wolfram Tismer de snackar om på 3D-chipset är...???

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
352530
June 6, 2003 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

vill inte klaga, men jag tycker recensionen ger mig ett lite haffsigt intryck. kan inte sätta fingret påvad det är, men gillar inte direkt att där är smileys i varje stycke, verkar oseriöst. sen är där engelska på en hel del ställen där det inte borde.

TheDrone
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
Member Since:
November 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
352578
June 6, 2003 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

har granskat testerna och skrivelserna och det finns för mycket svengelska i testet samt GROVA stav fel eller heter det illrate osv....
däremot är jag lite skeptisk till de resultat som är i spel testerna men ska inte säga för mycket !

Pappa-Scan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
352599
June 6, 2003 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC: Hur kan du lägga ner så mycket tid på recensioner? Jag beundrar dig för detta 🙂

Appropå smileys så känns det mycket trevligare att läsa detta då det brukar vara en hel del text. Man ler till själv ibland och jag gillar att ni lägger till lite humor 🙂

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
Member Since:
May 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
352609
June 6, 2003 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tyckte det var en kanonbra recention, det enda jag saknar är jämnförelse med ett GF3 kort som tex en ti200. Eftersom jag tror att det finns fler som, som har ont om pengar vill man ju få ut så mycket gällande pris/prestand som det går. Men det kan vara svårt att jämföra dessa nya kort, när man sitter med ett gammalt : (

Snälla snälla ta med ett GF3 kort med i recentionen som en liten testindex för oss som inte uppgraderar så ofta : )

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
352625
June 6, 2003 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

TheDrone wrote: lite fråga !

hur gör ni för att få fram bilderna i testet för bildkvalitet ?

jag kör Tommti-Systems FSAA tester för FSAA testerna och jag har glömt vad testet för texturfiltrering heter men det finns iaf på Beyond3D

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
352627
June 6, 2003 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

TheDrone wrote: har granskat testerna och skrivelserna och det finns för mycket svengelska i testet samt GROVA stav fel eller heter det illrate osv....
däremot är jag lite skeptisk till de resultat som är i spel testerna men ska inte säga för mycket !

Säg hellre för mycket än för lite.
Jag har installerat om windows mellan rundorna såklart och fick snarlika resultat varendaste gång med de tre korten på samma klockfrekvens så jag är ganska säker på att de är korrekta.
Men säg gärna vad du tror kan vara fel, jag har alla korten hemma fortfarande så om jag ska testa om något får det bli nu snarast.

Stavfelen beror som jag redan påpekat på att översättarna översatte nästan hela artikeln i morse just för att vi vet att många blir kinkiga om vi lägger upp den först på engelska.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
352629
June 6, 2003 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: bara för att informera så säljer JME Data ett ti4200 för 995:-...
skulle nog sänka betyget på de flesta av de där korten om de var med i round-upen...

för det andra så funderar jag på vem Hans-Wolfram Tismer de snackar om på 3D-chipset är...???

Hans Wolfram Tismer jobbar på Gainward i Tyskland. Ha ringen aning om hur de fått honom inblandad, det var jag som skickade länken till dem nämnligen.

Angående det billiga Ti4200at så är det ju svårt att göra ett undantag i hela recensionen på grund av ett enda kort. Dessutom måste jag försöka ta i åtanke att priserna på korten i recensionen sjunker rät snabbt och att Ti4200 är på väg ut från marknaden.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
352630
June 6, 2003 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: vill inte klaga, men jag tycker recensionen ger mig ett lite haffsigt intryck. kan inte sätta fingret påvad det är, men gillar inte direkt att där är smileys i varje stycke, verkar oseriöst. sen är där engelska på en hel del ställen där det inte borde.

Jag förmodar att det till stor del är översättningen som ger det haffsiga intrycket. Själv tycke rjag det är en av de bättre recensionern ajag gjort. Inte minst tack vare alla de högkvalitativa bilderna.

Smiley i varenda stycke är ju lite överdrivet ändå. Men visst det är obota tråkigt att bara skriva stela recensioner hela dagarna så ibland försöker jag lätta upp på stämningen lite.
Vissa älskar det andra hatar det men i slutändan tycker jag det är bättre än att bara skriva "apatiskt".

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 45
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL