August 22, 2005
Det var ett bra tag sedan vi recenserade en processorkylare här på NH men nu är det dags igen. Denna gång handlar det om två minst sagt bastanta kylare från tillverkaren Zalman. CNPS7000-serien är Zalmans senaste bidrag till kylarmarknaden och går i samma spår som sina förregångare. Bra prestanda vid låg ljudnivå är något man satsar hårt på och precis som tidigare Zalmankylare har CNPS7000-serien en innovativ kylflänsdesign. Vi har tittat närmare på de två modeller som finns i CNPS7000-serien som riktar sig mot Pentium 4-system och även den kommande Athlon 64-processorn.
"Zalman har alltid lagt stor vikt vid användarvänlighet och med kylning handlar detta till stor del om en behaglig ljudnivå. För detta ändamål har Zalman tagit fram deras CNPS-märkningen (Computer Noise Prevention System) som ligger till grund för deras högpresterande men tysta CPU-kylare."
Läs hela recensionen här.
February 4, 2003
kolla länken till sista sidan från nässt sista sidan: slutledning...
https://www.nordichardware.se/.....x.php?ez=7
bör vara
https://www.nordichardware.se/.....x.php?ez=8
I övrigt en riktigt kool kylare!
arte wrote: de verkar ha gjort en del fel i artikeln!!!
men det är ändå en bra artikel!
Jag hade helt enkelt skrivit CW-värdena på fel ställen och missat sista länken till slutledningen men det är fixat.
Var det fler fel du hittat eller? Säg bara till i så fall, kan gärna skicka mail annars så att forumstråden kan få handla om själva produkten. Men det är jättebra ni säger till!
Trevligt att artikeln var uppskattad också, det är onekligen ett par speciella kylare så vi kände att en egen recension var berättigad. Vi brukar annars satsa på kylar-roundups men detta var i vår mening något utöver det vanliga.
Tekniknörd som gillar att träna.
Sunray wrote: Blir nog till att köpa en sån, fundera på det innan ni skrev detta. Men nu har jag bestämmt mig. Tack!
Undra hur mycket hårddiskarna och sånt låter bara..
Du kommer säkerligen inte bli missnöjd med ditt val.
Jag kan säga att jag haft Cu-modellen i min personliga burk nu den senaste veckan och nu börjar man bli hyffsat irriterad på grafikkortet, nätagget osv som låter bra mycket mer än CPU-kylaren.
Hade Arkua-kylaren i samma burk innan och den lät ju en hel del i jämförelse. Vi 100% load med SETI@HOME brukade tempen ligga på 47-49 grader (2.4GHz @ 2.6GHz, 1.55v) numera stiger tempen aldrig över 40 grader med samma uppsättning och CNPS7000-Cu vid 2000 RPM.
Mycket trevligt måste jag säga. 😀
Blue_Moon_ wrote: Finns det inga möjligheter att pressa på en sån där kylare på en XP2000+ / MSI K7T Turbo? Den var ju billig, förhållandevis, å tyst. Skulle kunan klocka min prolle bra mkt med en sån kylare på.
Det är bara att testa, vi tar dock inget ansvar för "eventuella" problem.. 8)
November 8, 2002
Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=Blue_Moon_]Finns det inga möjligheter att pressa på en sån där kylare på en XP2000+ / MSI K7T Turbo? Den var ju billig, förhållandevis, å tyst. Skulle kunan klocka min prolle bra mkt med en sån kylare på.
"Vi kan utan några större problem räkna ut att Zalman CNPS7000 inte är ämnad för varken Athlon XP eller Intel Pentium 3 då varken Socket 462 eller Socket 370 har fästanordningar som klarar av såhär stora kylflänsar"
hmm hur menar ni klarar av? passar inte fästanordningen helt enkelt eller är det enbart en fråga om vikt? (så skulle man i såfall kunna ha datorn liggandes på sidan!)
Blue_Moon_ wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman][quote=Blue_Moon_]Finns det inga möjligheter att pressa på en sån där kylare på en XP2000+ / MSI K7T Turbo? Den var ju billig, förhållandevis, å tyst. Skulle kunan klocka min prolle bra mkt med en sån kylare på.
"Vi kan utan några större problem räkna ut att Zalman CNPS7000 inte är ämnad för varken Athlon XP eller Intel Pentium 3 då varken Socket 462 eller Socket 370 har fästanordningar som klarar av såhär stora kylflänsar"
hmm hur menar ni klarar av? passar inte fästanordningen helt enkelt eller är det enbart en fråga om vikt? (så skulle man i såfall kunna ha datorn liggandes på sidan!)
Både och skulle jag vilja säga, först och främst går det inte att använda fästanordningen men om det hade gått skulle det nog bli trångt på många moderkort. Sen om vi tittar på vikten är det inte ens roligt längre... 😀
Socket 370 har en specificerad maxvikt på 180g medans Socket 462 har 300g... lite knepigt med 770g kylare då.. 😮
November 8, 2002
Woxxman wrote:
Både och skulle jag vilja säga, först och främst går det inte att använda fästanordningen men om det hade gått skulle det nog bli trångt på många moderkort. Sen om vi tittar på vikten är det inte ens roligt längre... 😀Socket 370 har en specificerad maxvikt på 180g medans Socket 462 har
300g... lite knepigt med 770g kylare då.. 😮
okey de låter knepigt då. de går inte att byta fästanordningarna heller kan ja tänka mig =/ dem motsvarande bästa kylarna till socket A kostar ju 7-900 exklusive fläkt... tänkte göra nått lite billigare å bättre. :bok:
Blue_Moon_ wrote: [quote=Woxxman] Både och skulle jag vilja säga, först och främst går det inte att använda fästanordningen men om det hade gått skulle det nog bli trångt på många moderkort. Sen om vi tittar på vikten är det inte ens roligt längre... 😀
Socket 370 har en specificerad maxvikt på 180g medans Socket 462 har
300g... lite knepigt med 770g kylare då.. 😮
okey de låter krenpigt då. de går inte att byta fästanordningarna heller kan ja tänka mig =/ dem motsvarande bästa kylarna till socket A kostar ju 7-900 exklusive fläkt... tänkte göra nått lite billigare å bättre. :bok:
Nä det blir nog väldigt knepigt skulle jag tro.. 🙂
Har inte tittat om det överhuvudtaget är möjligt att få kylaren att fästa på sockelns hakar. Om den fysiska biten tillåter detta borde du i praktiken kunna göra ett eget clips.. :bgrin:
1 Guest(s)