Recension: nVIDIA nForce2-roundup|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: nVIDIA nForce2-roundup
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 17, 2003 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu när det är dags för ytterligare moderkort här på NordicHardware och vi har denna gång satsat på ännu en roundup av flera olika kort. Alla fem kort i roundupen baseras på nForce2-chipset och recensionen väger in på hela 23 sidor. I denna roundup har vi bland annat två modeller av det populära moderkortet ABIT NF7-S (v1.0 och v1.2). Skillnaden mellan dessa två modeller är en av sakerna vi tittar närmare på i denna roundup.
Men självklart finns det mer att erbjuda med kort från ASUS, MSI och Soltek.

"Inte bara feature och prestandamässigt har vi blivit imponerade av nForce2-chipset utan även av dess stabilitet och jämnhet. Visserligen har det funnits vissa barnsjukdomar även med nForce2-chipset men det är verkligen inget jämfört med de problem vi har haft med KT400-chipset."


[Image Can Not Be Found]

 

Läs hela roundupen här.
Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
August 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
291133
March 17, 2003 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, på sida 4 efter genomgången av Abit 1.0 så står det "ASUS A7N8X: Pris och tillbehör >> " längs ner till höger.

Och på sidan 7 efter abit 1.2 så står det "MSI K7N2G-L: Pris och Tillbehör >>"...

Och på sidan 13 så har första bilden under överskriften "Överklockning" för MSI kortet blivit lite skum...

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
291145
March 17, 2003 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Marquzz wrote: Hmm, på sida 4 efter genomgången av Abit 1.0 så står det "ASUS A7N8X: Pris och tillbehör >> " längs ner till höger.

Not any more.. wink

Bluescreen
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 126
Member Since:
February 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
291179
March 17, 2003 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Såg de felen med, även fel på sista sidan, länken tillbaka till NH står det slutledning på, jag blev glad och trodde det var ytterligare en sida men blev ledsen 🙁

Såg att det redan var fixat...

MystiX
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 17
Member Since:
September 2, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
291181
March 17, 2003 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=Marquzz]Hmm, på sida 4 efter genomgången av Abit 1.0 så står det "ASUS A7N8X: Pris och tillbehör >> " längs ner till höger.

Not any more.. wink

Jorå det är fortfarande samma felskrift hehe

Avatar
TanNeR
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
Member Since:
November 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
291289
March 18, 2003 - 5:49 am
sp_Permalink sp_Print

Varför användes inte asus a7n8x deluxe??? tycker det är fel att ha 2tester på abit och sen inte ta med det ultimata nforce2 kortet och påstå att abit är bäst :banghead: bara vad jag tycker :]

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
291331
March 18, 2003 - 9:04 am
sp_Permalink sp_Print

TanNeR wrote: Varför användes inte asus a7n8x deluxe??? tycker det är fel att ha 2tester på abit och sen inte ta med det ultimata nforce2 kortet och påstå att abit är bäst :banghead: bara vad jag tycker :]

Först och främst kan vi komma fram till att ASUS A7N8X enligt dig är det optimala nForce2-moderkortet, det betyder inte att så är fallet för alla.
Överklockningen på kortet har t.ex ingen möjlighet att komma upp i samma klass som på ABIT NF7-S v1.2 utan modifikationer.
Men jag förstår vad du menar och jag ska försöka förklara varför Deluxe-versionen inte finns med i vår roundup.

Jag visste att denna fråga skulle dyka upp och jag kan direkt säga att vi själva är mycket förgrymmade över detta. Tyvärr är det inget vi kan råda över då ASUS helt enkelt varit omöjliga att få produkter från i alla tider. ASUS A7N8X har vi fixat från ASUS Svenska distributör och de hade helt enkelt inte Deluxe-versionen inne. Det är tyvärr samma sak med MSI där vi fått vända oss till Svenska distributörer.
Vi hade gärna haft med ASUS A7N8X Deluxe men det gick inte denna gång helt enkelt. Vi har dock stora förhoppningar på framtiden då vårt besök på CeBIT, som ni snart kan läsa mer om, har gett flera bra kontakter som vi tidigare saknat.
Hoppas ni kan förstå att vi verkligen inte utelämnar något kort i våra tester med vilje och att det var exakt samma problem vi hade under vår KT400-roundup där ASUS saknade bidrag.

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
Member Since:
September 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
291337
March 18, 2003 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Är Asus Delux mycket bätre än ike delux? Är det inte bara lite extra saker som följer med? Eller är det prestanda skilnad med?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
291339
March 18, 2003 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

4fun wrote: Är Asus Delux mycket bätre än ike delux? Är det inte bara lite extra saker som följer med? Eller är det prestanda skilnad med?

Jag har som synes inte testat Deluxe-versionen men det är som du säger enbart en del extra features på kortet. Prestandan är med 100% säkerhet mer eller mindre identisk med icke deluxe varianten så det behöver du inte oroa dig för. 😉

Avatar
TanNeR
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
Member Since:
November 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
291462
March 18, 2003 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton: Oki, tack för svaret 🙂

Arne Anka
Member
Medlem
Forum Posts: 2865
Member Since:
February 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
291615
March 18, 2003 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns inte många recensioner med Abit NF7-S rev 1.2 ute på nätet så ett stort tack för den

ebola66
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
March 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
291664
March 18, 2003 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har haft ett ABIT NF7-S 1.0 sedan mitten av januari. Jag är nöjd med det förutom att SATA-RAID är paj på det. Det verkar dock vara paj på alla MB med de kretsarna påmonterade. Om det är M$, nVidia eller Silicon Image som är ansvariga vet man inte ännu. Med paj menar jag att filer blir korrupta filer på RAIDen blixtsnabbt.

Jag och många andra se denna tråd: http://forum.abit-usa.com/show.....eadid=3957
har testat flera olika lösningar utan resultat i 2 månader. Jag kör alltså 2 seriellel adapters, om detta även drabbar 2 äkta SATA diskar är osäkert. Det kanske är nån som vet här? Det vore hursomhelst intressant med ett test från er sida om det funkar (utan fel) som utlovat.
______________
Athlon XP 1800+
ABIT NF7-S 1.0, BIOS 1.6
1x512MB TwinMos (Winbond) 3200 DDR SDRAM
2x60 GB Maxtor ATA133 with Seriellel in RAID 0, Sil driver 1.0.0.28 (NOT WORKING - CORRUPTION)
Ati 8500 64MB
340W PSU
Windows XP Pro SP1

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
291756
March 18, 2003 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Arne Anka: Tack själv Arne! Jag har sett att även du har haft bra resultat med ditt moderkort. Såg 228MHz FSB någonstans tror jag.. var det utan moddar och DC? Mycket imponerande i så fall. 🙂

ebola66: Jag måste erkänna att jag inte hört något om detta problem du nämner. Jag har inte läst igenom hela tråden men tillräckligt för att se hur många som har detta problem. Tyvärr har vi ingen SATA-disk i testlabbet för tillfället så vi kan inte testa om det är converterns fel men jag ska försöka göra några snabba tester med adaptern och se om det är några problem med den.
Synd att jag inte visste detta för en vecka sedan då hade vi kunnat fråga ABIT nere på CeBIT men jag ska se om vi kan få några svar över mail istället. Tack för att du nämnde detta ebola666!

Arne Anka
Member
Medlem
Forum Posts: 2865
Member Since:
February 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
291813
March 18, 2003 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Arne Anka: Tack själv Arne! Jag har sett att även du har haft bra resultat med ditt moderkort. Såg 228MHz FSB någonstans tror jag.. var det utan moddar och DC? Mycket imponerande i så fall. 🙂

Jag bytte ut moderkortet i min andra dator till just Abit NF7-S rev1.2 fsb 228 körde jag med bara 1 Corsair PC3500 minne Än så länge är inte kortet vdd-moddat men det kommer det att bli så småningom Jag har märkt att nordbryggan blir jäkligt varm vid hög fsb Så NB-kylarn/fläkten måste bytas ut till nått bättre Även kylfläns till SB ska monteras likaså kylflänsar till mosfets Annars är kortet väldigt trevligt faktiskt

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
291891
March 18, 2003 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Arne Anka wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman]Arne Anka: Tack själv Arne! Jag har sett att även du har haft bra resultat med ditt moderkort. Såg 228MHz FSB någonstans tror jag.. var det utan moddar och DC? Mycket imponerande i så fall. 🙂

Jag bytte ut moderkortet i min andra dator till just Abit NF7-S rev1.2 fsb 228 körde jag med bara 1 Corsair PC3500 minne Än så länge är inte kortet vdd-moddat men det kommer det att bli så småningom Jag har märkt att nordbryggan blir jäkligt varm vid hög fsb Så NB-kylarn/fläkten måste bytas ut till nått bättre Även kylfläns till SB ska monteras likaså kylflänsar till mosfets Annars är kortet väldigt trevligt faktiskt

Det var inte dåliga resultat ändå måste jag säga, du verkar ha hyffsad tur med dina moderkortsköp. 😉
NB-kylaren är ju verkligen inte mycket att hänga i julgranen om man ser till dess storlek men jag måste säga att jag inte trodde den skulle klara höga FSB-hastigheter så bra som den faktiskt gjorde. En aktiv variant av ASUS-kylfläns hade nog varit det optimala som standardlösning, får hoppas att vi ser någon tillverkare ta detta i åtanke. Man hade inte varit lika stort behov av kylarbyte då menar jag.
Jo det här med sydbryggan har jag verkligen blivit överraskad av, de blir verkligen varma de jäklarna.. har dock inte hunnit göra några tester med kylflänsar för att se om det kan ge bättre överklockningsresultat med kyld SB.
Mosfetsen har jag för mig inte blev så väldigt varma under mina tester faktiskt, inte ens med 2.15v i överklockningstesterna.
Ska bli intressant att se vad du får för resultat med lite moddar Arne, för jag tvivlar tyvärr på att jag får tid till det. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 53
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL