Recension: Neuston Maestro DVX-1201|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Neuston Maestro DVX-1201
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 30, 2003 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

"En ny våg av mediaspelare är på väg att skölja över oss. Spelarna jag talar om sträcker sig mycket längre än vanliga DVD-spelare vad det gäller uppspelningsformat. Det underliga hittills är att tillverkarna av dessa enheter har varit ganska tysta. Recensionerna är få och reklamen är nästan obefintlig.


Jag har jagat tre av de större företagen som tillverkar dessa nya spelare och fått svar av två varav en höll sitt löfte och skickade spelaren. Neuston heter företaget som har sina rötter i Singapore och deras enhet kallas Maestro DVX-1201."


Läs recensionen här.


Grayfox
Member
Medlem
Forum Posts: 2819
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
361606
June 30, 2003 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Nice synd att får ingen 5.1 system med.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
361637
June 30, 2003 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Grayfox wrote: Nice synd att får ingen 5.1 system med.

Jo det är ju kanske lite tråkigt.
Men har du en förstörkare, eller en dator med ett ljudkort som fixar biffen, så är det ju inget problem direkt.

Jag tror KISS har en modell av sin spelare som har 5.1. Är riktigt sugen måste jag säga. De har också ordentligt stöd för DivX 3.11 vad jag hört. Och kanske tom. WMA(?)
KISS har dessutom stöd för Ogg Vorbis och kan kopplas ihop med en PC via nätverk så att man kan spela upp saker från HDn.

Shit vad jag vill ha en sån

KIS DVD-500, mums
synd att de jäklarna aldrig skickade en
de sa att de skulel göra det men sen hände aldrig något

uppdatering: såg att KISS 500 inte alls har stöd för 5.1 dekodning, bara stereo downsampling (samam som Neustons dvs)

pazu
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
Member Since:
February 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
361739
June 30, 2003 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

grabbar fixa en modifierat XBOX (kostar inte mer än 2000 kr) den har då stöd för allt detta:

ljud: alla möjliga format, mp3, wav, ogg osv... (tom netradio!!)
bild: SVCD/VCD/DIVX/XVID osv...
emuatorer: Super Nintendo, Nintendo, Gameboy, Sega Mega Drive, Mame, Playstation, Nintendo 64 osv...
DVD: regionsfri, PAL-NTSC selector

o lite annat:
streama media från datorn via nätverksladd
lägg in Linux!
stöd för DTS och AC3, DD 5.1 (även vid SVCD/DIVX/XVID)
inbyggd hårddisk för att lagra allt detta (8 GB kan bytas ut mot 120 GB!!)

juste, glömde jag nämna att du kan lira XBOX spel på den oxå?

ja tror ni förstår poängen...

Grayfox
Member
Medlem
Forum Posts: 2819
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
361741
June 30, 2003 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Det blir någ lite svåt o fixa det.

pazu
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
Member Since:
February 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
361744
June 30, 2003 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

vadårå

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
361745
June 30, 2003 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

pazu wrote: vadårå

Xboxen må kosta 2000 kronor. Men sen ska du ha fjärrkontrollen till för att lira DVD. Där går 500 kronor.
Sen ska du ha chippet och montera det. Där går typ 1000 kronor.

Men det är ju klart ett schysst alternativ. Kanske något att titta på. Men så vitt jag vet är det olagligt väl? Därmed kan vi inte recensera det och inte heller referera till det i recensionerna.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
361919
June 30, 2003 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Eller så kopplar man datorn till vardagsrummet och skaffar trådlöst tbord/mus så är alla problem lösta 😉

Grayfox
Member
Medlem
Forum Posts: 2819
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
361924
June 30, 2003 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

och en 32 tums widescreen. =)

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
361931
June 30, 2003 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Grayfox wrote: och en 32 tums widescreen. =)

bah
jag har ju sagt att 32" wide är meningslöst 4:3 blir inte större än 25" och filmer i 16:9 har oftast svarta kanter då det är taget från bioformat 2.5:1(eller ngt i den stilen)

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
361933
June 30, 2003 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Eller så kopplar man datorn till vardagsrummet och skaffar trådlöst tbord/mus så är alla problem lösta 😉

Fördelen men en standalone spelare är ju dock att man kan ha den varsomhelst. Slipper känslan av att det är en burk, som Sweclockers uttryckte det, "Att använda [spelaren] är mycket enkelt, det är bara att gå igenom ett fåtal menyer för att titta på film eller lyssna på musik. Återigen har vi den här mysiga känslan av att man arbetar med något som inte kräver att något installeras, formateras, defragmenteras eller underhålls regelbundet. Trevligt.".

Vidare är den tystare än någon dator någonsin kan bli och där inkluderas själva CD/DVD-läsarnens ljudnivå såklart.

Fjärren e mysigare än att sitta med ett tangentbord o en mus i TV-soffan.

Bildkvaliteten på utsignalen är betydligt bättre än något grafikkort du kan hitta.

Du slipper ha en dator i närheten av TVn (fult och klumpigt oftast)

Finns många fördelar =)

Jag gillar det eftersom jag kan ha denna spelaren i vardagsrummet och datorn vid TVn i mitt sovrum tex. 🙂

Sen kan man ju lätt ta med den till polare som inte har dator/dvd-spelare osv. osv. osv.

pazu
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
Member Since:
February 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
361944
June 30, 2003 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

xboxen kostar 1699 kr och chippet behöver inte kosta nått om man har känsla, om man inte har känsla så kostar chippet 300 kr, och xboxens kontroll används som fjärrkontroll... dvs 2000 kr...

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
361948
June 30, 2003 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok jag kan hålla med om att det finns vissa fördelar som känsla i menyer osv. Detta spelar dock inte så stor roll då filmen är igång.
Måste bara skryta hur bra jag har det och kanske inspirera ngn annan filmgalning då jag anser mig ha ultimata lösningen.

Dator står i ett skåp och syns/hörs inte. Används både i sovrum med skärm o vardagsrum för film/spel.
Ljud till 5.1system. Bild via vga och därmed mkt bättre bild än svideo/rca.

Polare som inte har dator/dvd??? Är det inte lag på det??? 😉

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
361978
June 30, 2003 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Ok jag kan hålla med om att det finns vissa fördelar som känsla i menyer osv. Detta spelar dock inte så stor roll då filmen är igång.
Måste bara skryta hur bra jag har det och kanske inspirera ngn annan filmgalning då jag anser mig ha ultimata lösningen.

Dator står i ett skåp och syns/hörs inte. Används både i sovrum med skärm o vardagsrum för film/spel.
Ljud till 5.1system. Bild via vga och därmed mkt bättre bild än svideo/rca.

Polare som inte har dator/dvd??? Är det inte lag på det??? 😉

Har man som du säger Pim en lösning som tillåter bildkälla i VGA-format är det såklart mycket trevligt med en HTPC men tyvärr är det mer eller mindre bara projektorer som ger stöd för VGA-ingång. Visst finns det TV-apparater med detta stöd också men de är inte av den billiga sorten.

Jag antar att du använder dig av projektor då du inte verkar vidare förtjust i 16:9 apparater (av inte oförklarliga själ kan tilläggas)?
Eller är det en monitor (TV/monitor) du använder rent av, det kanske är lite trångt i sovrummet med en projje. 🙂

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
361986
June 30, 2003 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis, hade 32"wide innan jag gick över till the dark side.
Kommer aldrig mer köpa "vanlig" tv till vardagsrummet.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
361992
June 30, 2003 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

pazu wrote: xboxen kostar 1699 kr och chippet behöver inte kosta nått om man har känsla, om man inte har känsla så kostar chippet 300 kr, och xboxens kontroll används som fjärrkontroll... dvs 2000 kr...

Du måste ha fjärrkontrollen för att glo på DVD?
Eller det har de också crackat?
Eller var det till PS2?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
362042
June 30, 2003 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Precis, hade 32"wide innan jag gick över till the dark side.
Kommer aldrig mer köpa "vanlig" tv till vardagsrummet.

Okej, men var det projje eller monitor du använde?
Antar det var projje men förstod inte riktigt vad du menade. Om det är projje vad är det då för modell?

Pappa-Scan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
362113
July 1, 2003 - 1:56 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=pazu]xboxen kostar 1699 kr och chippet behöver inte kosta nått om man har känsla, om man inte har känsla så kostar chippet 300 kr, och xboxens kontroll används som fjärrkontroll... dvs 2000 kr...

Du måste ha fjärrkontrollen för att glo på DVD?
Eller det har de också crackat?
Eller var det till PS2?

Off topic:
Ja, du måste köpa DVD-kitet till Xbox för att kunna se på DVD-film. Om du inte chippar Xboxen de vill säga. Sen detta med lagen, Linux är helt lagligt att lägga in på sin Xbox. Såg t om ett företag som enbart sålde chip med Linux-BIOSet inlagt på det. Och dom vägrade flasha om bioset till annat än Linux.. Kanske för att det är olagligt? Jag vet inte riktigt.. Men det verkar inte som det eftersom det verkar väldigt tolerant att köra med t ex en annan dashboard (kan kalla det för OS) än Linux och M$ egna.

On topic:
Trevlig recension. Speciellt när det länkades en hel del om man ville lära sig mera om standarderna 🙂

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
362122
July 1, 2003 - 5:56 am
sp_Permalink sp_Print

Hur är det med nyare versioner av Xvid och Divx osv?
Snackar om själva spelaren som recenserades blev massa snack om konsoller helt plötsligt 🙂 .
Såg nån preview för ett par månader sen att nåt danskt företag gjorde nån DVD/Divx player med möjlighet o uppdatera codecs osv.
Kommer inte ihåg vad de hette.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
362171
July 1, 2003 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=Pim_]Precis, hade 32"wide innan jag gick över till the dark side.
Kommer aldrig mer köpa "vanlig" tv till vardagsrummet.

Okej, men var det projje eller monitor du använde?
Antar det var projje men förstod inte riktigt vad du menade. Om det är projje vad är det då för modell?

Proj naturligtvis, har en panasonic ptae100 som de förövrigt svinar ut löjligt billigt nu....pröjsade dubbla för ett år sen 🙁

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL