December 19, 2000
Så har ännu en test gjorts på tweak.dk och även denna en ganska intressant en.
[Image Can Not Be Found]
Moderkortet som har testats är ett riktigt allt-i-allo kort men har ändå stor kraft i sig, det är utrustat med som tweak.dk: Allt. Kortet är utrustat med AGP 8x, DDR400, ATA 133, ATA 133 RAID, 10/100mbit Nätverkskort och FireWire. Det stödjer även 266/333MHz FSB Athlon processorer. Ta er en titt på detta maffiga moderkort, kanske ni blir intresserade av att investera i detta kort.
Recension: TWEAK.DK
Tipstack till: webmaster på TWEAK.DK
November 29, 2001
Kan säga att jag har detta kort och är inte helt nöjd själv precis.
Kortet har haft problem med vissa minnen.
Dels att minnena helt enkelt vägrar köra i särskilt bra timings eller hastighet medan de funkar utmärkt på andra kort. (o nu talar jag inte om överklockad FSB här)
Ett par minnen jag hade orsakade en konstig bugg där moderkortet fastnade i en oändlig "omstartningsloop" om man startade om i "mjukvaran" (dvs från BIOSdet elelr inne i windows tex, tyrckte man på själva resetknappen fungerade det tack och lov)
Fläkten på northbridgen låter för jäkligt, ett ettrigt vinande ljud. Överröstar CPU-fläkten med hästlängder.
En annan störig sak är att moderkortet är "strömförande" även när man stängt ner datorn. Dvs. tex. min USB-mus stängs inte ner utan istället lyser den röda lasern (eller vafan det nu är) starkt i nattmörkret.
Sen tycker jag Gigabyte är lite väl slöa med BIOS-uppdateringar o när de väl släpps har de en förmåga att ändra om massa saker i BIOSet o ändra namn på inställningar.
Och en av de sista "negativa" aspekterna jag kan komma på är att BIOSet har en sjuk inställning som heter Top Performance som ingen riktigt verkar veta vad den gör (förutom att jävlas med timings o fsbn osv.) som sabbar exakt all form av stabilitet.
En av de goda sidorna är att kortet har sjukt många minnesinställningar. Mer än jag sett på något moderkort.
Dock lite störiga saker som att den saknar "låsning" av PCI och AGP bussernas hastighet.
Kunde gärna haft lite högre spänning som alternativ för CPU, AGPn o DIMM osv.
*ska byta ut det så snart som möjligt*
och sist av allt, störigt att de gömt massor av BIO-inställningar
dessa får man fram genom att trycka ctrl-f1
men det sjuka är att då försvinner vissa andra inställningar o har man väl tryck crtl-f1 så kan man inte komma tillbaka till "basic mode" utan omstart
vissa av de gömda grejerna är förståeliga, typ överklockningsfinesser, men vissa andra typ integrerade in/ut gångar o S.M.A.R.T. är ju idiotiskt att gömma
Serial ATA hade man ju gärna haft också 😉
1 Guest(s)