Recension: Roundup på 4st SFF-barebones|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Roundup på 4st SFF-barebones
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 19, 2003 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var ett tag sedan vi recenserade ett barebone här på NH men nu när det är dags igen har vi satsat på stort och dragit in fyra olika Pentium 4-baserade barebones i testlabbet. De kommer från tre olika tillverkare och frågan är hur de står sig mot varandra. Vi har fått in system från de två SFF-veteranerna Shuttle och Soltek men även från ABIT som är en ny aktör på marknaden.
Hur de fyra står sig mot varandra och om ABIT kan hävda sig även på SFF-marknaden är några frågor vi ger svar på i denna recension.

"En av de mycket intressanta bitar vi kommer titta närmare på under recensionens gång är tillverkarnas olika kylsystem som är en mycket viktig del i ett SFF-system. Alla tre tillverkare som medverkar i denna recension har utvecklat egna kyllösningar med exotiska namn, men frågan är vilken av dem som drar det längsta strået när det verkligen gäller."


[Image Can Not Be Found]

 

Läs hela recensionen här.
Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
488068
December 19, 2003 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanonrecension.

Oerhört svårt att favorisera någon av deltagarna.

Själv skulle jag vilja ha Solteks front och kylningssystem, Abits moderkort, och Shuttles SB75G2-låda. Kan ingen tillverkare bygga ihop det åt mig? Jag köper den direkt isåfall. 😀

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
488244
December 19, 2003 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag sitter själv med Soltek-barebonet och nu när man väl fått in alla grejer i det är det mycket trevligt. Tyst och stilrent precis som jag vill ha det. 😉

Men det var oerhört svårt att hitta en favorit annars. De var alla riktigt trevliga och men alla hade också sina brister.

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
Member Since:
December 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
488277
December 19, 2003 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra jobbat pojkar. Jag gillade ABIT mest tror jag...eller?...hmmmm ja med lite moddning på kylningen så kanske.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
488411
December 20, 2003 - 5:56 am
sp_Permalink sp_Print

Får se hur det nya Agget från Shuttle blir.. släpps nu i dagarna. Nätaggen är den största akilleshälen på Shuttle's lådor enligt mig.
Enligt shuttles påståenden så skall det nya agget vara väldigt tyst och inte generera alls lika mycket värme som det förra Enhance och Acme aggen.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
488428
December 20, 2003 - 9:43 am
sp_Permalink sp_Print

Dr_spackel: Jag antar att du menar det som finns i ST61G4?
Vi har i vilket fall det barebonet på ingång. Dock blir det nog lite tajt innan nyår med bortresta skribenter o så.
Men om inte annat borde det bli en fin start på SFF-nyåret!

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
488445
December 20, 2003 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Jo mycket riktigt är det det jag menar. Just nu funderar jag på att byta ut mitt Acme eller uppgradera Barebonet.
Bytar jag bara agg kan jag använda det gamla till mitt Epia800 kort. Å andra sidan så vore det inte fel med en 3Ghz HT P4 heller.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1353
Member Since:
February 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
488714
December 20, 2003 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.msi.com.tw/program/.....hp?UID=431

SKulle ni ha testat med.... Tråkigt nog går det inte att köra 800 på den bara 533 =( Men den ser mycket erotisk ut i värkligheten =)

Kanske går att byta moderkort i den?

Blackhawk
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
August 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
489057
December 21, 2003 - 3:37 am
sp_Permalink sp_Print

Var är AMD 64? Kommer det snart eller?

Avatar
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
489189
December 21, 2003 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

good job 8)

Pappa-Scan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
489255
December 21, 2003 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket trevlig recension med mycket text och bra bilder! Det är sånt här som man vill läsa 🙂

En funderare bara, ABIT DigiDice:n har den verkligen SPDIF? Jag tänker mest på bilden på dess baksida https://www.nordichardware.se/.....ce/bak.jpg då det inte ser ut som att det finns någon SPDIF där, ingen vanligt skydd iaf.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
489294
December 21, 2003 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Pappa-Scan wrote: Mycket trevlig recension med mycket text och bra bilder! Det är sånt här som man vill läsa 🙂

En funderare bara, ABIT DigiDice:n har den verkligen SPDIF? Jag tänker mest på bilden på dess baksida https://www.nordichardware.se/.....ce/bak.jpg då det inte ser ut som att det finns någon SPDIF där, ingen vanligt skydd iaf.

Jo det är en SPDIF-utgång men med en "trycklucka" där du bara trycker in kablen. Du ser utgången bredvid VGA-utgången,om man tittar noga kan man även se att det står SPDIF-out.

Pappa-Scan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
489733
December 21, 2003 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Aha, har aldrig sett ett sånt där skydd förr, därför jag blev fundersam om tillverkaren hade sparat SPDIF-funktionen till en dyrare maskin etc 😛

Detta tåls att sägas igen: Mycket bra recension.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
Member Since:
August 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
489760
December 21, 2003 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

asså shuttle borde få pisk för sin design... om de nu har hållit på i flera år så borde de ha kommit fram till att ha agp porten ytterst är dumt som fan... har ett graffekort som låter fett högt men jag kan inte byta kylning eftersom det inte får plats... använder de inte sina egna datorer eller???

whaz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 221
Member Since:
March 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
491173
December 26, 2003 - 12:08 am
sp_Permalink sp_Print

"Strax nedanför 5.25" platserna hittar vi 6in1 kortläsaren som klarar av
att läsa/skriva Compact Flash/Memory Stick/SmartMedia/SecureDigital/MicroDrive/MultimediaCard.
Detta är ett mycket trevligt inslag som alla digitalkameraägare kommer vara evigt tacksamma för"

"Alla digitalkameraägare"???

jag äger en digitalkamera och använder xD-kort och inget av de ovanstående... så att säga "alla" är fel 😛

Live
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 537
Member Since:
October 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
500686
January 5, 2004 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Funderar starkt på en Shuttle. Hur mycket låter nät agget? Någon som moddat det eller har en länk till någon som gjort något åt sattyget. Kan man sätta i ett nytt agg, dvs är det standard storlek på nätdelen eller är det också SFF?

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
500749
January 5, 2004 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Shuttles Nätagg är mindre än standardaggen. Dom är som 1U fast mindre ändå = Förbaskat små.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 64
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL