Recension: Soltek QBic EQ3501-Pro|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Soltek QBic EQ3501-Pro
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 21, 2005 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Att en små dimensioner ofta vinner pluspoäng inom elektronik är ingen nyhet och SFF-systemens (Small Form Factor) framgång är därför ingen större överraskning.
Shuttle är SFF-marknadens "moder" och vi har recenserat flertalet barebone från denna tillverkare. En annan stor aktör på denna växande marknad (Det är inte själva systemen som växer, utan utbudet och efterfrågan) är Soltek som vi också tittat närmare på här i NHs testlabb.
Nu är det återigen dags för Soltek att visa framfötterna i vårt testlabb och det med det första SFF-barebonet vi testar med Intels Prescott-processor. Barebonet använder sig av ett moderkort med Intels 915G-styrkrets och frågan är hur Soltek lyckats tämja Prescott-arkitekturens ökända strömförbrukning och värmeutveckling.

"Soltek är en moderkortstillverkare med nästan nio år på nacken. De producerar ungefär 300000 enheter per månad och har sitt huvudkontor i Taiwan. Soltek har enligt min mening oftast varit väldigt innovativa. De har nästan alltid lite udda modeller att bjuda på och detta oftast till attraktiva priser."

[Image Can Not Be Found]

:: Läs mer om Soltek QBic EQ3501-Pro

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
862455
March 21, 2005 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

SKönt att dom satsat på ett litet format verkligen och ingen halvmesyr som många andra. Ser ut att vara större än min Shuttle, men det är det å andra sidan mycket som är 😉

//Andreas

Smeden
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 148
Member Since:
September 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
862462
March 21, 2005 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket snygg, har själv haft en Soltek Qbic 3401a..

Kommer dock aldrig mer röra vid nånting som Soltek gjort. Rent skit är mina egna erfarenheter.. Senaste burken kostade mig många tusenlappar att få igång.. Ville skicka in den på retur, men fick tillbaka den lika snabbt, men ännu fler utgifter.

Det slutade med att jag kastade hela kalaset i soptunnan och köpte ett Abit-moderkort och en standardburk. Funkat kanon sen dess.

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
862487
March 21, 2005 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Smeden wrote: Mycket snygg, har själv haft en Soltek Qbic 3401a..

Kommer dock aldrig mer röra vid nånting som Soltek gjort. Rent skit är mina egna erfarenheter.. Senaste burken kostade mig många tusenlappar att få igång.. Ville skicka in den på retur, men fick tillbaka den lika snabbt, men ännu fler utgifter.

Det slutade med att jag kastade hela kalaset i soptunnan och köpte ett Abit-moderkort och en standardburk. Funkat kanon sen dess.

Vart står den soptunnan ? 🙄

Smeden
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 148
Member Since:
September 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
862637
March 21, 2005 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Den står i en stor soptunna här hemma.. Nätagget fungerar utmärkt, moderkortet är väldigt defekt enligt mig men fullt fungerande enligt datorbutiken.

Den har några hål i chassit sånt.. Du får allt för 300 spänn =) Du kan kanske modda in ett mini-itx-moderkort eller vad det heter kanske..

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
862760
March 21, 2005 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Smeden wrote: Den står i en stor soptunna här hemma.. Nätagget fungerar utmärkt, moderkortet är väldigt defekt enligt mig men fullt fungerande enligt datorbutiken.

Den har några hål i chassit sånt.. Du får allt för 300 spänn =) Du kan kanske modda in ett mini-itx-moderkort eller vad det heter kanske..

Vad är det som är fel på den då ? 😛

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
862833
March 22, 2005 - 6:53 am
sp_Permalink sp_Print

Smeden wrote: Mycket snygg, har själv haft en Soltek Qbic 3401a..

Kommer dock aldrig mer röra vid nånting som Soltek gjort. Rent skit är mina egna erfarenheter.. Senaste burken kostade mig många tusenlappar att få igång.. Ville skicka in den på retur, men fick tillbaka den lika snabbt, men ännu fler utgifter.

Det slutade med att jag kastade hela kalaset i soptunnan och köpte ett Abit-moderkort och en standardburk. Funkat kanon sen dess.

Jag måste faktiskt säga emot dig här. Det verkar som du har haft ren otur med ditt barebone tyvärr, för jag har använt detta barebonet som min primära burk i snart ett och ett halvt år utan något som helst problem. Det har faktiskt fungerat klockrent!
Gillar verkligen spegeldesignen på fronten, smälter in mycket bättre i omgivningen. Fattas bara LCD-monitorer istället för de sunkiga CRT-bjässarna man har nu.

Smeden
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 148
Member Since:
September 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
863243
March 22, 2005 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Jag måste faktiskt säga emot dig här. Det verkar som du har haft ren otur med ditt barebone tyvärr, för jag har använt detta barebonet som min primära burk i snart ett och ett halvt år utan något som helst problem. Det har faktiskt fungerat klockrent!
Gillar verkligen spegeldesignen på fronten, smälter in mycket bättre i omgivningen. Fattas bara LCD-monitorer istället för de sunkiga CRT-bjässarna man har nu.

Givetvis har du rätt i att den är snygg.. Sjukt snygg faktiskt. Älskar också fronten med luckorna och det, den ser himla stilren ut.. Köpte den nästan bara för utseendets skull =) Jag vek mig t.om till att köpa en Pentium, bara för att det inte fanns nån AMD-modell inne när jag beställde den.

Kanske hade jag bara otur, men det känns himla surt när jag lagt ut 5-6000 + kostnaden för burken, 3000 = runt 8000 spänn rätt i sjön. Jag gick över till Abit efter denna som jag brukar köra, funkade klockrent för mig på en gång då =) så i fortsättningen håller jag mig till den..

Nu får jag ju iaf sålt på min begagnade barebone, fått ett par mail om folk som vill köpa den, dock är jag inte säker på att de som försökte få tag på mig har gjort det ordentligt..

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
863322
March 23, 2005 - 7:44 am
sp_Permalink sp_Print

Jo jag förstår dig självklart också, det är omöjligt att inte bli färgad av en sån grej. Jäkligt synd att du inte fick systemet utbytt om det nu verkligen var defekt, då har Soltek kanske förlorat en kund pga. någon annans misstag.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 39
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL