Recension: mCubed T-Balancer|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: mCubed T-Balancer
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 11, 2005 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Idag publicerar vi en något annorlunda recension här på NH och när vi säger att det är en recension på en fläktkontroller är det nog många som rynkar på näsan.
Det låter inte direkt spännande men mCubed T-Balancer är inte heller en vanlig fläktkontroller. Först och främst är det förmodligen den mest avancerade fläktkontrollern på marknaden och utöver att styra fläktar mer eller mindre hur man vill (jo det finns många sätt att styra fläktar på) kan du mäta temperaturer, kolla vattenflödet i ett vattenkylningskit m.m.
Möjligheterna är många men även om mCubed T-Balancer ser mycket lovande ut på papper är vi fast beslutna att ge er vår egen syn på enheten och vad man kan använda den till.

"Eftersom du läser det här så har du troligtvis datorn i samma rum, men nu gör du ett ödesdigert misstag. När du trycker på powerknappen till ditt supertower med fjorton 120mm-deltafläktar börjar ett susande komma ifrån datorn. En halv sekund senare börjar ljudet bli öronbedövande, din flickvän vaknar och med en förbryllad min lägger hon händerna över öronen. Efter ytterligare en halv sekund blåser täcket av henne tack vare fartvinden ifrån fläktarna, och samtidigt stormar dina föräldrar in och undrar vad som pågår egentligen."


[Image Can Not Be Found]

Martin som har testat mCubed T-Balancer nöjer sig inte heller med att kontrollera fläktarna i sin dator utan beslutar sig även för att använda T-Balancer i sin stereomöbel som även den behöver kylning, och gärna ljudlös sådan.

:: Läs hela recensionen av mCubed T-Balancer

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
871440
April 11, 2005 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du brännt den ännu Noddan? 😀

//Andreas

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
871441
April 11, 2005 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Har du brännt den ännu Noddan? 😀

//Andreas

Haha, nej den mår så fint. Men jag förstår inte varför ni har börjat tracka mig för det där nu (signaturer och annat), var ju över ett år sedan jag hade sönder något sist. Sega eller? 🙂

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
871445
April 11, 2005 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote: [quote=Delph1]Har du brännt den ännu Noddan? 😀

//Andreas

Haha, nej den mår så fint. Men jag förstår inte varför ni har börjat tracka mig för det där nu (signaturer och annat), var ju över ett år sedan jag hade sönder något sist. Sega eller? 🙂

Neee, brist på annat bara 😉

Helt klart en väldigt kompetent produkt och mycket mer avancerad än de flesta andra liknande produkter på marknaden.
Vill nog inte riktigt hålla med om att den är dyr faktiskt med tanke på vad man får. Det är ju så mycket mer än en fancontroller.

//Andreas

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
871450
April 11, 2005 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote: [quote=Delph1]Har du brännt den ännu Noddan? 😀

//Andreas

Haha, nej den mår så fint. Men jag förstår inte varför ni har börjat tracka mig för det där nu (signaturer och annat), var ju över ett år sedan jag hade sönder något sist. Sega eller? 🙂

Angående signatur...det gäller att påminna dig lite snällt bara. 😀

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
Member Since:
July 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
871451
April 11, 2005 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Den värkar vara rikigt avancerad ... . :cy:

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
871454
April 11, 2005 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra recension och fin inledning 😛

Avatar
Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
Member Since:
January 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
871501
April 11, 2005 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Inledningen var riktigt bra, sen var det är riktigt fin produkt också.

Sandstorm
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 64
Member Since:
July 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
871503
April 11, 2005 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Gammal pryl.. Finns recenserad för 1/2 år sen hos 64bits..

Elysion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 836
Member Since:
April 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
871511
April 11, 2005 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Både 64 och swec har recenserat den men de två tillsammans når inte hälften av vad allsmäktige nodd åstadkommer.

HELL NODD!

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
871517
April 11, 2005 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Sandstorm wrote: Gammal pryl.. Finns recenserad för 1/2 år sen hos 64bits..

Hur många gånger ska vi behöva säga till om konstruktiv kritik.
En sådan här pryl blir knappast heller gammal på samma sätt som en processor. Sedan har det hänt en hel del sedan den introducerades flera firmwareuppdatering och dylikt.

Ingen tjänar något på sådana här kommentarer vilket jag hoppas även du förstår.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
871627
April 11, 2005 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Den verkar grym, liksom i stort recensionen. Lite feedback - Atmel-prylen på kortet är inte bara en mikroprocessor, det är en mikrokontroller. Skillnaden mellan dem är att en mikrokontroller innehåller en komplett dator - förutom en processor, dessutom arbetsminne, och permanent minne (flash).

För övrigt är mikrokontroller billiga saker som kan vara kul att använda i egna projekt också. De billigaste ligger runt tian, ett "starter's kit" från Atmel tror jag går på runt 500-hundringen (STK500). Då ingår programmeringskort, kablar av olika sorter och mjukvara.

Nu gäller det bara att skaffa sig en rejält häftig vattenkyld dator att stoppa in en sån här kul grej i...

Nizze
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
Member Since:
July 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
871643
April 11, 2005 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Okey, nu vet vi att "skribenten" är en fjortis 😡
Inlednigen suger svettig getpung och det blir aldrig speciellt mycket bättre. Skärpning!

-nisse
[edit stavfel, något som "skribenten också borde göra]

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
871672
April 12, 2005 - 5:42 am
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Den verkar grym, liksom i stort recensionen. Lite feedback - Atmel-prylen på kortet är inte bara en mikroprocessor, det är en mikrokontroller. Skillnaden mellan dem är att en mikrokontroller innehåller en komplett dator - förutom en processor, dessutom arbetsminne, och permanent minne (flash).

För övrigt är mikrokontroller billiga saker som kan vara kul att använda i egna projekt också. De billigaste ligger runt tian, ett "starter's kit" från Atmel tror jag går på runt 500-hundringen (STK500). Då ingår programmeringskort, kablar av olika sorter och mjukvara.

Nu gäller det bara att skaffa sig en rejält häftig vattenkyld dator att stoppa in en sån här kul grej i...

Jo det har du faktiskt rätt i, tänkte inte riktigt på det. Har själv några mega8 hemma själv, och faktiskt precis det startkittet. Var lite skoj att se samma krets på en riktig produkt faktiskt, ska ändra till mikrokontroller när jag kommer hem.

Det behövs ingen häftig vattenkyld dator, det räcker med stereomöbeln 🙂

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
871676
April 12, 2005 - 5:46 am
sp_Permalink sp_Print

Nizze wrote: Okey, nu vet vi att "skribenten" är en fjortis 😡
Inlednigen suger svettig getpung och det blir aldrig speciellt mycket bättre. Skärpning!

-nisse
[edit stavfel, något som "skribenten också borde göra]

Jasså, du har inte lust att utveckla det lite grand? Inledningen är skrivet med något som kallas humor. Och att du själv heter "Nizze" med två z och använder ordet "svettig getpung" gör inte att jag tar åt mig din kritik speciellt hårt faktiskt. Du har inte lust att säga vilken del du tycker var fjortis, var det att jag förklarade saker utförligt och visste vad jag pratade om eller att jag slängde in lite humor på olika ställen?

Konstruktiv kritik tack. Hitta något speciellt du inte är nöjd med och förklara varför istället för att säga att det "suger getpung". Om du inte tycker att man kan lägga lite humor i recensioner så vill jag gärna veta varför, är det bara så att du gillar att klaga eller känns det inte lika fackmässigt? Jag ser gärna fram emot lite konstruktiv kritik som förklarar vad som gör mig till en fjortis.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
January 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
871677
April 12, 2005 - 5:52 am
sp_Permalink sp_Print

Nizze wrote: Okey, nu vet vi att "skribenten" är en fjortis 😡
Inlednigen suger svettig getpung och det blir aldrig speciellt mycket bättre. Skärpning!

-nisse
[edit stavfel, något som "skribenten också borde göra]

Vill du vara kvar i forumet så får du börja vårda språket killen. Skärpning.

Kul att få läsa lite om elektroniken denna gången Knodden. 😉

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
871680
April 12, 2005 - 6:28 am
sp_Permalink sp_Print

Nizze wrote: Okey, nu vet vi att "skribenten" är en fjortis 😡
Inlednigen suger svettig getpung och det blir aldrig speciellt mycket bättre. Skärpning!

-nisse
[edit stavfel, något som "skribenten också borde göra]

Kan inte annat än instämma!

...

Sämsta kritiken som någonsin plitats ner i detta forum. Du får gärna tycker att den är kass, men berätta då istället varför den är det.

Rätt snygg pryl det där, lätt att jag skulle ha den framme och inte gömma den långt inne i lådan. Riktigt snyggt fotat också Noddan, är det för att du datar Bingo Rimér som det bli så bra? 😉

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
871683
April 12, 2005 - 7:08 am
sp_Permalink sp_Print

Tyckte inledningen ägde stenhårt...;)
Jag har deltorna, men ingen tjej...:P

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
871700
April 12, 2005 - 7:57 am
sp_Permalink sp_Print

Jag trodde Sandstorm nått lågvattenmärket på kommentarer men Nizze lyckades krossa detta med råge. Vet inte om jag ska skratta eller gråta, egentligen ska dessa inlägg rensas bort direkt men vi låter det ligga kvar så du kan få skämmas istället...

Mean Machine wrote: Tyckte inledningen ägde stenhårt...;)
Jag har deltorna, men ingen tjej...:P

Du måste se sambandet! laugh

BeerCan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 160
Member Since:
December 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
871709
April 12, 2005 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

Bra recension och en väldigt trevlig pryl verkade det vara. Synd bara att vissa verkar tro att man kan bete sig hur som helst bara för att man sitter bakom en dator långt bort från varandra. Imo ska man inte uttala sig om sk "fjortisar" om man själv formulerar sig på det sättet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 48
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL