Recension: Tre stycken SFF-barebones från IWill|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Tre stycken SFF-barebones från IWill
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 26, 2003 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var ett bra tag sedan vi kikade närmare på ett barebone här på NordicHardware men nu är det då dags igen. Det har kommit in många aktörer på SFF (Small Form Factor) marknaden de senaste månaderna och en av de nya är IWill. Tillverkaren som för de flesta är mest känd för sina moderkort är alltså en av många som hoppat på tåget och de har gjort det ordentligt.
Hittils har tillverkaren lanserat tre olika SFF-barebones som alla riktar sig mot olika användare. Vi på NordicHardware har vi haft nöjet att titta närmare på alla dessa tre barebones och en sak är klar, storleken är inte allt...

"Dagens datorer behöver inte alltid vara stora och klumpiga, kontorsarbetaren eller den frekvente lanaren favoriserar ofta storlek framför råprestanda. Barebones är ett bra alternativ för den som vill ha en mindre låda, det är helt enkelt en liten låda med inbyggt specialanpassat moderkort."


[Image Can Not Be Found]

 

Läs mer om IWills barebone här.
Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
345286
May 27, 2003 - 2:06 am
sp_Permalink sp_Print

Då föredrar jag nog Shuttle ett tag till. Dom har ändå hållt
på ett tag och fått bort de flesta barnsjukdomarna med SFF lådorna.
Deras nya Pentium 4 låda SB61g2 verkar riktigt lovande.
Iwill må vara billiga men lite det luktar sämre kvalitet
om de där lådorna. Visst det är bra med konkurrens men inte
när den inte är i närheten enligt mig. Dom som är närmast Shuttle
verkar vara Chyang Fun med sina barebones.

Shuttle skall visst enligt viss information släppa uppföljaren till
SN41g2 snart och en release senare i höst för de nya P4 chippen.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
345409
May 27, 2003 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

Dr_spackel wrote: Då föredrar jag nog Shuttle ett tag till. Dom har ändå hållt
på ett tag och fått bort de flesta barnsjukdomarna med SFF lådorna.
Deras nya Pentium 4 låda SB61g2 verkar riktigt lovande.
Iwill må vara billiga men lite det luktar sämre kvalitet
om de där lådorna. Visst det är bra med konkurrens men inte
när den inte är i närheten enligt mig. Dom som är närmast Shuttle
verkar vara Chyang Fun med sina barebones.

Shuttle skall visst enligt viss information släppa uppföljaren till
SN41g2 snart och en release senare i höst för de nya P4 chippen.

Dr_spackel: Utan att säga för mycket kan jag be dig läsa den sista meningen under betygen i recensionen... wink

Angående Shuttle SN41G2 och dess uppföljare undrar jag om det är SN45G du syftar på? Den är ju kanske inte direkt en vanlig uppföljare då den skiljer sig en del från SN41G2 i utförande (ingen integrerad grafik t.ex.). Jag har faktiskt inte hört någon annan info om en uppföljare till SN41G2 ännu men du kanske har lite info att dela med dig av i så fall? 🙂

Pappa-Scan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
345440
May 27, 2003 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Trevligt med bra priser på barebonesystem.
Trevlig recension.

btw.. inte en bild av IWill ZPC är länkad rätt.

Mikado
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
May 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
345445
May 27, 2003 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

"Dr_spackel"
Iwill må vara billiga men lite det luktar sämre kvalitet
om de där lådorna. Visst det är bra med konkurrens men inte
när den inte är i närheten enligt mig. Dom som är närmast Shuttle
verkar vara Chyang Fun med sina barebones.

Dr_spackel: vad vet du om någonting egentligen, från vilken sten har du krypit upp? embarassed
i845 chipset är kvalitet så jag förstår inte ditt resonemang? 🙄

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
345457
May 27, 2003 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

Pappa-Scan wrote: Trevligt med bra priser på barebonesystem.
Trevlig recension.

btw.. inte en bild av IWill ZPC är länkad rätt.

Tack för att du sa till! Bilderna är fixade nu, men säg till om vi missat någon. 🙂

"Dr_spackel"
Iwill må vara billiga men lite det luktar sämre kvalitet
om de där lådorna. Visst det är bra med konkurrens men inte
när den inte är i närheten enligt mig. Dom som är närmast Shuttle
verkar vara Chyang Fun med sina barebones.

Dr_spackel, vad vet du om någonting egentligen, från vilken sten har du krypit upp?
i845 chipset är kvalitet så jag förstår inte ditt resonemang?

Mikado: Du har rätt i ditt resonemang att själva prestandan och kvalitén på moderkorten är mer eller mindre identiska men jag tror Dr_spackel syftar på chassina som används.
Jag kan dock säga att efter ett par dagars mekande med XP4-G att det inte finns något att klaga på i kvalitétsväg än så länge. Jag är även mäkta imponerad av att jag lyckades trycka in en Zalman CNPS7000-AlCu kylare i barebonet. Det är verkligen inte många barebone i denna storleken som får plats med en av marknadens största CPU-kylare. Detta "nästan" helt utan modifikationer kan tilläggas.. 8)

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
345588
May 27, 2003 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Maky.. kan ta till mig kritiken. Missade den sista meningen i recentionen. *Väntar på nu typ. *
All information jag har angående Barebones kommer mestadels ifrån Sudhian Forums >LÄNK< .
Är något klassifierat SFF är det ganska stor chans att det synts till i detta forum.
Har en hel del personer jag sitter och snackar med dagligen därifrån.

Det jag menade med Iwills är att det bara finns 1st expansionsplats
mot 2 st i t.ex. Chyang Fun & Shuttle. Detta medgör att man kan
slänga in ett bättre ljudkort eller annat expansionskort ihop med ett grafik kort.

Iwill har precis börjat på SFF marknaden så jag begär kanske för mycket.
Får väl se om Shuttle kan hålla sin position till nästa år.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
345646
May 27, 2003 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Dr_spackel wrote: Maky.. kan ta till mig kritiken. Missade den sista meningen i recentionen. *Väntar på nu typ. *
All information jag har angående Barebones kommer mestadels ifrån Sudhian Forums >LÄNK< .
Är något klassifierat SFF är det ganska stor chans att det synts till i detta forum.
Har en hel del personer jag sitter och snackar med dagligen därifrån.

Det jag menade med Iwills är att det bara finns 1st expansionsplats
mot 2 st i t.ex. Chyang Fun & Shuttle. Detta medgör att man kan
slänga in ett bättre ljudkort eller annat expansionskort ihop med ett grafik kort.

Iwill har precis börjat på SFF marknaden så jag begär kanske för mycket.
Får väl se om Shuttle kan hålla sin position till nästa år.

Jag kan erkänna att även jag är en frekvent besökare på Sudhians forum och där finns som du säger mycket info om SFF marknaden överlag.

Just bristen på expansionsportar är ett av de få problemen jag upplevt med IWills XP4-serie men det får man nog leva med då priset är så pass lågt. Skulle gärna trycka in ett Audigy2 i XP4-G men man får nöja sig med den integrerade ljudkretsen. 😉

Kan för övrigt säga att IWill redan nu har nya system på G men tyvärr har det inte dykt upp någon speciell info om dem ännu. Jag ska dock försöka luska fram så mycket som möjligt.

Mikado
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
May 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
346232
May 28, 2003 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Dr_Spackel: Nu förstod jag dig bättre om vad du menade!
Jag håller med dig fullständigt.
Shuttle barebonen är ju ledande inom SFF segmentet men är alldeles för dyra, men visst dem har oxå mycket features!
IWILL barebones söker sig inte till spelfreaksen utan till bredden av alla användare, med tanke på det låga priset, så ser jag bara fördelar..... det blir nog en XP4-G när jag får råd. :o)
Är det någon som har erfarenhet av IWILL´s barebone????

Är det någon som vet om Shuttle kommer ut med något liknande som ZPC?
Vad jag vet så såg jag nånting om det på Cebit., men jag har inte sett någonting sedan dess??????

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
346258
May 28, 2003 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Mikado wrote: Dr_Spackel: Nu förstod jag dig bättre om vad du menade!
Jag håller med dig fullständigt.
Shuttle barebonen är ju ledande inom SFF segmentet men är alldeles för dyra, men visst dem har oxå mycket features!
IWILL barebones söker sig inte till spelfreaksen utan till bredden av alla användare, med tanke på det låga priset, så ser jag bara fördelar..... det blir nog en XP4-G när jag får råd. :o)
Är det någon som har erfarenhet av IWILL´s barebone????

Är det någon som vet om Shuttle kommer ut med något liknande som ZPC?
Vad jag vet så såg jag nånting om det på Cebit., men jag har inte sett någonting sedan dess??????

Jag har haft möjlighet att leka lite med just IWill XP4-G och det är klart mest positivt. Personligen använder jag den som en HTPC men kör även spel på hemmabio-systemet vilket faktiskt funkade riktigt bra! Det enda som jag saknar rätt mycket är just en PCI-plats som jag nämnde tidigare. Mitt Audigy2 hade gjort sig i kombination med hemmabio-systemet men det är inte så mycket att göra åt.
Arbetet i barebonet funkade också mycket bra tyckte jag, gott om utrymme tyckte jag och det var en klar överraskning att en Zalman CNPS700-AlCu fick plats. 😀
Det enda jag behövde göra vara att bryta av topparna på ett par av finsen, typ 8-10st. Mycket bra kylning vid låg ljudnivå helt enkelt.
Ska se om jag hinner mecka lite mer med systemet i dagarna och se vilka resultat jag får, GTA Vice City funkade fin fint på TV:n i alla fall!

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
348323
May 31, 2003 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du läst denna länken.. vet ej om informationen är riktigt tillförlitlig
men den verkar inte helt fel när det gäller specifikationerna.

http://forums.sudhian.com/mess.....adid=35622

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
348596
June 1, 2003 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Dr_spackel wrote: Har du läst denna länken.. vet ej om informationen är riktigt tillförlitlig
men den verkar inte helt fel när det gäller specifikationerna.

http://forums.sudhian.com/mess.....adid=35622

Jo jag har skummat igenom det mest, hittade den inte förrens den växt rätt bra. 😀
Det är ju inte omöjligt att infon stämmer och då ser det ju helt klart ut som Shuttle har en hel del system på G. Dock är jag nästan rädd för att se priset på en eventuell Canterwood-baserad XPC.. den lär inte vara billig det är en sak som är säker! 8)
Ska se om jag kan få tag i lite roadmaps från Shuttle och kolla upp det hela lite närmare.

Pappa-Scan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
349355
June 2, 2003 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]

Tack för att du sa till! Bilderna är fixade nu, men säg till om vi missat någon. 🙂

Lugnt 🙂
Men det är svårt att säga till om någonting, det verkar som att det har blivit häftigt att "klaga" till er om någonting är fel. Man blir som en "klagonisse" 😛

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
349366
June 2, 2003 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

Pappa-Scan wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman]

Tack för att du sa till! Bilderna är fixade nu, men säg till om vi missat någon. 🙂

Lugnt 🙂
Men det är svårt att säga till om någonting, det verkar som att det har blivit häftigt att "klaga" till er om någonting är fel. Man blir som en "klagonisse" 😛

Haha nu förstår jag ingenting faktiskt? 🙂

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
349375
June 2, 2003 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

Tror han menade att han inte ville verka som de andra fjortiswannabes på forumet.

KlagoNisse = En Person som klagar bara för ha något att göra.

Ungefär som den där tanten som finns i kvarteret som alla avskyr pga
att hon klagar på allt och alla.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
349387
June 2, 2003 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Dr_spackel wrote: Tror han menade att han inte ville verka som de andra fjortiswannabes på forumet.

KlagoNisse = En Person som klagar bara för ha något att göra.

Ungefär som den där tanten som finns i kvarteret som alla avskyr pga
att hon klagar på allt och alla.

Jo så kan det ju kanske vara, visst finns det de som bara klagar för att det ska så vara men vilka som har det syftet märker man snabbt. 🙂
Det blir allt som oftast några småfel som slinker igenom, ibland mer än så, och då är det bra om någon säger till så att inga fler drabbas.
Utan konstruktiv kritik hade vi inte utvecklats alls på samma sätt det är en sak som är säker!

Men det är ju ännu bättre om tips på fel i recensioner skickas direkt till recensenterna. Så forumstrådarna håller sig till själva recensionen menar jag.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 45
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL