June 9, 2003
läste inte förrän nu.. bra artikel!
En liten kommentar bara:
är det inte lite taskigt mot nVidia att köra FX-kortet i 4SAA när ni gör maxkvalitetstestet? Supersampling är ju *mycket* jobbigare för kortet än multisampling (vilket är anledningen att ATI inte stödjer det... för det gör dom väl inte har jag för mig?).. ok att FX-kortet är sunkigt med AA/AF jämfört med R350, men om nVidia aktiverar 8/16 AA/AF i sina drivisar så kan vi nog vara ganska säkra på att det inte skulle vara så dåligt som typ 50% av R350 (vilket man skulle kunna tro nu).. kanske kring 70-80% av R350 är väl troligt...
Gnäll, gnäll... vet inte vad jag tycker ni borde ha gjort istället.. skippat 8/16 helt kanske?
(jag gillar egentligen inte FX-korten men jag tycker ändå att ni var lite taskiga 🙂
*edit* eller det kanske är så att FX stödjer 8/16 men ser för taskig ut? det framgår inte riktigt om den gör det eller ej..
November 29, 2001
strand wrote: läste inte förrän nu.. bra artikel!
En liten kommentar bara:
är det inte lite taskigt mot nVidia att köra FX-kortet i 4SAA när ni gör maxkvalitetstestet? Supersampling är ju *mycket* jobbigare för kortet än multisampling (vilket är anledningen att ATI inte stödjer det... för det gör dom väl inte har jag för mig?).. ok att FX-kortet är sunkigt med AA/AF jämfört med R350, men om nVidia aktiverar 8/16 AA/AF i sina drivisar så kan vi nog vara ganska säkra på att det inte skulle vara så dåligt som typ 50% av R350 (vilket man skulle kunna tro nu).. kanske kring 70-80% av R350 är väl troligt...
Gnäll, gnäll... vet inte vad jag tycker ni borde ha gjort istället.. skippat 8/16 helt kanske?
(jag gillar egentligen inte FX-korten men jag tycker ändå att ni var lite taskiga 🙂
Fast det där är ett lite "orealistiskt" resonemang i min mening. Jag har haft diskussionen förr.
Men i slutändan är det ju bara att ATi har en fördel som inte nVidia har.
Det är en svaghet i nVidia arkitektur, de har inte stöd för mer än 4x MSAA helt enkelt. Vill de ha högre lägen får de kombinera med SSAA. (och de har heller inget stöd för 16x AF, varken 16x AF eller mer än 4x MSAA är något som de kan aktivera i drivrutinerna, deras hårdvara klarar helt enkelt inte av det)
Och jag som själv är "IQ freak" vill se hur korten presterar när de körs med maximal bildkvalitet. Om nVidias kort måste använda SSAA för att få kvalitet jämförbar med ATis then so be it.
ATis 6x finns ju där och presterar bra, det vore knappast "realistiskt" att inte testa det mot nvidias FSAA då ju.
Det är la knappast som så att någon sitter och lirar Quake 3 med 6x FSAA och mitt i allt ihopa kommer på sig själv och säger "oj, nej jag kan ju minsann inte lira med 6x FSAA för det har ju nvidia inget stöd för" 🙂
Personligen tycker jag snarare att det är på gränsen mot orättvist mot ATi att jämföra deras 4x FSAA mot nVidias 4x FSAA eftersom Atis ser mycket bättre ut.
Det är ju vad man ser på skärmen som räknas, inte de tekniska termerna bakom. 🙂
Vill man lira med maximal bildkvalitet så har ju nVidia varken kvaliteten eller prestandan att jämföra sig mot ATi och det måste ju vara viktigt att visa eller?
June 9, 2003
Och jag som själv är "IQ freak" vill se hur korten presterar när de körs med maximal bildkvalitet. Om nVidias kort måste använda SSAA för att få kvalitet jämförbar med ATis then so be it. ....
.... Personligen tycker jag snarare att det är på gränsen mot orättvist mot ATi att jämföra deras 4x FSAA mot nVidias 4x FSAA eftersom Atis ser mycket bättre ut.
Jo alltså jag håller nog med dig... egentligen tycker jag nog bara att ni borde ha nämnt det hela lite tydligare 🙄 . Funderade också på att ni borde jämfört bildkvalitet, men insåg att det kanske är vettigare att göra när man testar lite färre kort.. blir lite väl många bilder med 7 kort annars...
November 29, 2001
strand wrote:
Och jag som själv är "IQ freak" vill se hur korten presterar när de körs med maximal bildkvalitet. Om nVidias kort måste använda SSAA för att få kvalitet jämförbar med ATis then so be it. ....
.... Personligen tycker jag snarare att det är på gränsen mot orättvist mot ATi att jämföra deras 4x FSAA mot nVidias 4x FSAA eftersom Atis ser mycket bättre ut. Jo alltså jag håller nog med dig... egentligen tycker jag nog bara att ni borde ha nämnt det hela lite tydligare 🙄 . Funderade också på att ni borde jämfört bildkvalitet, men insåg att det kanske är vettigare att göra när man testar lite färre kort.. blir lite väl många bilder med 7 kort annars...
Att jämföra bildkvalitet är något vi gör när vi antingen recenserar en produkttyp för första gången och när vi recenserar referenskort.
Vad skulle vi nämnt tydligare menar du?
Vill du se jämförelser mellan R(V)3X0 och NV3X så finns dessa bilder:
https://www.nordichardware.se/.....x.php?ez=2
För jämförelser av alla nVidias FSAA-lägen har vi denna:
https://www.nordichardware.se/.....x.php?ez=4
(Om du klickar vidare till följande sida i den här andra länken så är INTE bilderna korrekta för nuvarande drivrutiner)
Men att jämföra bildkvaliteten mellan 7 olika kort av samma typ är menlöst. 2D kan skifta lite om de använder annorlunda komponenter men annars är ATis kort identiska.
Med nVidias kort så har man ju TV-out som kan skifta men inte på de nya korten eftersom de numera precis som Ati använder integrerad TV-out med komponenter som måste godkännas av nvidia.
September 9, 2002
UndaC wrote: [quote=SuperNova]Som man läser i recensionen är power color kortet klockat i 400/760
DEt verkar heller inte som om det finns i sverige (enligt recensionen)http://kylning.com/info.php?products_id=488&kylid=de6d8d8af383524c043ed34bb26c209c
kortet hittar jag på kylning.com men där står 380/680 angivet som hastighet....
Är det så att NH har fått ett klockat kort för att få bättre resultat; har kylning skrivit fel eller finns det 2 olika versioner av kortet?
det finns två versioner av kortet
då tycker jag också att det är på sin plats att det står i recensionen att ni har fått det "bättre" kortet av de 2 versionerna. (som för övrigt heter PowerColor RADEON 9800 Pro Super Gold)
så man inte går och köper fel, och blir arg pga att man inte fick det lilla extra
January 11, 2004
http://www.komplett.se/k/ki.as.....w=detailed
är det detta powercolor kortet ni testade?http://www.komplett.se/k/ki.as.....w=detailed
isåfall har det ner grymt mycket i pris
1 Guest(s)