Recension: Radeon X800 vs. GeForce 6800|Page 4|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Radeon X800 vs. GeForce 6800
Reclaimer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 316
Member Since:
July 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
612894
May 5, 2004 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=Reclaimer]kommentarer:
bra intressant recension 🙂
"har snabbare minen än nVidia" på sida 2.

varför testar ni Call of duty när ni testar quake3? Bygger inte det på Quake3 motorn (därav de snarlika resultaten)

Som du säger är Call Of Duty baserat på Q3 motorn och man kan se det som lite onödigt att testa kort i båda dessa spel. Men för det första är det en kraftigt modifierad version av Q3 motorn vilket man både ser grafiskt och prestandamässigt.
Sist men inte minst är båda två spelen mycket populära och det är många som vill se resultat från båda. Då det är enkelt att bencha dessa spel känns det då dumt att välja bort något av dem. 😉

Själv sitter jag och myser nu när både ATI och NVIDIA verkligen tar i med hårdhandskarna. Båda har lyckats riktigt bra med deras kort och eftersom det är så pass jämt dem emellan kommer vi som konsumenter förmodligen se en hel del roliga saker de kommande månaderna.
Tror inte bara priser kommer påverkas utan även att man kommer se flera grafikkort som står ut från mängden, likt Gainwards CoolFX PowerPack! Ultra/2600 “Golden Sample" *pust*.

Sen ska min kollega ha en stor eloge för sitt jobb med recensionen. Som trots försenade testkort och allmän tidsbrist blivit riktigt imponerande. Och det kommer ju även uppföljningsartiklar snart så detta är bara början. 🙂

Jag har sett att en del andra siter bara testar Call of duty (eftersom det är mer krävande). Men det är klart det kanske är lika bra att ha både och så inte gamla Q3-rävar blir sura 😉 För mig spelar det ingen roll utan jag bara undrade och inte för att jag såg det som något negativt.

Ingen kan klandra er för att vara lata. Fick du den uppfattningen har du fel 🙂
Keep up the good work!

Avatar
johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
Member Since:
October 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
612895
May 5, 2004 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

Yeah! Jag hade hoppats på ATi, fast på ett sätt vill man att det ska bli jämnt, med tanke på pris osv.

Jag tror ATi får passa sig för 9.0c och "Xtreme"-kortet. (Men å andra sidan, vad säger att inte ATi gör ett : X800 XT MegaPro Delxue")

Om ATi inte vinner på prestanda så vinner det ju på att det inte kräver 400W+ agg.

Som jag ser det nu, så verkar det fruktansvärt onödigt att köpa ett X800 XT, när man, i princip, kan klocka Proversionen till samma prestanda.
Det är ju som att köpa ett 9800 XT, man klockar ju lätt ett 9800Pro över XT.

Jaja, MyckeT bra recenstion (igen) UndaC!

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
612901
May 5, 2004 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

Reclaimer wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman][quote=Reclaimer]kommentarer:
bra intressant recension 🙂
"har snabbare minen än nVidia" på sida 2.

varför testar ni Call of duty när ni testar quake3? Bygger inte det på Quake3 motorn (därav de snarlika resultaten)

Som du säger är Call Of Duty baserat på Q3 motorn och man kan se det som lite onödigt att testa kort i båda dessa spel. Men för det första är det en kraftigt modifierad version av Q3 motorn vilket man både ser grafiskt och prestandamässigt.
Sist men inte minst är båda två spelen mycket populära och det är många som vill se resultat från båda. Då det är enkelt att bencha dessa spel känns det då dumt att välja bort något av dem. 😉

Själv sitter jag och myser nu när både ATI och NVIDIA verkligen tar i med hårdhandskarna. Båda har lyckats riktigt bra med deras kort och eftersom det är så pass jämt dem emellan kommer vi som konsumenter förmodligen se en hel del roliga saker de kommande månaderna.
Tror inte bara priser kommer påverkas utan även att man kommer se flera grafikkort som står ut från mängden, likt Gainwards CoolFX PowerPack! Ultra/2600 “Golden Sample" *pust*.

Sen ska min kollega ha en stor eloge för sitt jobb med recensionen. Som trots försenade testkort och allmän tidsbrist blivit riktigt imponerande. Och det kommer ju även uppföljningsartiklar snart så detta är bara början. 🙂

Jag har sett att en del andra siter bara testar Call of duty (eftersom det är mer krävande). Men det är klart det kanske är lika bra att ha både och så inte gamla Q3-rävar blir sura 😉 För mig spelar det ingen roll utan jag bara undrade och inte för att jag såg det som något negativt.

Ingen kan klandra er för att vara lata. Fick du den uppfattningen har du fel 🙂
Keep up the good work!

Nädå jag förstår precis hur du menar och det var ändå en befogad fråga. Sanningen är också att Q3 nog börjar sjunga på sista valsen i vår testsvit, nu omnämns det som en klassiker i våra tester så snart är det nog bortplockat helt. I alla fall för grafikkortstester där Q3 inte är så utslagsgivande längre direkt.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
612909
May 5, 2004 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

johan_lojan wrote: Yeah! Jag hade hoppats på ATi, fast på ett sätt vill man att det ska bli jämnt, med tanke på pris osv.

Jag tror ATi får passa sig för 9.0c och "Xtreme"-kortet. (Men å andra sidan, vad säger att inte ATi gör ett : X800 XT MegaPro Delxue")

Om ATi inte vinner på prestanda så vinner det ju på att det inte kräver 400W+ agg.

Som jag ser det nu, så verkar det fruktansvärt onödigt att köpa ett X800 XT, när man, i princip, kan klocka Proversionen till samma prestanda.
Det är ju som att köpa ett 9800 XT, man klockar ju lätt ett 9800Pro över XT.

Jaja, MyckeT bra recenstion (igen) UndaC!

Det roliga är ju att det inte ska gå att klocka ett X800 Pro till samma prestanda som ett X800 XT. Då det utöver klockfrekvenser även skiljer i hårdvaruarkitekturen med 12 vs. 16 pipelines. Men i dagsläget verkar det mest vara minnesbandbredden som skiljer dem två åt märkbart. Om vi inte snackar om riktigt krävande spel och inställningar då.

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
612943
May 5, 2004 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Lindbergh]Mycket bra skrivet! men stämmer det att ATIs kort bara kommer att ligga på runt 4000kr?

Pro 399 USD
XT 499 USD

dvs ungefär 4000 resp. 5000 kronor

Talade just med en av våra leverantörer, baserat på deras grossistpriser så bör utgångspriset till kund hamna på ganska precis 4350:- som minimum hos de billigaste nätbutikerna. Detta gällde då X800Pro från connect3d, de hade inte fått nån info om XT-modellen än så länge, men dina beräkningar verkar vara hyfsat nära iaf. 😉

Men connect3d är ju en av de billigaste tillverkarna, så "bättre" märken kan ju kosta några hundra mer. Dock så ska man väl tänka på att priserna lär sjunka ett antal hundra under första månaderna, i vanlig ordning dvs.

EDIT: Han sa dessutom att de skulle få in första laddningen X800Pro i slutet av maj/början av juni. Kan ju va kul & veta också... 😉

Domus
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
Member Since:
March 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
612990
May 5, 2004 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

serisöst, det har sagts i åtskilliga intervjuer att doom 3 skall vara låst vid antingen 30 eller 60 fps - därför att det är tänkt att köras i 60 hertz, man vill altså inte se en pendlande framerate. skulle misstänka att 30 eller 60 fps bestäms efter datorns prestanda. då skulle man också kunna misstänka att man kan köra spelet i högre framerates på högre hetztal, men det är ju bara en spekulation...

P_E_R
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 487
Member Since:
October 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
613074
May 5, 2004 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

som jag postade på sida 2 så har..
SBSData Sapphire X800 Pro för ca:4390:-(idag) (Angivet lev. datum 040522) 2 av 10st bokade =).

Datorhandel fick upp nu i dagarna Connect3D´s version av X800 Pro för 4266:-(idag) (inget prel. lev. datum).

Mycom har både Connect3D och Sapphire i listan.
Connect är angivet lev. datum 040526 med ett pris på 4607:- (idag).
Sapphire kortet går på 5519:- (idag) fast där står bara X800 så om det är Pro eller XT vet jag inte, inget prel. lev. datum heller.)

Vanligt NV 6800 kort kostar (idag) 3640:- på det billigaste stället jag kunde hitta.
6800 GT kostar (idag) 4400:-
6800 Ultra kostar (idag) 4904:- (kommer antagligen levereras i början av Juni)

davidrone
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
November 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
613198
May 5, 2004 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Domus wrote: serisöst, det har sagts i åtskilliga intervjuer att doom 3 skall vara låst vid antingen 30 eller 60 fps - därför att det är tänkt att köras i 60 hertz, man vill altså inte se en pendlande framerate. skulle misstänka att 30 eller 60 fps bestäms efter datorns prestanda. då skulle man också kunna misstänka att man kan köra spelet i högre framerates på högre hetztal, men det är ju bara en spekulation...

Tror nog inte Hz har något med saken att göra, vem vill sitta med 60Hz på en CRT skärm?

Avatar
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
613209
May 5, 2004 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

då vet vi vad vi ska köpa under sommaren 8)

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 614
Member Since:
May 1, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
613213
May 5, 2004 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har kanske missat det någonstans....Men en fråga till Undac. Hade du de allra högsta inställningarna på speltesterna?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
613215
May 5, 2004 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Wingman wrote: Jag har kanske missat det någonstans....Men en fråga till Undac. Hade du de allra högsta inställningarna på speltesterna?

vilka inställningar syftar du på?

om du menar inställningar inne i själva spelet så är alltid allt på max utom AA/AF/upplösning vilket vi anger separat

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 614
Member Since:
May 1, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
613231
May 5, 2004 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack, det gav svar på min fråga.

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
613391
May 5, 2004 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

P_E_R wrote: som jag postade på sida 2 så har..
SBSData Sapphire X800 Pro för ca:4390:-(idag) (Angivet lev. datum 040522) 2 av 10st bokade =).

Datorhandel fick upp nu i dagarna Connect3D´s version av X800 Pro för 4266:-(idag) (inget prel. lev. datum).

Mycom har både Connect3D och Sapphire i listan.
Connect är angivet lev. datum 040526 med ett pris på 4607:- (idag).
Sapphire kortet går på 5519:- (idag) fast där står bara X800 så om det är Pro eller XT vet jag inte, inget prel. lev. datum heller.)

Vanligt NV 6800 kort kostar (idag) 3640:- på det billigaste stället jag kunde hitta.
6800 GT kostar (idag) 4400:-
6800 Ultra kostar (idag) 4904:- (kommer antagligen levereras i början av Juni)

Hehe, där ser man hur det går när man inte lusläser tråden innan man postar... embarassed Och jag som faktiskt trodde att jag bidrog med nåt vettigt... cry

Grayfox
Member
Medlem
Forum Posts: 2819
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
613433
May 5, 2004 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Nice recension.

||PsYcHo||
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
Member Since:
July 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
613524
May 5, 2004 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

hur många kortplatser tar X800 upp? Får man in det i en Shuttle mån tro?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
613544
May 5, 2004 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

||PsYcHo|| wrote: hur många kortplatser tar X800 upp? Får man in det i en Shuttle mån tro?

Hmm det står i text i recensionen och det finns bilder på kortet i recensionen...

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
614243
May 6, 2004 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC, om du skulle rekommendera ett grafikkort, eller vi säger om du skulle skaffe ett nytt, vilket skulle det då ha blivit av ett X800XT PE och ett GF6800U Ex?

Tror du förresten att det är möjligt att ATi kommer med en upphottad variant av X800-kärnan? De skulle ju faktiskt behöva höja klockfrekvensen på minnet en del + inplentera PS3.0-stöd för att vara säkra på att vinna så mkt marknad som möjligt.
Jag trodde faktiskt PS3.0 var orsaken till "dröjsmålet" från ATi:s sida. Tråkigt nog hade jag fel 🙁

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
614252
May 6, 2004 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: UndaC, om du skulle rekommendera ett grafikkort, eller vi säger om du skulle skaffe ett nytt, vilket skulle det då ha blivit av ett X800XT PE och ett GF6800U Ex?

Tror du förresten att det är möjligt att ATi kommer med en upphottad variant av X800-kärnan? De skulle ju faktiskt behöva höja klockfrekvensen på minnet en del + inplentera PS3.0-stöd för att vara säkra på att vinna så mkt marknad som möjligt.
Jag trodde faktiskt PS3.0 var orsaken till "dröjsmålet" från ATi:s sida. Tråkigt nog hade jag fel 🙁

Som det ser ut idag hade jag valt X800 XT PE. Mindre, inga galna strömkrav, schysst prestanda, 6x FSAA osv.

Vill inte gå in specifikt mer just nu, jobbar på en stor uppföljningsartikel! Den ska läggas upp någon gång under nästa vecka.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
614258
May 6, 2004 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=NH|SiBBoR]UndaC, om du skulle rekommendera ett grafikkort, eller vi säger om du skulle skaffe ett nytt, vilket skulle det då ha blivit av ett X800XT PE och ett GF6800U Ex?

Tror du förresten att det är möjligt att ATi kommer med en upphottad variant av X800-kärnan? De skulle ju faktiskt behöva höja klockfrekvensen på minnet en del + inplentera PS3.0-stöd för att vara säkra på att vinna så mkt marknad som möjligt.
Jag trodde faktiskt PS3.0 var orsaken till "dröjsmålet" från ATi:s sida. Tråkigt nog hade jag fel 🙁

Som det ser ut idag hade jag valt X800 XT PE. Mindre, inga galna strömkrav, schysst prestanda, 6x FSAA osv.

Vill inte gå in specifikt mer just nu, jobbar på en stor uppföljningsartikel! Den ska läggas upp någon gång under nästa vecka.

okidoki 🙂 väntar såklart med spänning på den artikeln!
Vad tror du annars om ATi:s framtidsplaner ang. nVidias bestar? Tror du dem tänker lansera ngn annan version av X800-kärnan med PS3.0-stöd osv eller satsar de på bra drivrutiner tills vidare?

btw, hoppas uppföljningsartikeln blir minst lika yummie som denna recension varit 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
614268
May 6, 2004 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote:
Vad tror du annars om ATi:s framtidsplaner ang. nVidias bestar? Tror du dem tänker lansera ngn annan version av X800-kärnan med PS3.0-stöd osv eller satsar de på bra drivrutiner tills vidare?

Att "uppdatera med PS3" är inte en liten sak att göra. Det krävs att de gör om väldigt mycket och lär inte hända på något R420-refresh tror jag.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 74
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL