Revolutions virtuella konsol|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Revolutions virtuella konsol
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 13, 2006 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

Nintendo Revolution lyser än så länge med sin frånvaro och vi ska nog inte vänta oss så mycket heller förrän dagen innan E3 när Nintendo kommer göra sin stora presentation av konsolen. Både Xbox 360 och Playstation 3 har skapat en hel del rubriker, även om det tyvärr inte alltid är positiva sådana, så verkar de ligga närmare i tiden än vad den förstnämnda gör. Vad som har blivit ganska klart på sistone är att Nintendo har valt att inte konkurrera rakt upp och ner med varken Xbox 360 eller Playstation 3 utan kommer köra sitt egna race, vilket i efterhand inte är speciellt chockerande och vid närmare eftertanke något man snarare borde ha väntat.

Förutom det mest uppenbara med Revolution, handkontrollen, så finns det en sak till som skapat rubriker världen över och det är Nintendos nya online-tjänst. Via denna är det tänkt att man ska kunna ladda ner spel från alla tidigare konsoler, undantaget GameCube då dessa kommer fungera direkt i konsolen, och på så vis kunna återuppleva speldagarna enda tillbaka på 80-talet. Vi har tidigare rapporterat om ett patent som Nintendo ansökt om som gav oss de grova dragen av hur tjänsten skulle se ut, men det var ganska svårt att föreställa sig något konkret av det.

Nyligen så genomförde företaget Zanthus en undersökning där bland andra folk från sidan classicgamer.com deltog där man fick fylla i ett formulär och tycka till om Nintendos nya konsol. Med där fanns även bilder på det nya gränssnittet. Bilder som givetvis är konstruerade och på inga tagna från verkligheten, men samtidigt lär de knappast ligga speciellt ifrån den heller.


[Image Can Not Be Found]
Klicka för större. Tagen från IGN


Den här bilden visar något ganska intressant faktiskt. Parental Controls är det jag talar om. Nintendo of Americas VD Perry Kaplan har tidigare gjort uttalanden om att Nintendo måste bryta sig loss från den barnstämpel de fått med GameCube och nå ut till den vuxnare publiken. Vï har sett på preliminära spellistor spel som just är riktade mot vuxna i form av FPS med blod, våld och allt vad det innebär, men man har ju hela tiden fått ta det med en nypa salt. Med tanke på att de nya lagt in denna funktion så är det ju minst sagt pinsamt uppenbart att vi kommer se en helt annan bredd till Revolution än vad vi gjort till de tidigare konsolerna.


Undersökningen avslöjade även priserna för denna tjänst. Eller möjliga priser ska vi väl säga. Dessa varierade ganska kraftigt och fullt förståeligt så kostar spelen till NES klart mycket mindre än de till Nintendp 64. IGN nämner $2.99 för NES, men att det kan finnas skillnader mellan spelen till varje konsol, och $19.99 för N64, vilket knappast kan kallas för helt oskäligt eftersom du troligtvis hade fått gett något liknande om inte mer hos din lokala spelbutik för ett N64-spel. Det nämns dock även en abbonnemangsform som då skulle kosta $14.99 vilket jag personligen tror många kommer fastna för. För denna summa så får du då tillgång till hela arkivet under en månad, vilket känns som en rent av billig peng med tanke på mängden, men framförallt vilka spel som man får tillgång till.

I nyheten fanns även en lista på spel som fanns tillgängliga då, men i undersökningen så frågades det också om vilka spel som de tyckte saknades så listan lär växta tills i november. Nedan följer ett utdrag (inte hela listan alltså):

NES:
Duck Hunt
Excitebike
Hogan's Alley
Ice Climber
Ice Hockey
Kid Icarus
Mario Bros.
Mario Open Golf
Metroid
Punch Out
RC Pro AM
Super Mario Bros.
Super Mario Bros. 2
Super Mario Bros. 3
Tennis
Tetris
Zelda
Zelda (Adventure of Link)

SNES:
Donkey Kong Country
Donkey Kong Country 2
Earthbound
F-Zero
Illusion of Gaia
Killer Instinct
Pilot Wings
Star Fox
Super Mario Kart
Super Mario RPG
Super Mario World
Super Metroid
Super Soccer
Super Tennis
Yoshi's Island
Zelda

Nintendo 64:
1080
Blast Corps
Goldeneye
Mario Golf 64
Mario Party 3
Mario Tennis 64
Paper Mario
Pilot Wings 64
Sin & Punishment
Star Fox 64
Super Mario 64
Wave Race
Yoshi's Story
Zelda

okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
Member Since:
January 25, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1002693
January 13, 2006 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

Andreas G wrote:

Undersökningen avslöjade även priserna för denna tjänst. Eller möjliga priser ska vi väl säga. Dessa varierade ganska kraftigt och fullt förståeligt så kostar spelen till NES klart mycket mindre än de till Nintendp 64. IGN nämner $2.99 för NES, men att det kan finnas skillnader mellan spelen till varje konsol, och $19.99 för N64, vilket knappast kan kallas för helt oskäligt eftersom du troligtvis hade fått gett något liknande om inte mer hos din lokala spelbutik för ett N64-spel. Det nämns dock även en abbonnemangsform som då skulle kosta $14.99 vilket jag personligen tror många kommer fastna för. För denna summa så får du då tillgång till hela arkivet under en månad, vilket känns som en rent av billig peng med tanke på mängden, men framförallt vilka spel som man får tillgång till.

Är det jag som är trött eller? Men kostar ett n64-spel 20 dollar men en-månads-annonnemang kostar 15 dollar och man har då tillgång till hela arkivet. Då skulle väl ingen ta sig och betala 20 för enda title när man kan få alla för 5dollar mindre?

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1002703
January 13, 2006 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

För 20dollar äger du spelet, för 15dollar har du tillgång till spelet under endast en månad.

//Andreas

okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
Member Since:
January 25, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1002709
January 13, 2006 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: För 20dollar äger du spelet, för 15dollar har du tillgång till spelet under endast en månad.

//Andreas

Aha, då var jag trött alltså 😀

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1002749
January 13, 2006 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

okey_sure wrote: [quote=Delph1]För 20dollar äger du spelet, för 15dollar har du tillgång till spelet under endast en månad.

//Andreas

Aha, då var jag trött alltså 😀

Du har rätt alltså, det är alla titlar, men du äger ju inte spelet då heller 😉

//Andreas

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
Member Since:
October 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1002834
January 13, 2006 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Andreas G wrote: Nintendo 64:
1080
Blast Corps
Goldeneye
Mario Golf 64
Mario Party 3
Mario Tennis 64
Paper Mario
Pilot Wings 64
Sin & Punishment
Star Fox 64
Super Mario 64
Wave Race
Yoshi's Story
Zelda

Vart är Perfect Dark? cry

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1002934
January 13, 2006 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Lista jag har skrivit är inte komplett, men Perfect Dark fanns inte heller med på originalet. Men det är som sagt ett antal månader kvar tills den kommer och fler spel kommer komma.

//Andreas

donutz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 70
Member Since:
December 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1003129
January 14, 2006 - 2:53 am
sp_Permalink sp_Print

Vart är Turtles serien till NES 👿 Gillade goldeneye dock

BeaverLord
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
Member Since:
August 9, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1003545
January 15, 2006 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker dessa priser är orimliga. Alla spelen i listan har redan gett en stor vinst skulle jag tro. Att föra över dem till Revolution kan inte kosta speciellt mycket. Jag tycker de borde kunna lägga priserna lägre och ändå få en vinst. Jag vet att dessa priser inte är officiella, eller ens relaterade till Nintendo.

Gissar att man tvingas köpa om spelen även om man har kvar orginalen. Skulle säkert inte gå att lösa det på något sätt, men det hade varit trevligt om jag kunnat spela mina spel på den nya konsollen utan att betala för dem igen.

Hur mycket kommer det kosta att spela över nätet med de nya spelen? Blir en del det också, hoppas biblioteket ingår där, så man inte blir ruinerad.

donutz wrote: Vart är Turtles serien till NES 👿 Gillade goldeneye dock

Turtles utvecklades av Konami. Men släpptes i Europa av deras dotterbolag Palcom.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1003548
January 15, 2006 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

BeaverLord wrote: Hur mycket kommer det kosta att spela över nätet med de nya spelen? Blir en del det också, hoppas biblioteket ingår där, så man inte blir ruinerad.

Tjänsten är gratis, det är spelen som kostar.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 64
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL