Rejäla prissänkningar på Athlon 64 3200+ i USA|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rejäla prissänkningar på Athlon 64 3200+ i USA
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 22, 2003 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

Priserna på AMD Athlon 64 3200+ var inte direkt låga vid lanseringen och även om Intel fortfarande var de som ville ha mest för sina processorer var priset för högt för många.
Nu när Athlon 64 3200+ sakta men säkert börjar etablera sig på marknaden kan vi se rätt dramatiska prissänkningar på andra sidan Atlanten.
Xbit-labs har undersökt saken närmare och det visar sig att Athlon 64 3200+ sjunkit från dryga $500 till under $400 på en dryg månad.
Det är en prissänkning på runt 25 % vilket verkligen är välkommet. I Sverige har vi ännu inte sett några drastiska prissänkningar men förhoppningsvis dröjer det inte länge till.

Man spekulerar även i att prissänkningarna betyder att AMD gör sig beredda att lansera en snabbare modell av Athlon 64, förslagsvis 3400+. Om så vore fallet är vi inte de som klagar i alla fall.

Läs mer om prissänkningarna på Xbit-labs och håll tummarna för att vi får se samma utveckling i Sverige inom kort!

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
441617
October 22, 2003 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

Förhoppningsvis så är det inte bara Athlon 64 3400+ som är på ingång utan även 3000+, 3700+ och högre klockade FX processorer. Men det återstår att se.

ftp://hififorum:musik@hififoru.....079307.jpg

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
441632
October 22, 2003 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker jag känner igen den där roadmappen.. 😉

Du skulle inte kunna göra om den till en textlänk, blir tuft för oss modemare annars. 🙁

Det ska bli mycket intressant att se huruvida roadmappen stämmer, vilket vi varit inne på tidigare. Och jag ska se om jag kan dra fram lite info om detta direkt från AMD.

Angående FX är jag inte direkt exalterad, visst det är en trevlig processor, men jag är fortfarande på jakt efter Socket 939..

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
441653
October 22, 2003 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Tycker jag känner igen den där roadmappen.. 😉

Du skulle inte kunna göra om den till en textlänk, blir tuft för oss modemare annars. 🙁

Det ska bli mycket intressant att se huruvida roadmappen stämmer, vilket vi varit inne på tidigare. Och jag ska se om jag kan dra fram lite info om detta direkt från AMD.

Angående FX är jag inte direkt exalterad, visst det är en trevlig processor, men jag är fortfarande på jakt efter Socket 939..

Jo det vore ju intressant att från en säker källa få reda på vilka modeller som planeras. Enligt denna roadmappen så släpps den första socket 939 modellen första kvartalet nästa år. Att AMD drar upp nuvarande FX till runt 2.6 ghz verkar ju inte heller helt orimligt med tanke på att den klockar relativt bra.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
441684
October 22, 2003 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo precis, det som jag tycker är rätt intressant är att Athlon 64 verkar överlag klocka lite sämre än Athlon 64 FX vlket tyder på att A64-kärnan inte är riktigt mogen ännu. Likt T-bred A kärnan var för Athlon XP. Tror nog att vi inom kort kan få se en märkbar förbättring i klockfrekvenser på A64 precis som med T-bred B.
FX har ju Opteron som grund och den kärnan har haft längre tid att mogna.

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
441737
October 22, 2003 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Jo precis, det som jag tycker är rätt intressant är att Athlon 64 verkar överlag klocka lite sämre än Athlon 64 FX vlket tyder på att A64-kärnan inte är riktigt mogen ännu. Likt T-bred A kärnan var för Athlon XP. Tror nog att vi inom kort kan få se en märkbar förbättring i klockfrekvenser på A64 precis som med T-bred B.
FX har ju Opteron som grund och den kärnan har haft längre tid att mogna.

Japp, men är det inte så att Athlon 64 och Athlon 64 FX är identiska om man bortser från minneskontrollern? I så fall så måste det vara minneskontrollern i Athlon 64 som inte klarar lika hög klockfrekvens.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
441896
October 22, 2003 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom processorerna inte är identiska måste tillverkningstekniken skiljas åt vilket då kan betyda att den för A64 inte är riktigt finslipad ännu.
Det är möjligt att själva kärnan är identisk med en minneeskontroller deaktiverad och bortaget dualstöd. Men själva paketeringen är ju annorlunda för socket 754 så vissa skillnader finns det i tillverkningen, vet inte hur stor differans det kan göra på yielden.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 30
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL