Recension: Sony SBM-HS94P|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Sony SBM-HS94P
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 31, 2004 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Det är snart dags för ett nytt år och på NH betyder det nya krafttag, speciellt inom det redaktionella. Som ni redan sett har vi fått flera nyrekryter i vår redaktion och nu är det dags för mig att presentera ännu en.

Thomas Ohlsson är vår nya monitorskribent på NordicHardware och Thomas kommer att serva er, våra läsare, med artiklar och recensioner med inriktning på monitorer. Exakt var gränsen för Thomas arbete går vill vi gärna få hjälp med. Så efter att ni läst Thomas första recension här på NH får ni gärna bidra med tips på vad vi kan titta på nästa gång inom detta område eller närliggande.

Först ut på testbänken för Thomas del har varit en LCD-monitor, ett ganska logiskt val med tanke på vart monitormarknaden är på väg.
Monitorn kommer från en mycket välkänd tillverkare, nämligen Sony.
Sony var länge en av de absolut ledande aktörerna på CRT-marknaden men försvann lite i samband med LCD-teknikens intåg.
Sony har dock gjort en nysatsning på de platta monitorerna och hur väl den slagit ut är något vi ämnar ta reda på.
Vi har testat en 19" monitor från Sony som redan på avstånd har ett uppseendeväckande intryck, men hur ter sig monitorn på nära håll?

"LCD-skärmar tilltalar idag allt fler och fler, framförallt är det priserna som sjunkit så att de nu på allvar kan konkurrera med CRT-skärmarna. När man talar om LCD-teknikens fördelar är det ord som snygga, platsbesparande, ergonomiska som nämns."


[Image Can Not Be Found]

Recension: Sony SBM-HS94P

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
810104
December 31, 2004 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

Härligt!

Vi träffades iofs under DH, men välkommen än en gång 😀

//Andreas

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
Member Since:
May 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
810117
December 31, 2004 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra recenssion

Avatar
johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
Member Since:
October 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
810237
December 31, 2004 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Väldigt snygg skärm får jag säga. Men jag skulle inte lägga 6000 på en skärm :S Om jag inte vann på stryktipset / triss eller liknande 😀

Bra recension. Kanske låter lite barnsligt, men jag får säga att jag stör mig på förkortningar som: "mkt" i en sån här annars nogrann artikel.

hejja NH!

Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
Member Since:
October 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
810270
December 31, 2004 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

tänkte precis skriva det som johan skrev ovan, bra recension bortsett från språket!

LuckyLuke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
Member Since:
May 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
810347
December 31, 2004 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, det känns inte som "mkt" är en officiell förkortning. Blev lite störande.

Kan man få lite mer info om digital och analog ingång i alltmänhet? - Vad ska skilja?

DexiL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 462
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
810391
December 31, 2004 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Välkommen till NH Thomas! Bra recension, keep up the good work. 🙂

LuckyLuke: Digitalt har jag hört ska ha bättre skärpa och en annorlunda uppdateringsmetod. Den "fryser" tydligen skärmen och uppdaterar enbart där det behövs. Sen behöver inte RAMDAC:en på grafikkortet arbeta med att översätta digitala signaler till analoga utan skickar dom direkt. Det är vad jag fått höra, hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu. 😛

Kingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
810896
January 1, 2005 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för en bra recension, verkar vara en bra skärm..
synd att den saknar höj/sänkbar funktion och att ramen är så bred men det är ju en smaksak..

LuckyLuke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
Member Since:
May 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
811012
January 1, 2005 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

DexiL wrote: Välkommen till NH Thomas! Bra recension, keep up the good work. 🙂

LuckyLuke: Digitalt har jag hört ska ha bättre skärpa och en annorlunda uppdateringsmetod. Den "fryser" tydligen skärmen och uppdaterar enbart där det behövs. Sen behöver inte RAMDAC:en på grafikkortet arbeta med att översätta digitala signaler till analoga utan skickar dom direkt. Det är vad jag fått höra, hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu. 😛

Mmkay!

Tål skärmen automatisk digitala signaler om grafikkortet gör det? - Eller måste man ha en spec ingång på skärmen också?

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
811606
January 2, 2005 - 5:14 am
sp_Permalink sp_Print

LuckyLuke wrote: [quote=DexiL]Välkommen till NH Thomas! Bra recension, keep up the good work. 🙂

LuckyLuke: Digitalt har jag hört ska ha bättre skärpa och en annorlunda uppdateringsmetod. Den "fryser" tydligen skärmen och uppdaterar enbart där det behövs. Sen behöver inte RAMDAC:en på grafikkortet arbeta med att översätta digitala signaler till analoga utan skickar dom direkt. Det är vad jag fått höra, hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu. 😛

Mmkay!

Tål skärmen automatisk digitala signaler om grafikkortet gör det? - Eller måste man ha en spec ingång på skärmen också?

Skärmen måste ha en DVI-ingång.

Vekar ju vara en rätt lovande skärm, en sak jag brukar sakna i LCD-rec är garantiavtal vilket jag tycker är en väldigt viktig grej.
Inget skoj att lägga 6papp på en skärm där tillverkaren inte vill byta om man har massa döda pixlar men inte "rätt" enligt deras normer.

diskoren
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
August 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
816966
January 7, 2005 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Härtligt med recensioner på skärmar. Precis vad jag letat efter. Skärmen verkar bra också. Frågan är väl bara om man vill lägga ut så mycket på en skärm. Iofs använder man de under ganska många år och jag har ju råd. Nåja.

Men jag tror att det är en SDM-HS94P som recenserats och inte SBM-HS94P. http://www.sony.se/ShowProduct.....=SDM-HS94P

Jag vill också påpeka att "lillebrodern" har sämre responstid, 16ms mot 12ms.

diskoren

margell
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
January 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
818521
January 9, 2005 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

@ Anton K
Vill också tacka för en mycket bra recension.

Tycker dock lite synd att ni inte uppmärksamma att skärmen inte har en matt icke reflekterade TFT panel som alla andra "standard" TFT skärmar har utan en blank TFT-panel (X-black LCD). Som är enligt min mening en av de större nyheterna på denna skärm. Den blanka ytan ger subjektivt bättre färgdjup, dock medför den att reflexer uppstår precis som i en gammal CRT monitor. Hur uppfattade ni detta?

Precis som diskoren säger skall HS74P ha en responstid på 16ms, har ni märkt någon skillnad när ni spelat med denna skärmen?

/Joakim

DonThomaso
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
January 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
820378
January 11, 2005 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej alla!
Kul att ni gillade recensionen och det kommer förhoppningsvis snart fler monitorrecensioner här på NordicHardware! =)

Det stämmer att responstiden skiljer på 17 resp. 19-tums modellen, men jag upplevde ingen skillnad i praktiken.

Angående "X-blackLCD"-tekniken kunde jag inte få tag på mkt information om den då recensionen skrevs, det tog inte överhuvudtaget upp i manual, produktblad etc...
Som sagt så kan reflektioner uppstå i skärmen, men det är bara om ljuset kommer i pricip rakt bakom dig, den är ju helt plan, dessutom finns det inget "djup" i glaset (svårt att förklara) som i en CRT.

/DonThomaso

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
826336
January 20, 2005 - 6:46 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har funderat en del kring pixelgarantier och kommit fram till att jag aldrig skulle kunna köpa en skärm som inte har nollpixelgaranti. Det låter ju bra att det nästan aldrig händer att man får en skärm med döda pixlar. Men standarden är mer luddig än många garantipolicies som tillverkarna själva hade satt upp.

Som sagt, tänk er att ni köper den här eller någon annan skärm, och har läst i recensionen, läst i ett produktblad eller blivit informerad i butiken om pixelgarantin som tillåter upp till 7 döda pixlar. Tänk dig att du inte bryr det om det utan köper skärmen ändå. Tänk dig sen hur det känns när du för första gången startar skärmen och den har 6 illröda lysande punkter i mitten av bildytan... Det värsta? Du var fullt medveten om vad garantin innebar och har ingen som helst rätt att byta ut skärmen.

En sån skärm skulle jag anse vara totalt värdelös.
Med andra ord riskerar jag att köpa en produkt för 6000 spänn, och jag går vid köpet med på att produkten jag betalar för kan vara värdelös... någon mer än jag som tycker det är en dålig affär?

margell
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
January 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
832238
January 29, 2005 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Hittade en lite presentation om X-black teknologin.

http://www.sonystyle.com/inter.....TE_V51.swf

/Joakim

Bitcho
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
January 31, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
833172
January 31, 2005 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

Specifikationerna stämde ju inte för fem öre. Om man kollar in sonys hemsida eller dustin eller inwarehouse så visar det sig att skärmen inte alls har 16,77 Mio färger eller 700:1 i kontrast.

Var har ni fått allt det här ifrån?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL