Recension: Zalman ZM80C-HP + ZM-OP1|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Zalman ZM80C-HP + ZM-OP1
Cinoc
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
May 21, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
406750
September 7, 2003 - 7:03 am
sp_Permalink sp_Print

Med lasermätare bestämdes maxtemperaturen på framplattan efter 5 loopningar av 3dmark 2003.

Lasermätare för att mäta temperaturen? Borde väl vara en IR-mätare?

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
406812
September 7, 2003 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

1. Det är bara GF4-korten som ska ha de stora plattorna, jag vet inte riktigt varför de behöver de men så är det iallafall. Jag använde de små plattorna eftersom det stod att det var de som skulle användas =)
Detta står även i recensionen.

2. Det är iofs möjligt att det är en IR-mätare, jag vet inte så himla mycket om den då den är ganska ny. Man trycker på en knapp, och så får man ett "lasersikte" och precis där så tar den temperaturen. Jag misstänker att den på något sätt mäter hur laserstrålen förändras, men det är bara en gissning. Vet du hur sådana mätare fungerar skulle jag bli väldigt glad om du kunde förklara det för mig då jag inte har full koll själv.

Cinoc
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
May 21, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
406863
September 7, 2003 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Lasersiktet du beskriver är där sensorn i "pistolen" känner av den infraröda strålningen. En sån här typ av temperaturmätning är svår att få exakta resultat med. Principen är att allting som har en viss temperatur sänder ut en värmestrålning i det infraröda spektrat, strålningstyrkan är då i proportion till temperaturen. Ett liknande system används till exempel när man letar efter människor i mörker tex. från helikopter, då man lätt kan se dom även om det är mörkt. Det har kommit febertermometrar som man använder genom att titta in i örat på trummhinnan. Enligt min åsikt så måste man vara väldigt noggrann när man gör sådana mätningar, ytans beskaffning kan påverka liksom vinkeln mot objektet, och inte minst andra störningskällor bredvid såsom andra värmekällor. Testa gärna lite olika vinklingar mot objektet samt olika avstånd, man skall vara kritisk i sina bedömningar av resultatet, det är lätt att tro att bara för det finns en digital display med decimalvisning så är det som står där sant, vilket det absolut inte är. När man gör en sådan typ av mätning skall man vara säker på att man använder samma villkor från första mätningen till nästa och så vidare. Avstånd, vinkel och så vidare, ditt absolutvärde kan gissningsvis ligga fel med kanske 2-3°C, men ditt jämförelse värde mellan olika mätningar ligger kanske på 1-2°C även om du är noggrann.

P_E_R
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 487
Member Since:
October 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
407725
September 8, 2003 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.3dgameman.com/vr/sh.....eview.html

Video review för de som vill se den lite mer nära in på.

Har lite svårt att fatta att heatpipes funkar så bra som de gör.. vill se mer sånn här kylning 🙂

Millhouse
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
Member Since:
April 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
414309
September 16, 2003 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm.. verkar schysst!
kanske ska ta o investera i en i slutet av månaden.. ska bara leta upp mått o på vilka kort den passar

Fook
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
May 24, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
414814
September 17, 2003 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Zalman ZM80A-HP är gjort i gulanodiserad aluminium och inte koppar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 55
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL