August 22, 2005
Idag synar vi på testlabbet en ny innovativ produkt på vattenkylningsmarknaden. Det är säkerligen få av er som missat att Zalman har lanserat en fläktlös vattenkylning, idag ska vi syna denna enhet i sömmarna. Zalman har länge vart kända för att tillverka tysta och bra produkter. Deras CNPS (Computer Noise Prevention System) har fungerat mycket bra, och detta är som sagt nästa steg. Fungerar den fläktlösa radiatorn bra eller blir processorn grillad?
[Image Can Not Be Found]
Den externa vattenkylningsdelen, eller reseratorn som Zalman själva så fint uttrycker det är den unika delen i denna konstruktion. Reserator är en ihopskrivning av de två funktionerna enheten har, nämligen reservoar och radiator. Det är helt enkelt ett 60cm högt cylinderformat ihåligt torn i blåeloxerad aluminium. I botten utav reseratorn sitter vattenpumpen som cirkulerar vattnet i systemet.
Läs recensionen här!
October 22, 2002
jag funderar mest på det där Temperatur över rumstemperatur, alltså skullo det inte vara enklare att bara skriva ner vad det är för tempraturer på CPU, osv osv osv....:x
ska man alltså plussa rumstempraturen med tempraturen som står där för att få ut resultatet? 🙄
EDIT: undrar om man kan lägga ut den i balkongen hahha, då borde man få fina siffror hahaah
June 19, 2002
CasO wrote: jag funderar mest på det där Temperatur över rumstemperatur, alltså skullo det inte vara enklare att bara skriva ner vad det är för tempraturer på CPU, osv osv osv....:x
ska man alltså plussa rumstempraturen med tempraturen som står där för att få ut resultatet? 🙄
Jo det skulle man ju kunna göra, men rumstemperaturen var inte samma i alla tester så jag tänkte att det var lättare sådär.. Men jag ska tänka på det till nästa gång!
Ja det är bara att plussa på rumstempen 🙂
October 22, 2002
NH|Noddan wrote: [quote=CasO]jag funderar mest på det där Temperatur över rumstemperatur, alltså skullo det inte vara enklare att bara skriva ner vad det är för tempraturer på CPU, osv osv osv....:x
Jo det skulle man ju kunna göra, men rumstemperaturen var inte samma i alla tester så jag tänkte att det var lättare sådär.. Men jag ska tänka på det till nästa gång!
vad kan rumstepraturer ligga på ? 🙄
har noll koll på detta haahha....
EDIT:
fråga 1: om man tex kopplar dit 2st 120mm fläktar, får man bättre resultat?
fråga 2: kan man ha den ute i balkongen? haha typ borra 2 hål i väggen för slangarna bara hahahha
March 20, 2003
NH|Noddan wrote: [quote=CasO]jag funderar mest på det där Temperatur över rumstemperatur, alltså skullo det inte vara enklare att bara skriva ner vad det är för tempraturer på CPU, osv osv osv....:x
Nejnejnej, så som du gjorde nu var bra. Om folk har problem med uträkningen kan de klicka start-kör-"calc"
April 8, 2001
1995kr hos webhallen
June 19, 2002
Genom att koppla på två papstfläktar kommer du nog att kunna sänka tempen med iallafall 5 grader, men då försvinner ju vitsen med det hela 🙂
Och ja, att ha den på balkongen vore ju sjuukt nice.. Jag har själv funderat i de banorna, men den här ska väl ut i månadstävlingen så jag får väl klura ut nåt annat 🙂
Pris runt 2000kr
ok Pim, jag tyckte också att det var bättre att göra såhär 🙂
Kanske ska starta en omröstning..
Tack för alla kommentarer! Det hjälper verkligen jättemkt att se att folk verkligen läser och bryr sig om det man gör 🙂
September 27, 2003
CasO wrote: [quote=NH|Noddan][quote=CasO]jag funderar mest på det där Temperatur över rumstemperatur, alltså skullo det inte vara enklare att bara skriva ner vad det är för tempraturer på CPU, osv osv osv....:x
vad kan rumstepraturer ligga på ? 🙄
har noll koll på detta haahha....
EDIT:
fråga 1: om man tex kopplar dit 2st 120mm fläktar, får man bättre resultat?
fråga 2: kan man ha den ute i balkongen? haha typ borra 2 hål i väggen för slangarna bara hahahha
Då är det ju bättre att ha den på skrivboerdet eller vid datorn som en prydnand + att man kan köpa längre slangar & ställa den utanför fönstret om man vill det när det är kallt ute.
Men hur klarar sig pumpen i kyla tror ni
November 9, 2002
borde ju bara va o sätta nån stor (20-30 cm) fläkt som snurrar långsamt o ljudlöst...
den tar ju redan stor plats så får man till en bra plats för "tuben" så kan man nog få plats me en fläkt
en lösning inför flyttand av burk skulle ju va om man satta "kranar" eller slangstrypare precis utanför ingångshålet för slangarna...
då e d bara o vrida av flödet, ta bort slangarna utanför burken, o knalla iväg me den
kanske inte funkar i praktiken, men ja tycker d borde funka
3 Guest(s)