August 22, 2005
För ett par veckor sedan kunde vi bjuda er på en recension av NVIDIAs nyaste alster på grafikkortmarknaden. Baserat på den omtalade NV40-kärnan hade GeForce 6800 Ultra mycket att leva upp till men visade sig också vara ett riktigt imponerande kort.
Det var onekligen ett stort steg framåt för NVIDIA som åter roffade åt sig titeln som prestandaledare på grafikkortsmarknaden, en titel som ATI hållt hårt i under nästa två års tid.
Vid lanseringen av GeForce 6800 Ultra visste vi inte riktigt vad vi hade att vänta av oss av ATI som inte heller legat på latsidan med utvecklingen av deras R420-kärna. Det var dock inte många sekunder (bokstavligt talat) efter NVIDIAs lansering som ATI gav oss detaljerna kring deras nya kärna.
R420-kärnan är numera känd som Radeon X800-serien och idag är det så dags för den officiella lanseringen.
Efter 2 veckors munkavel betyder det alltså att vi får ge er alla detaljer och testresultat för ATIs nya grafikkärna. Recensionen har mynnat ut i en stor jämförelse mellan NVIDIA och ATIs senaste monsterkort. Med flera hundra testresutlat (14 spel och 4 syntetiska benchmarks i mängder av grafikinställningar) och ingående detaljer kring ATIs R420-kärna finns det gott om matnyttig läsning.
"Precis som NV40 bjuder R420 på 16 stycken renderingspipelines, GDDR3-minnen med höga klockfrekvenser och finesser utöver vad föregångaren kunde erbjuda. På sätt och vis gömmer det sig mindre under ATis skal än nVidias då R420, till skillnad från NV40, till väldigt stor del bygger på "gammal" teknik."
[Image Can Not Be Found]
Huruvida ATI klarar att återta prestandatronen med deras Radeon X800 XT får ni reda på här.
November 29, 2001
smurfen- wrote: Bra skrivet som vanligt Undac. Dock så skulle jag gärna sett lite bilder där du jämför bildkvaliten mellan x800 och 6800. För vad jag sett innan så är 6800 inte någon höjdare där.
Ska jobba på det i en del två.
Men det är inga stora skillnader i vilket fall. Därför ansåg jag det vara viktigare att satsa mer på prestandatester i denna del.
November 4, 2003
March 20, 2003
Massa bildkvaliteshots på
http://www.tomshardware.com/gr.....index.html
Hinner inte läsa allt nu men skall lusläsa ikväll...
April 20, 2002
Hur är det med priset på ett sånt här kort när det kommer till Sverige?
Krävs ett kraftigt nätagg och nyare moderkort/processor eller går det köra på en dator som min? 😀
Väldigt fin recension....men annat räknar man ju inte med när du ligger bakom den.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
March 8, 2004
Bra recension !
Fast det hade vart fint med ett 3dmark test oxå.
Jag vet att det igentligen inte finns något sanning i det hela längre.
Men en gång mark-bög alltid mark-bög 🙂
Själv tror jag att nvidia har ennu ett ess i armen som dom ska ta fram känner det på mig .
Men mycket bra undaC !
November 29, 2001
Tintin wrote: Hur är det med priset på ett sånt här kort när det kommer till Sverige?
Krävs ett kraftigt nätagg och nyare moderkort/processor eller går det köra på en dator som min? 😀Väldigt fin recension....men annat räknar man ju inte med när du ligger bakom den.
Sorry glömde priser i recensionen:
399 USD för X800 Pro
499 USD för X800 XT
X800 Pro ska börja säljas IDAG. X800 Xt ska finnas i affärerna den 21:e Maj.
300w nätagg krävs det står i recensionen. Annars krävs inget speciellt av din dator.
February 3, 2003
May 9, 2001
En fundering bara: Använder inte UT 2004 DirectX 9b?
Tyckte att man hade alternativet att installera det när man installerade UT 2004.
Ska kolla mer på kartongen när jag kommer hem.
Vet dock inte om det skiljer sig mellan den amerikanska versionen och den europeiska.
Köpte ju mitt UT2004 i USA.
November 29, 2001
gabbax wrote: Trevligt, fast sanningen är att jag läste sista sidan, o inget annat. Synd(men förståligt) att ni inte har 2001,2003 med på era recensioner.
å andra sidan är det bara att ni frågar mig så säger jag vilka resultat jag får, tycker bara inte att det hör hemma i en recension
February 3, 2003
UndaC wrote: [quote=gabbax]Trevligt, fast sanningen är att jag läste sista sidan, o inget annat. Synd(men förståligt) att ni inte har 2001,2003 med på era recensioner.
å andra sidan är det bara att ni frågar mig så säger jag vilka resultat jag får, tycker bara inte att det hör hemma i en recension
Ahh, mycket trevligt,att ja kan göra det.
Då ställer jag den direkt till dig herr:UndaC.
2001SE/2003 (3Dmark)
Oklockat Pro/XT
Maxclockat XT/pro
Givetvis gäller det processorn med(om du klockar den nått)
3 Guest(s)