August 22, 2005
Ni som läst vår recension av Radeon 9800 XT lade säkert märke till att vi har en helt ny testsvit i recensionen. När jag valde ut testerna försökte jag ta fyra aspekter in i min beräkning:
- Är spelet populärt?
- Har spelet en välanvänd spelmotor?
- Täcker jag flertalet genrer?
- Är spelet (relativt) lätt att "benchmarka"?
Som jag nämner i recensionen kommer vi givetvis börja testa Halo och Half Life 2 så snart vi har spelen tillgängliga på redaktionen. (Förhandlingar med Valve/Vivendi om förhandsexemplar av Half Life 2 pågår givetvis.) Det som kommer försvinna ur testsviten är Aquamark 3 (bygger på ett dåligt spel och skaparna har visat en allt för blåögd syn på aggressiva "optimeringar") och 3DMark03 (förlorar sin betydelse nu när vi börjar få riktiga DirectX9-spel att tillgå).
Det jag behöver hjälp med är tips på vilka spel ni spelar. Speciellt är det två genrer som jag själv är mindre intresserad av rent personligen och därför har svårt att välja ut spel inom. Dessa två är Sport och Rollspel.
Har ni tips på sådana spel (eller genrer i allmänhet) som kan användas i främst grafikkorts- men också processorrecensioner är vi mycket tacksamma om ni skriver en rad i forumet. Även övriga önskemål om vad och hur vi testar är uppskattade. (Notera dock att vi talar om spel, inte profesionella 3D-tillämpningar eller syntetiska tester.)
Kort sagt hör av er i tråden nedan eller maila mig på [email=antonn@nordichardware.com]antonn@nordichardware.com[/email]
June 9, 2003
June 9, 2003
October 7, 2002
Något jag gärna vill se mer är strategispel, brukar tycka att det är mest FPS-spel i många test. Visserligen kanske strategispel oftast är mer begränsade av processorn och dessutom gränsen för rimlig framerate är lägre (jag har lyckats spela neråt 5 fps även om det inte är kul), men vet av egen erfarenhet att ryckigt spel är lite jobbigt att titta på, dessutom är det ju ofta ganska små och pluttiga gubbar man spelar med, varför AA/Aniso gör extra mycket nytta.
Det spel som jag tyckt varit mest krävande för min dator (som sannerligen borde sortera ut lite grann) är Command & Conquer 2 Generals, ligger ungefär på de där 5-10 fps:en. Ett annat spel som kanske är relativt enkelt och göra en benchmark av är Rise of Nations. Det spelet är också ganska krävande tycker jag.
June 20, 2002
Kan säga att jag personligen inte skulle sakna 3DMark, men vet att vissa kommer att göra det...
Det har ju trots allt blivit som en sport för sig så en liten kort resultatredovisning tycker jag att ni kan ha kvar...
behöver ju inte göra så stor grej av det, utan mer att " si och så många poäng fick korten" och sedan inget mer med det...
November 29, 2001
Alltså gubbar:
UT2003, CS, WC3, BF1942 är ju redan med, kolla i recensionen vettja.
Annars ang. förslagen:
Unreal 2: behövs inte direkt då vi har UT2003.
Max Payne kommer jag nog inte ta med men tvåan kommer ut inom någon vecka och det kommer jag ha med.
Serious Sam 3 kommer jag ha med när det väl släpps.
Homeworld 2 har jag funderat på. Men hur pass stor fanbase har spelet egentligen? Var ettan en succe eller?
IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles: hittar inget demo på spelet.
Command & Conquer 2 Generals: ska kolla upp det.
Ingen som har några rollspel/sportspel att reommendera? Tänkte mig något i stil med Morrowind/Neverwinter nIghts och något EA Sports spel.
May 11, 2003
Aundrey wrote: ...men IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles har en väldigt krävande grafikmotor med allting uppskruvat.
Jag håller med.. något nyare simulatorspel.. Finns ju en hel del som lirar dem spelen..
Ett annat krävande simulatorspel är FS "A Century of Flight" men det finns det nog inget demo på..
1 Guest(s)