Recension: Radeon X800 vs. GeForce 6800|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Radeon X800 vs. GeForce 6800
Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
Member Since:
January 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
612218
May 4, 2004 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra recension! Trevligt att UndaC tagit med så många olika inställningar på upplösning och AA/AF i testen 🙂

Angående fps i far cry verkar det ju som om framför allt ATIs kort skulle kunna gå snabbare än vad som visas i praktiskt taget alla grafikinställningar. Det ser ut som det blev ganska CPUbegränsade resultat där. Mkt trevligt :bgrin:

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
612229
May 4, 2004 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

gabbax wrote: [quote=UndaC][quote=gabbax]Trevligt, fast sanningen är att jag läste sista sidan, o inget annat. Synd(men förståligt) att ni inte har 2001,2003 med på era recensioner.

å andra sidan är det bara att ni frågar mig så säger jag vilka resultat jag får, tycker bara inte att det hör hemma i en recension

Ahh, mycket trevligt,att ja kan göra det.

Då ställer jag den direkt till dig herr:UndaC.

2001SE/2003 (3Dmark)

Oklockat Pro/XT
Maxclockat XT/pro

Givetvis gäller det processorn med(om du klockar den nått)

Oklockat XT: 11398
Oklockat Pro: 8132

har inte kvar XT't så jag kan inte klocka det. (Klockade knappt ändå så räkna med 12k klockat typ)
ska testa och klocka upp Pro't strax

processorn orkar jag nog inte pilla med, kör med en supertyst fläkt nu som inte kyler bra alls ändå

angående 2001 så är jag så CPU begränsad att jag får 19k med alla moderna high end-kort

gamerse
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 225
Member Since:
October 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
612257
May 4, 2004 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Grösse! Vojne Vojne, när kommer något av dessa nya kort till svenska återfärsäljare? Någon som vet? Fin recension som vanligt.

Krozz
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 117
Member Since:
February 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
612260
May 4, 2004 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket fin recension UndaC 😀

Vad kommer priset på X800Pro hamna? är det 3700:- eller ? i så fall är d ju billigt!

Edit:Vad är det för gult som sitter brevid molexkontakten ?

gabbax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 228
Member Since:
February 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
612261
May 4, 2004 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=gabbax][quote=UndaC][quote=gabbax]Trevligt, fast sanningen är att jag läste sista sidan, o inget annat. Synd(men förståligt) att ni inte har 2001,2003 med på era recensioner.

å andra sidan är det bara att ni frågar mig så säger jag vilka resultat jag får, tycker bara inte att det hör hemma i en recension

Ahh, mycket trevligt,att ja kan göra det.

Då ställer jag den direkt till dig herr:UndaC.

2001SE/2003 (3Dmark)

Oklockat Pro/XT
Maxclockat XT/pro

Givetvis gäller det processorn med(om du klockar den nått)

Oklockat XT: 11398
Oklockat Pro: 8132

har inte kvar XT't så jag kan inte klocka det. (Klockade knappt ändå så räkna med 12k klockat typ)
ska testa och klocka upp Pro't strax

processorn orkar jag nog inte pilla med, kör med en supertyst fläkt nu som inte kyler bra alls ändå

angående 2001 så är jag så CPU begränsad att jag får 19k med alla moderna high end-kort

Man tackar, UndaC. Ja då är valet inte svårt alls XT eller 6800U (me den extra beteckningen) xtreme eller platina eler va de va:)

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
612290
May 4, 2004 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Härlig recension. Fast jag fattar inget när det gäller AA-förklaringen. Kan inte NH göra en AntiAliasing-guide-för-lamers där man på ett så pedagogiskt sätt som möjligt förklarar hur det där med sample-rates och sample-patterns fungerar. Jag inser att det säkert finns något sånt nån annanstans på webben, men jag tror inte det finns en sådan på svenska.

ATi-korten verkar riktigt trevliga för gamers, men deras drivrutiner (inte prestandamässigt utan featuremässigt och användbarhet) är fortfarande inte lika bra som nVidias.

Prestandamässigt tycker jag inte det är någon avgörande skillnad mellan Nvidias och ATis kort, men den mindre ljudnivån, det mindre kravet på nätagg, mindre vikt, mindre platskrav och mindre strömförbrukning/värmeutveckling gör X800-korten extremt mer intressanta än nvidias senaste alster.

Tänk att få ha en SFF-dator med AMD64-propp och ett ATi X800 Pro/XT.. Vilken oerhörd kraft i ett litet paket det skulle vara. Om bara ATi's kort haft 2 DVI-utgångar hade inte varit helt fel att koppla 2 20" TFT-monitorer till denna SFF-burk... =P~

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
Member Since:
November 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
612322
May 4, 2004 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Antar att vi kommer att få se ett par kort till från nvidia och Ati inom kort.
Nvidia har ju redan justerat sin serie med ett 6850U och ett 6800 GT. Antar att Ati inte kommer att svara med något liknande, eller?

Tyckte annars att 3Dc var den mest intressanta nyheten med R420. Känns som om ATI måste ha lagt mer krut på de framtida kretsarna. Verkar inte vara mycket som ändrats sedan R300. Tycker iaf. att de kunde ha sett till att göra en ny kylanordning.

.

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
612336
May 4, 2004 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad ser du för problem med den befintliga? Kortet var enligt recensenten väldigt svalt. OK att det inte överklockade så mycket, men enligt recensionen är core:n rätt maxad så en bättre kylning på minnena är väl det enda som skulle resultera i bättre överklockningspotential.

FarsanEdde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
Member Since:
May 31, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
612337
May 4, 2004 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Överlag tycker jag att Nvidia har åkt på storsmisk igen. Ett grafikkort ska givetvis vara så tyst så att du aldrig blir irriterad på det. Och när Nvidia rekommenderar ett 480w nätaggregat till sitt kort så luktar det som ett som var toköverklockat redan från start precis som hela fx-serien.

Men bra att prestandan var så pass likvärdig att man kan hoppas på krig. 😛

Tonka
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
Member Since:
December 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
612350
May 4, 2004 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=smurfen-]Bra skrivet som vanligt Undac. Dock så skulle jag gärna sett lite bilder där du jämför bildkvaliten mellan x800 och 6800. För vad jag sett innan så är 6800 inte någon höjdare där.

Ska jobba på det i en del två.
Men det är inga stora skillnader i vilket fall. Därför ansåg jag det vara viktigare att satsa mer på prestandatester i denna del.

Bra skrivet, men jag hoppas att det kommer en mer detaljerad recension strax. Man vill ju veta lite mer om vilken värme korten utvecklar för man vill ju också ha ett någorlunda tyst kort. Vill även också veta om hur stort nätagg. man igentligen behöver till ett 6800 Ultra. Tycker 480W är att ta i...skulle vara roligt med en test med ett kvalitetsagg. på ca 400W, och se hur det går.

Avatar
POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
612357
May 4, 2004 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

gött, att ATi är bättre än nVIDIA är ju huvudsaken! 😀

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
Member Since:
November 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
612368
May 4, 2004 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Vad ser du för problem med den befintliga? Kortet var enligt recensenten väldigt svalt. OK att det inte överklockade så mycket, men enligt recensionen är core:n rätt maxad så en bättre kylning på minnena är väl det enda som skulle resultera i bättre överklockningspotential.

Syftade mer på att den nuvarande kylaren var mer eller identisk med den som sitter på 9800XT, viket känns lite trist. En ny kylanordning skulle gett en ett bättre intryck av att det var en ny generation. Nu får iaf jag ett helhetsintryck av att Ati inte ens orkat bry sig om att få R420-generationen att se ny ut. Kan ju förvisso även vara jag som är gällig! wink

.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
612374
May 4, 2004 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Tonka wrote: [quote=UndaC][quote=smurfen-]Bra skrivet som vanligt Undac. Dock så skulle jag gärna sett lite bilder där du jämför bildkvaliten mellan x800 och 6800. För vad jag sett innan så är 6800 inte någon höjdare där.

Ska jobba på det i en del två.
Men det är inga stora skillnader i vilket fall. Därför ansåg jag det vara viktigare att satsa mer på prestandatester i denna del.

Bra skrivet, men jag hoppas att det kommer en mer detaljerad recension strax. Man vill ju veta lite mer om vilken värme korten utvecklar för man vill ju också ha ett någorlunda tyst kort. Vill även också veta om hur stort nätagg. man igentligen behöver till ett 6800 Ultra. Tycker 480W är att ta i...skulle vara roligt med en test med ett kvalitetsagg. på ca 400W, och se hur det går.

Som jag skrev i recensionen av 6800U klarar man sig bra på ett högkvalitativt 430w agg tex.
Mer detaljerat svar än så kan jag inte ge dig annat än om jag testar typ 10 olika agg med kortet vilket känns som overkill.
Rekommendationen är 480w. Har du ett högkvalitativt agg klarar du dig med ~400 och har du inte så mycket i burken går säkert 350 bra också.

Ljudnivån beskrev jag som väldigt tyst i recensionen. Kortet låter knappt något alls ens när jag stoppar den andra fläkten som finns i burken.
Decibelmätningar kommer jag inte ge mig på helt enkelt eftersom jag inte har utrustningen.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
612376
May 4, 2004 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket informativt och bra OndaC! Helsmaskens att NH och du får möjlighet att testa dessa soeta godsaker. Tycker iofs inte att det skulle skada om du tog med lite 3Dmark-testar, även om du gärna berättar om det här i forumet. Lite roligt att se hur det ser ut gentemot f.d. high-end-graffen.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
612377
May 4, 2004 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

miloheke wrote:
Syftade mer på att den nuvarande kylaren var mer eller identisk med den som sitter på 9800XT, viket känns lite trist. En ny kylanordning skulle gett en ett bättre intryck av att det var en ny generation. Nu får iaf jag ett helhetsintryck av att Ati inte ens orkat bry sig om att få R420-generationen att se ny ut. Kan ju förvisso även vara jag som är gällig! wink
.

hehe värsta I-landsproblemen här märker jag.

Kylningen är ny, den är inte identisk med den på 9800 XT. Som jag skrev i recensionen är den dels mindre men också annorlunda utformad.
Den väger markant mindre än den på 9800 XT.

Eftersom den gör sitt jobb alldeles utmärkt var det väl inte lönt att satsa mycket på det. Det skulle väl vara för det estetiska då men där är jag helt inkapabel att förstå folk. 🙂
Skiten ska sitta i burken och göra så att jag får bra fps.
Om den ser ut som en bajskorv eller en isprinsessa kvittar väl? 😀

SammyBoy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
Member Since:
November 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
612378
May 4, 2004 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket trevlig läsning, BRA gjort UndaC!!!
Mitt gamla 9700pro får stryka på foten och ge plats åt ett X800XT helt enkelt!

Tonka
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
Member Since:
December 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
612380
May 4, 2004 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Tonka][quote=UndaC][quote=smurfen-]Bra skrivet som vanligt Undac. Dock så skulle jag gärna sett lite bilder där du jämför bildkvaliten mellan x800 och 6800. För vad jag sett innan så är 6800 inte någon höjdare där.

Ska jobba på det i en del två.
Men det är inga stora skillnader i vilket fall. Därför ansåg jag det vara viktigare att satsa mer på prestandatester i denna del.

Bra skrivet, men jag hoppas att det kommer en mer detaljerad recension strax. Man vill ju veta lite mer om vilken värme korten utvecklar för man vill ju också ha ett någorlunda tyst kort. Vill även också veta om hur stort nätagg. man igentligen behöver till ett 6800 Ultra. Tycker 480W är att ta i...skulle vara roligt med en test med ett kvalitetsagg. på ca 400W, och se hur det går.

Som jag skrev i recensionen av 6800U klarar man sig bra på ett högkvalitativt 430w agg tex.
Mer detaljerat svar än så kan jag inte ge dig annat än om jag testar typ 10 olika agg med kortet vilket känns som overkill.
Rekommendationen är 480w. Har du ett högkvalitativt agg klarar du dig med ~400 och har du inte så mycket i burken går säkert 350 bra också.

Ljudnivån beskrev jag som väldigt tyst i recensionen. Kortet låter knappt något alls ens när jag stoppar den andra fläkten som finns i burken.
Decibelmätningar kommer jag inte ge mig på helt enkelt eftersom jag inte har utrustningen.

Sry...gjorde som vanligt...läste inte allt.

ando
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
Member Since:
January 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
612398
May 4, 2004 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra Undac!
Hoppas att priserna på dom andra Ati-korten går ner nu så även en stackars fattig student har råd med ett "nyare" kort.

En grej jag reagerade på var att vad FarCry är krävande 😮
ca 50fps på alla kort...
Undra hur det kommer bli med Doom 3 och Half-Life 2
Jag menar, när världens bästa spel-kort inte har mer än 50 fps @ 1024x768 utan AA/AF. Hur blir det då i Doom/halflife!

En liten fråga til angående Far Cry.
Är det någon skillnad på 256mb och 128mb på ett så krävande spel? Är det värt dom extra hundralapparna?

Domus
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
Member Since:
March 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
612441
May 4, 2004 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

i farcry kan man få upp till 10 fps mer på ett kort med 256 mb ram än samma med 128 - i krävande scener vill säga... sen är det upp till dig om det är värt pengarna. doom 3 vet jag redan att det är menat att köras i 30 fps och kan möjligtvis vara låst till den hastigheten. half life 2 vet jag inte så noga, men inte är det meningen att man skall köra alla spel i quake 3 timedemo hastighet?

en (pal) tv visar 25 bilder per sekund (med interlacing), 50 bilder effektivt. allt utöver det är så subtilt att det knappt går att märka, på bio är upplösningen 4000p, men det går bara i 24 bilder per sekund, vilket ser roligast ut?

själv föredrar jag 24 bra bilder per sekund framför 130 halvdassiga... just my 2 ööre

PooSlice
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 193
Member Since:
December 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
612485
May 4, 2004 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha får man rätta folk igen, doom3 ska INTE köra i 30 utan vara låst vid 60 tänk lite snälla...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 61
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL