August 22, 2005
Det är snart dags för ett nytt år och på NH betyder det nya krafttag, speciellt inom det redaktionella. Som ni redan sett har vi fått flera nyrekryter i vår redaktion och nu är det dags för mig att presentera ännu en.
Thomas Ohlsson är vår nya monitorskribent på NordicHardware och Thomas kommer att serva er, våra läsare, med artiklar och recensioner med inriktning på monitorer. Exakt var gränsen för Thomas arbete går vill vi gärna få hjälp med. Så efter att ni läst Thomas första recension här på NH får ni gärna bidra med tips på vad vi kan titta på nästa gång inom detta område eller närliggande.
Först ut på testbänken för Thomas del har varit en LCD-monitor, ett ganska logiskt val med tanke på vart monitormarknaden är på väg.
Monitorn kommer från en mycket välkänd tillverkare, nämligen Sony.
Sony var länge en av de absolut ledande aktörerna på CRT-marknaden men försvann lite i samband med LCD-teknikens intåg.
Sony har dock gjort en nysatsning på de platta monitorerna och hur väl den slagit ut är något vi ämnar ta reda på.
Vi har testat en 19" monitor från Sony som redan på avstånd har ett uppseendeväckande intryck, men hur ter sig monitorn på nära håll?
"LCD-skärmar tilltalar idag allt fler och fler, framförallt är det priserna som sjunkit så att de nu på allvar kan konkurrera med CRT-skärmarna. När man talar om LCD-teknikens fördelar är det ord som snygga, platsbesparande, ergonomiska som nämns."
[Image Can Not Be Found]
October 24, 2003
Väldigt snygg skärm får jag säga. Men jag skulle inte lägga 6000 på en skärm :S Om jag inte vann på stryktipset / triss eller liknande 😀
Bra recension. Kanske låter lite barnsligt, men jag får säga att jag stör mig på förkortningar som: "mkt" i en sån här annars nogrann artikel.
hejja NH!
May 7, 2004
Välkommen till NH Thomas! Bra recension, keep up the good work. 🙂
LuckyLuke: Digitalt har jag hört ska ha bättre skärpa och en annorlunda uppdateringsmetod. Den "fryser" tydligen skärmen och uppdaterar enbart där det behövs. Sen behöver inte RAMDAC:en på grafikkortet arbeta med att översätta digitala signaler till analoga utan skickar dom direkt. Det är vad jag fått höra, hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu. 😛
May 28, 2003
DexiL wrote: Välkommen till NH Thomas! Bra recension, keep up the good work. 🙂
LuckyLuke: Digitalt har jag hört ska ha bättre skärpa och en annorlunda uppdateringsmetod. Den "fryser" tydligen skärmen och uppdaterar enbart där det behövs. Sen behöver inte RAMDAC:en på grafikkortet arbeta med att översätta digitala signaler till analoga utan skickar dom direkt. Det är vad jag fått höra, hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu. 😛
Mmkay!
Tål skärmen automatisk digitala signaler om grafikkortet gör det? - Eller måste man ha en spec ingång på skärmen också?
March 20, 2003
LuckyLuke wrote: [quote=DexiL]Välkommen till NH Thomas! Bra recension, keep up the good work. 🙂
Mmkay!
Tål skärmen automatisk digitala signaler om grafikkortet gör det? - Eller måste man ha en spec ingång på skärmen också?
Skärmen måste ha en DVI-ingång.
Vekar ju vara en rätt lovande skärm, en sak jag brukar sakna i LCD-rec är garantiavtal vilket jag tycker är en väldigt viktig grej.
Inget skoj att lägga 6papp på en skärm där tillverkaren inte vill byta om man har massa döda pixlar men inte "rätt" enligt deras normer.
August 6, 2003
Härtligt med recensioner på skärmar. Precis vad jag letat efter. Skärmen verkar bra också. Frågan är väl bara om man vill lägga ut så mycket på en skärm. Iofs använder man de under ganska många år och jag har ju råd. Nåja.
Men jag tror att det är en SDM-HS94P som recenserats och inte SBM-HS94P. http://www.sony.se/ShowProduct.....=SDM-HS94P
Jag vill också påpeka att "lillebrodern" har sämre responstid, 16ms mot 12ms.
diskoren
January 9, 2005
@ Anton K
Vill också tacka för en mycket bra recension.
Tycker dock lite synd att ni inte uppmärksamma att skärmen inte har en matt icke reflekterade TFT panel som alla andra "standard" TFT skärmar har utan en blank TFT-panel (X-black LCD). Som är enligt min mening en av de större nyheterna på denna skärm. Den blanka ytan ger subjektivt bättre färgdjup, dock medför den att reflexer uppstår precis som i en gammal CRT monitor. Hur uppfattade ni detta?
Precis som diskoren säger skall HS74P ha en responstid på 16ms, har ni märkt någon skillnad när ni spelat med denna skärmen?
/Joakim
January 12, 2005
Hej alla!
Kul att ni gillade recensionen och det kommer förhoppningsvis snart fler monitorrecensioner här på NordicHardware! =)
Det stämmer att responstiden skiljer på 17 resp. 19-tums modellen, men jag upplevde ingen skillnad i praktiken.
Angående "X-blackLCD"-tekniken kunde jag inte få tag på mkt information om den då recensionen skrevs, det tog inte överhuvudtaget upp i manual, produktblad etc...
Som sagt så kan reflektioner uppstå i skärmen, men det är bara om ljuset kommer i pricip rakt bakom dig, den är ju helt plan, dessutom finns det inget "djup" i glaset (svårt att förklara) som i en CRT.
/DonThomaso
September 11, 2002
Jag har funderat en del kring pixelgarantier och kommit fram till att jag aldrig skulle kunna köpa en skärm som inte har nollpixelgaranti. Det låter ju bra att det nästan aldrig händer att man får en skärm med döda pixlar. Men standarden är mer luddig än många garantipolicies som tillverkarna själva hade satt upp.
Som sagt, tänk er att ni köper den här eller någon annan skärm, och har läst i recensionen, läst i ett produktblad eller blivit informerad i butiken om pixelgarantin som tillåter upp till 7 döda pixlar. Tänk dig att du inte bryr det om det utan köper skärmen ändå. Tänk dig sen hur det känns när du för första gången startar skärmen och den har 6 illröda lysande punkter i mitten av bildytan... Det värsta? Du var fullt medveten om vad garantin innebar och har ingen som helst rätt att byta ut skärmen.
En sån skärm skulle jag anse vara totalt värdelös.
Med andra ord riskerar jag att köpa en produkt för 6000 spänn, och jag går vid köpet med på att produkten jag betalar för kan vara värdelös... någon mer än jag som tycker det är en dålig affär?
January 9, 2005
Hittade en lite presentation om X-black teknologin.
http://www.sonystyle.com/inter.....TE_V51.swf
/Joakim
1 Guest(s)