Recension: MSI PT880 Neo-LSR|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: MSI PT880 Neo-LSR
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 20, 2004 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Då var det återigen dags för en moderkortsrecension här på NH och denna gång är det Pentium 4-plattformen som ligger till grund för det recenserade moderkortet.
Till skillnad från de flesta Pentium 4-moderkort vi testat här på NH den senare tiden är det dock inget Intel-baserat moderkort. Kortet som kommer från den välkända komponenttillverkaren MSI heter MSI PT880 Neo-LSR och använder sig av VIAs senaste Pentium 4-chipset, VIA PT880.
Det är VIAs första Pentium 4-chipset med stöd för dubbelkanals DDR och med ett lågt pris och god prestanda är det tänkt att konkurrera med Intels väletablerade chipset.
Hur väl MSI och VIA klarat denna uppgift återstår att se. Men utan att avslöja för mycket kan vi säga att produkters priser inte alltid förtäljer hela historien.

"Företaget har emellertid aldrig riktigt gett upp hoppet om att få vara med och snaska på Intelkakan. Istället har utvecklingsteamen fått slita dag och natt för att ta fram det ultimata vapnet, VIA PT880. Okej nu blev det kanske lite väl överdrivet dramatiskt men faktum kvartstår att VIA PT880 är företagets senaste chipset för Intels processorer samt att det på pappret ser ut att kunna bli en riktigt farlig konkurrent för den monopolstinna kiseljätten."


[Image Can Not Be Found]

Läs hela recensionen här.

makhra
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
Member Since:
February 1, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
548775
February 20, 2004 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar inte finnas några skäl att inte välja detta moderkortet förutom om man kräver de mer anvancerade prylarna som SATA-Raid, firewire och Gigabit lan.

Å andra sidan så kan man hellre välja ett Springdale som är trimmat till Canterwoodprestanda som t.ex. Asus moderkort... 😮

Segis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 900
Member Since:
July 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
548958
February 20, 2004 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var då själva f-n!

Jag kan inte säga det bättre själv! För bara 771:- (just när jag skriver detta) så är detta ett superkap ju! Bäst att spara ihop lite pengar så kan man uppgradera sin gamla dator för lite pengar men ändå få riktigt mäktig prestanda!

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
549634
February 21, 2004 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

Segis wrote:

Det var då själva f-n!

Jag kan inte säga det bättre själv! För bara 771:- (just när jag skriver detta) så är detta ett superkap ju! Bäst att spara ihop lite pengar så kan man uppgradera sin gamla dator för lite pengar men ändå få riktigt mäktig prestanda!

Måste faktiskt erkänna att jag personligen blev väldigt överraskad av priset på detta moderkort. Det är som sagt var ypperligt prisvärt och en av de mer solklara "bästa budgetval" som vi gett en produkt skulle jag tro.

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
549735
February 21, 2004 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Om ändå P4C:orna var lite billigare så hade jag klippt till direkt. Har varit lite skeptisk till Via's produkter på intel-plattformen förut, men detta verkar ju högintressant.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 50
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL