Roundup: 6st ATi RADEON|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Roundup: 6st ATi RADEON
WPELLE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
October 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 12, 2002 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Det har inte varit sÄ mycket grafikkorts-recensioner pÄ sistone hÀr pÄ NH. Men det har vi tÀnkt att Àndra pÄ och börjar detta med att lÀgga upp en roundup pÄ 6st grafikkort frÄn ATi's RADEON-serie. Korten strÀcker sig frÄn det otroligt billiga RADEON 7000-kortet till det mycket kraftfulla RADEON 8500. Hur mÀter sig ATi's kort mot nVidia's prestandavis och vilket av dem har bÀst funktioner?
LÀs NordicHardware's RADEON-roundup hÀr

DaLook
Mina inlÀgg skrivs i binÀr kod
Medlem
Forum Posts: 135
Member Since:
April 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
169597
May 12, 2002 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för en vÀldigt bra och djupgÄende recention smile

Jag har under en lÀngre tid funderat pÄ ett ATI kort (av budgetskÀl).
I nulÀget lutar det Ät ett Radeon 8500 kort av nÄgot slag.

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
169603
May 12, 2002 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

egentligen sÄ borde man jÀmföra mot ett geforce4 ti 4200. de kostar ungefÀr lika mycket fast det Àr ca 30% snabbare.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
169638
May 12, 2002 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

DaLook: Det var trevligt du gillade recensionen och jag hoppas den kan hjÀlpa dig i ditt val av grafikkort.

MoNsTeR: Nvidia GeForce 4 Ti42000 Àr som vi Àven nÀmner i recensionen huvudkonkurrenten till Radeon 8500 och vi hoppas kunna testa Àven detta kort sÄ snart som möjligt.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
169642
May 12, 2002 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressant lÀsning, vÀldigt utförligt gjort.
Trevligt att se nu nÀr man kommer tillbaka efter ett par dagars datorhaveri.

En kommentar och en frÄga bara:
AngÄende Anisotropisk filtrering sÄ skulle det ju vara kul att ta upp lite mer om det, ni nÀmnde det i all hast i samband med nvidias FSAA.
Är det korrekt att anta att ni menar 2x Aniso nĂ€r ni sĂ€ger 8 samples? (Fyra trilinjĂ€ra samples gĂ„nger tvĂ„ anisotropiska samples?)

Kolla upp om ni kan fÄ ett recensions exemplar av Matrox Parhelia 512 och skicka det sen till mig nÀr ni Àr klara med recensionen. smile
Var precis pÄ vÀg att rapportera om det pÄ första sidan, men Matrox har blivit kinkiga och tvingat alla att ta ner sina artiklar eftersom kortet inte utannonseras officiellt förrÀn den fjortonde.

[ Detta InlÀgg Àndrades av: UndaC den 2002-05-13 01:10 ]

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
169671
May 13, 2002 - 8:50 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-05-13 01:08, UndaC wrote:
Intressant lÀsning, vÀldigt utförligt gjort.
Trevligt att se nu nÀr man kommer tillbaka efter ett par dagars datorhaveri.

En kommentar och en frÄga bara:
AngÄende Anisotropisk filtrering sÄ skulle det ju vara kul att ta upp lite mer om det, ni nÀmnde det i all hast i samband med nvidias FSAA.
Är det korrekt att anta att ni menar 2x Aniso nĂ€r ni sĂ€ger 8 samples? (Fyra trilinjĂ€ra samples gĂ„nger tvĂ„ anisotropiska samples?)

Kolla upp om ni kan fÄ ett recensions exemplar av Matrox Parhelia 512 och skicka det sen till mig nÀr ni Àr klara med recensionen. smile
Var precis pÄ vÀg att rapportera om det pÄ första sidan, men Matrox har blivit kinkiga och tvingat alla att ta ner sina artiklar eftersom kortet inte utannonseras officiellt förrÀn den fjortonde.

[ Detta InlÀgg Àndrades av: UndaC den 2002-05-13 01:10 ]

PÄ din frÄga om anisotropic filtering kan jag inte svara helt sÀkert. I detonator driverna gÄr det inte att stÀlla in vilket vÀrde man vill ha pÄ anisotropic filtering och dÀrför anvÀnde vi oss av powerstrip och det högsta vÀrdet Àr dÀr 8 samples. Det borde ju vara som du sÀger dÄ med "Fyra trilinjÀra samples gÄnger tvÄ anisotropiska samples?". Men dÄ tillÄter inte powerstrip högre Àn 2x (level 2 aniostropic filtering) vilket jag tycker Àr lite konstigt.

Men enligt de fÄ prestandatester vi gjorde med anisotropic filtering aktiverat ligger prestandasÀnkningen mellan 2x och 8x lÀget om man jÀmför med andra tester jag har sett.
DÀrför vÄgar jag inte sÀga nÄgot sÀkert men enligt deras sÀtt att skriva det i powerstrip skulle ditt antagande vara helt rÀtt. smile

Anisotropic filtering anvÀnds lite annorlunda pÄ ATIs grafikkort och med den tidsbrist som infann sig valde vi att inte ta med mer utökade tester pÄ anisotropic filtering. Det Àr mycket möjligt att vi tar upp mer om detta i kommande recensioner/artiklar. Speciellt om Detonator 5 ryktena Àr sanna.. wink

Hehe.. Matrox Parhelia 512 ser onekligen trevligt ut ja! Ska bli mycket intressant att se Nvidia och ATIs reaktion pÄ detta dÄ NV30/R300 ska komma ut vid ungefÀr samma tidpunkt. Det skulle vara trevligt med en 256-bit minnesbuss pÄ NV30/R300 tillsammans med t.ex LMA III eller HyperZ III smile Borde ge en rÀtt okej minnesbandbredd. Kanske första gÄngen pÄ lÀnge vi fÄr se att GPUn Àr flaskhals pÄ kortet i sÄ fall.. wink

[ Detta InlÀgg Àndrades av: Anton aka [NH]Woxxman den 2002-05-13 10:53 ]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 45
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL