August 22, 2005
Många av våra läsare har vid någon tidpunkt hört talas om Microsofts Media Center-koncept. Sedan lanseringen av denna digitala nöjesplattform har mycket förfinats och optimerats i form av användarvänlighet och egenskaper.
Att ge sig på en kort förklaring av Microsoft Media Center är nästan en omöjlig uppgift men det är en plattform som har för avsikt att sammanföra alla digitala nöjen till en och samma maskin, nämligen PCn.
Det finns fortfarande inte en Svensk version av Media Center på marknaden men detta har inte hindrat Network Technical från att använda sig av den engelska versionen även i vårt avlånga land.
I vår senaste recension tittar vi närmare på Networks skapelse som döpts till Network Media Station Boxter.
Det blir genomgående analyser och tester av systemets olika funktioner men också en del spekulationer om framtiden för Media Center som ska komma i en helsvensk version först under 2005.
"Många drar öronen åt sig så fort man nämner ordet Microsoft, men säga vad man vill så sitter trots detta väldigt många med Windows XP på datorerna i hemmet. Det finns resurser bakom företaget och man har verkligen lagt ner tid och energi på denna produkt och framförallt så har man lyssnat på kunderna och dess önskemål. Allt detta tillsammans har mynnat ut i Media Center 2004, en för oss mycket positiv upplevelse rent spontant"
Ja en mycket bra recension och mitt slumrande intresse för HTPC har återigen väckts! 🙂
Gick även så långt att jag börjat skriva på en liten krönika om ämnet som nog dyker upp i början av nästa månad.
Media Center är helt klart här för att stanna! 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
December 26, 2001
Fire wrote: Synd att deras SFF låda e så fruktansvärt ful. Bland dem fulaste på marknaden (enligt mig).
Tummen upp för recensionen iaf! 🙂
Jo det finns en hel del att önska i estetisk väg men det kommer ändras i.o.m. deras nya Medius-modell som vi kommer testa när den kommer ut. Jag såg den IRL på Comdex i göteborg och den ser MYCKET trevligare ut. Det enda som är lite synd är att man inte kan använda fullsize AGP/PCI-kort. Om man nu vill ha lite mer krut i grafiksystemet vill säga.
Tekniknörd som gillar att träna.
November 29, 2001
Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=Fire]Synd att deras SFF låda e så fruktansvärt ful. Bland dem fulaste på marknaden (enligt mig).
Tummen upp för recensionen iaf! 🙂
Jo det finns en hel del att önska i estetisk väg men det kommer ändras i.o.m. deras nya Medius-modell som vi kommer testa när den kommer ut. Jag såg den IRL på Comdex i göteborg och den ser MYCKET trevligare ut. Det enda som är lite synd är att man inte kan använda fullsize AGP/PCI-kort. Om man nu vill ha lite mer krut i grafiksystemet vill säga.
Man får väl såga lite i sitt 9800 XT då. 😉
July 16, 2003
Nyhet wrote:
"Många drar öronen åt sig så fort man nämner ordet Microsoft, men säga vad man vill så sitter trots detta väldigt många med Windows XP på datorerna i hemmet..."
Vad trött man blir!! Vad f*n är alternativen på klient sidan? De som spontan ropar LINUX är oftas någon snorunge som inte ens fyllt 20..! Nä, kom tillbaka om 15år, så får vi se om UNIX har gått från ett server operativ till något som verkligen fungerar på klientsidan. Hur många företag har inte gått på niten att, ja vi går över från Windows och office till linux och ex. open office.. Dum kleppar, fattar ni inte att efter tre månader kommer samma konsultföretag tillbaka för att sälja in en konvertering av alla office dokument till MS office. Inte f*n fungerade det i praktiken. Visst tanken var god, att sänka skenande IT kostnader.
Klart att nästan alla "embedded" lösningar fungerar på ett lite annorlunda sätt än ett klient operativ, men logiken i interfacet är helt klart 10-0 till MS favör. Och det bygger ju på "igenkänninsgraden". Klart att Arne Andersson vill känna igen sig oavsett om han sitter framför datorn, tv´n eller i bilen. Om nu MS kan erbjuda detta, måste detta nu vara evil?
Och förresten, recen var riktigt bra.
En IT-senior..
December 20, 2000
January 9, 2004
Biblo wrote: Mycket trevligt att se en recension på denna produkt.
Detta kommer bli stort i framtiden.
Upplevdes boot-processen jobbig/irretaerand?
Bra recension. 😀
Boot-processen är exakt samma som i vanliga Windows XP eftersom det är Windows XP Pro. Media Center är bara ett "skal" som du startar sedan och det tar ett par sekunder.
August 24, 2002
MjO wrote: [quote=Biblo]Mycket trevligt att se en recension på denna produkt.
Detta kommer bli stort i framtiden.
Upplevdes boot-processen jobbig/irretaerand?
Bra recension. 😀
Boot-processen är exakt samma som i vanliga Windows XP eftersom det är Windows XP Pro. Media Center är bara ett "skal" som du startar sedan och det tar ett par sekunder.
Mjo jag har pillat lite med MCE.
Men det undrar är ex när du skulle sätta dig och titta en DVD om boottiden gjorde sig påmind.
1 Guest(s)