Roundup: 7x Radeon 9800 Pro|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Roundup: 7x Radeon 9800 Pro
shutin
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
sp_UserOfflineSmall Offline
351009
June 4, 2003 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte om man har lust att äta matvaror som lever hörru . Så du ska nog vänta tills hamstern har kolat :bgrin: .

LunaSpice
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 387
352279
June 6, 2003 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

Vart kan man köpa Powercolorkortet ? Hittar det inte :/ ?!

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
352294
June 6, 2003 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

LunaSpice wrote: Vart kan man köpa Powercolorkortet ? Hittar det inte :/ ?!

finns inte ute än

strand
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
353605
June 8, 2003 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

läste inte förrän nu.. bra artikel!

En liten kommentar bara:

är det inte lite taskigt mot nVidia att köra FX-kortet i 4SAA när ni gör maxkvalitetstestet? Supersampling är ju *mycket* jobbigare för kortet än multisampling (vilket är anledningen att ATI inte stödjer det... för det gör dom väl inte har jag för mig?).. ok att FX-kortet är sunkigt med AA/AF jämfört med R350, men om nVidia aktiverar 8/16 AA/AF i sina drivisar så kan vi nog vara ganska säkra på att det inte skulle vara så dåligt som typ 50% av R350 (vilket man skulle kunna tro nu).. kanske kring 70-80% av R350 är väl troligt...

Gnäll, gnäll... vet inte vad jag tycker ni borde ha gjort istället.. skippat 8/16 helt kanske?

(jag gillar egentligen inte FX-korten men jag tycker ändå att ni var lite taskiga 🙂

*edit* eller det kanske är så att FX stödjer 8/16 men ser för taskig ut? det framgår inte riktigt om den gör det eller ej..

Anton Nilsson
Member
Medlem
353635
June 8, 2003 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

strand wrote: läste inte förrän nu.. bra artikel!

En liten kommentar bara:

är det inte lite taskigt mot nVidia att köra FX-kortet i 4SAA när ni gör maxkvalitetstestet? Supersampling är ju *mycket* jobbigare för kortet än multisampling (vilket är anledningen att ATI inte stödjer det... för det gör dom väl inte har jag för mig?).. ok att FX-kortet är sunkigt med AA/AF jämfört med R350, men om nVidia aktiverar 8/16 AA/AF i sina drivisar så kan vi nog vara ganska säkra på att det inte skulle vara så dåligt som typ 50% av R350 (vilket man skulle kunna tro nu).. kanske kring 70-80% av R350 är väl troligt...

Gnäll, gnäll... vet inte vad jag tycker ni borde ha gjort istället.. skippat 8/16 helt kanske?

(jag gillar egentligen inte FX-korten men jag tycker ändå att ni var lite taskiga 🙂

Fast det där är ett lite "orealistiskt" resonemang i min mening. Jag har haft diskussionen förr.

Men i slutändan är det ju bara att ATi har en fördel som inte nVidia har.
Det är en svaghet i nVidia arkitektur, de har inte stöd för mer än 4x MSAA helt enkelt. Vill de ha högre lägen får de kombinera med SSAA. (och de har heller inget stöd för 16x AF, varken 16x AF eller mer än 4x MSAA är något som de kan aktivera i drivrutinerna, deras hårdvara klarar helt enkelt inte av det)

Och jag som själv är "IQ freak" vill se hur korten presterar när de körs med maximal bildkvalitet. Om nVidias kort måste använda SSAA för att få kvalitet jämförbar med ATis then so be it.
ATis 6x finns ju där och presterar bra, det vore knappast "realistiskt" att inte testa det mot nvidias FSAA då ju.
Det är la knappast som så att någon sitter och lirar Quake 3 med 6x FSAA och mitt i allt ihopa kommer på sig själv och säger "oj, nej jag kan ju minsann inte lira med 6x FSAA för det har ju nvidia inget stöd för" 🙂

Personligen tycker jag snarare att det är på gränsen mot orättvist mot ATi att jämföra deras 4x FSAA mot nVidias 4x FSAA eftersom Atis ser mycket bättre ut.

Det är ju vad man ser på skärmen som räknas, inte de tekniska termerna bakom. 🙂

Vill man lira med maximal bildkvalitet så har ju nVidia varken kvaliteten eller prestandan att jämföra sig mot ATi och det måste ju vara viktigt att visa eller?

strand
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
353645
June 8, 2003 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Och jag som själv är "IQ freak" vill se hur korten presterar när de körs med maximal bildkvalitet. Om nVidias kort måste använda SSAA för att få kvalitet jämförbar med ATis then so be it. .... .... Personligen tycker jag snarare att det är på gränsen mot orättvist mot ATi att jämföra deras 4x FSAA mot nVidias 4x FSAA eftersom Atis ser mycket bättre ut.

Jo alltså jag håller nog med dig... egentligen tycker jag nog bara att ni borde ha nämnt det hela lite tydligare 🙄 . Funderade också på att ni borde jämfört bildkvalitet, men insåg att det kanske är vettigare att göra när man testar lite färre kort.. blir lite väl många bilder med 7 kort annars...

Anton Nilsson
Member
Medlem
353756
June 9, 2003 - 12:03 am
sp_Permalink sp_Print

strand wrote:

Och jag som själv är "IQ freak" vill se hur korten presterar när de körs med maximal bildkvalitet. Om nVidias kort måste använda SSAA för att få kvalitet jämförbar med ATis then so be it. .... .... Personligen tycker jag snarare att det är på gränsen mot orättvist mot ATi att jämföra deras 4x FSAA mot nVidias 4x FSAA eftersom Atis ser mycket bättre ut.

Jo alltså jag håller nog med dig... egentligen tycker jag nog bara att ni borde ha nämnt det hela lite tydligare 🙄 . Funderade också på att ni borde jämfört bildkvalitet, men insåg att det kanske är vettigare att göra när man testar lite färre kort.. blir lite väl många bilder med 7 kort annars...

Att jämföra bildkvalitet är något vi gör när vi antingen recenserar en produkttyp för första gången och när vi recenserar referenskort.

Vad skulle vi nämnt tydligare menar du?

Vill du se jämförelser mellan R(V)3X0 och NV3X så finns dessa bilder:
https://www.nordichardware.se/.....x.php?ez=2

För jämförelser av alla nVidias FSAA-lägen har vi denna:
https://www.nordichardware.se/.....x.php?ez=4
(Om du klickar vidare till följande sida i den här andra länken så är INTE bilderna korrekta för nuvarande drivrutiner)

Men att jämföra bildkvaliteten mellan 7 olika kort av samma typ är menlöst. 2D kan skifta lite om de använder annorlunda komponenter men annars är ATis kort identiska.
Med nVidias kort så har man ju TV-out som kan skifta men inte på de nya korten eftersom de numera precis som Ati använder integrerad TV-out med komponenter som måste godkännas av nvidia.

KioskVeltare
Medlem
Forum Posts: 27
359630
June 26, 2003 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=SuperNova]Som man läser i recensionen är power color kortet klockat i 400/760
DEt verkar heller inte som om det finns i sverige (enligt recensionen)

http://kylning.com/info.php?products_id=488&kylid=de6d8d8af383524c043ed34bb26c209c

kortet hittar jag på kylning.com men där står 380/680 angivet som hastighet....

Är det så att NH har fått ett klockat kort för att få bättre resultat; har kylning skrivit fel eller finns det 2 olika versioner av kortet?

det finns två versioner av kortet

då tycker jag också att det är på sin plats att det står i recensionen att ni har fått det "bättre" kortet av de 2 versionerna. (som för övrigt heter PowerColor RADEON 9800 Pro Super Gold)

så man inte går och köper fel, och blir arg pga att man inte fick det lilla extra wink

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
385488
August 6, 2003 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

Hercules 3D Prophet 9800 Pro

vad är det för typ av minnen... alltså vikket märke? !

Anell
Medlem
Forum Posts: 46
546542
February 18, 2004 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.komplett.se/k/ki.as.....w=detailed

är det detta powercolor kortet ni testade?http://www.komplett.se/k/ki.as.....w=detailed

isåfall har det ner grymt mycket i pris

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 60
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL