April 17, 2005
Vi har vid åtskilliga tillfällen rapporterat om den svenska chassimoddaren Mashie och hans bravader. Det finns få lika skickliga och samtidigt produktiva moddare i världen och nu har Mashie avslutat ännu ett moddningsprojekt. Projektet är döpt till Tranquillity och det handlar inte om att göra en trevlig bostad till det senaste i hårdvaruväg. Denna gång är det hårdvara som är långt ifrån det senaste och istället har Mashie slängt in 9 datorsystem i ett och samma chassi. Som ni säkert förstår handlar det inte om vilket chassi som helst och målet var tydligen att skapa ett routersystem med 9 separata moderkort och över 30 nätverkskort.
För att täcka dessa system har Mashie tillverkat ett custom-chassi i MDF som får sig en industriell look som verkligen passar med innehållet.
[Image Can Not Be Found]
En bild säger mer än tusen ord som man brukar säga, och vill man se mer bilder från Mashies projekt går dem att hitta på hans hemsida.
August 16, 2003
jag förstod det mer som att det var någon form av "superrouter" eller vad man ska kalla det, men jag förstår inte vad fördelen är med att ha 9st sammankopplade 200MHzare i något routersystem.
han hade Gigabit nätverkskort och sådant, men är inte det lite meningslöst? hur mycket data kan en 200MHzare skyffla? typ 66MHz bus och sådant shit
Måste erkänna att även jag är lite tveksam till vad han tänkt använda systemet för, men tufft var det 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
September 12, 2001
mashie wrote: Hejsan,
Varje moderkort ar en router sa tillsammans kommer de att simulera en liten del av hur internet funkar genom att kora de flesta routingprotokollen (BGP, OSPF, ISIS, RIP osv).
Intressant.
Men hur kommer det sig att du har "halkat" in på detta med tanke på dina tidigare moddar?
1 Guest(s)