August 22, 2005
Grafikkortsrecensioner handlar oftast nästan bara om rå 3D-prestanda. Idag gör vi en liten utsvävning då vi testar Leadteks 5950 Ultra. Anledningen till denna utsvävning är den förträffliga funktionalitet och det stora tillbehörspaket som Leadtek serverar.
BeatL wrote: Vi testar spelprestandan genom att benchmarka med FRAPS i en så kallad "cute-scene".
fluffiga kattungar? tumlande bebisar?
😀
aja... alla får väl göra fel ibland 🙂
Tydligen inte... 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
August 18, 2003
Bra recension, det enda jag saknar är tester i 1600x1200...
Några frågor om det går bra:
inte att ljudnivån är direkt hög men fläkten orsakar ett högfrekvent vinande vilket jag personligen uppfattar som lite störande mellan varven.
1) Hur är ljudnivån/vinandet mot andra FX59x0 som du testat ?
2) Vet du nån onlinebutik som ska sälja/säljer detta Leadtek-kort?
Lite OT:
3) "Golden Sample" kort (Gainward), vad innebär det ?
Tackar
November 29, 2001
blomman00 wrote: Bra recension, det enda jag saknar är tester i 1600x1200...
Några frågor om det går bra:
inte att ljudnivån är direkt hög men fläkten orsakar ett högfrekvent vinande vilket jag personligen uppfattar som lite störande mellan varven.
1) Hur är ljudnivån/vinandet mot andra FX59x0 som du testat ?
2) Vet du nån onlinebutik som ska sälja/säljer detta Leadtek-kort?
Lite OT:
3) "Golden Sample" kort (Gainward), vad innebär det ?Tackar
Ljudet är lite lägre än det genomsnittliga 5900 Ultra/5950 Ultra jag testat.
Jag vet ingen onlinebutik som fått in det ännu tyvärr, jag vet inte heller vilken distrubitör Leadtek använder i norden och de svarar inte på mig när jag frågar efter infon.
Golden Samples är Gainwards specialutvalda kort som överklockat bättre.
De har ett så kallat Enhanced Mode vilket är ett förinställd läge för överklockning.
Dvs. Gainward klockar korten åt dig, men det kostar ju också.
Mer info finns här:
http://www.gainward.se/tech/go.....index.html
1600x1200 har jag inte riktigt plats eller tid till att ha med.
Problemet blir att jag fått offra antingen spel att testa eller kort eftersom det skulle bli så mycket mer att göra i varje recension.
Dessutom så har långt ifrån alal monitorer som klarar av det idag, i alla fall inte med vettig refreshrate.
November 12, 2001
Var det bara jag som fick en ironisk känsla av denna recention. Kortet är inte prisvärt och slöare än radeon MEN det tar bara upp en pci plats och arcad spelet var väldans roligt, och oj oj oj vilka fina kablar och snygg förpackning det var. Ett självklart köp om man vill göra extrema överklockningar på en sisådär 10-12%
December 1, 2002
August 22, 2005
devo667 wrote: Var det bara jag som fick en ironisk känsla av denna recention. Kortet är inte prisvärt och slöare än radeon MEN det tar bara upp en pci plats och arcad spelet var väldans roligt, och oj oj oj vilka fina kablar och snygg förpackning det var. Ett självklart köp om man vill göra extrema överklockningar på en sisådär 10-12%
Haha du är inte ensam 😉
November 29, 2001
devo667 wrote: Var det bara jag som fick en ironisk känsla av denna recention. Kortet är inte prisvärt och slöare än radeon MEN det tar bara upp en pci plats och arcad spelet var väldans roligt, och oj oj oj vilka fina kablar och snygg förpackning det var. Ett självklart köp om man vill göra extrema överklockningar på en sisådär 10-12%
Tillbehörspaketet är det bästa jag sett till ett grafikkort. Ja HDTV-kabel är faktiskt väldigt ovanligt och väldigt nice för dem som kan nyttja det.
Men framförallt tänker jag klart på mjukvaran. Både WinFox men också all mjukvara för "video-grejer".
Jag nämner allt detta i recensionen så jag förstår inte riktigt varför jag ska behöva göra det igen, kanske tittade du bara på slutledningen?
Kortet har features, tillbehör och ett mjukvarupaket som sträckers sig LÅNGT mycket länrge än något annat förutom eventuellt AIW då.
Överklockningen är mycket god för att vara ett 5950 Ultra.
Du måste väl ändå erkänna att jag inte kan jämföra denna överklockning med överklockningen av ett annat chip?
Jag skriver också precis som du att det ÄR slöare än Radeon. Är man bara ute efter prestanda (vilket du uppenbarligen verkar vara) så är det inte ett kort för dig.
Detta poängterar jag i recensionen så jag förstår inte alls vad varken du eller Catstyles har att ifrågasätta här.
Antingen har ni inte läst innantill eller så vill ni bara ha en ursäkt för att klaga. Både anledningarna är lika beklagliga i mina ögon.
Vilken del av: "Saken med just Leadteks kort är att de bjuder så himla mycket mer än bara 3D-prestanda. All dess funktionalitet, all mjukvara och alla tillbehör gör det till ett väldigt intressant val i mina ögon. Men, givetvis: är ni bara ute efter rå prestanda är detta inte kortet för er." förstod ni inte?
November 29, 2001
devo667 wrote: Efterssom de båda ursäkterna för vad jag skrev tydligen var beklagliga, känner jag mig tvungen att det djupaste be om ursäkt. Det jag skrev var helt taget ur luften och jag är en stor lögnare. Jag lovar att aldrig ifågastätta på denna sida igen.
Sarkasm kan vara rolig men bara när den är träffsäker, tyvärr. Inga poäng vunna där.
1 Guest(s)