Rydermark ett mer trovärdigt 3D-test än 3Dmark?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rydermark ett mer trovärdigt 3D-test än 3Dmark?
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 2, 2006 - 7:13 am
sp_Permalink sp_Print

Rydermark är ett nytt 3D-prestandatest som väntas dyka upp till jul och företaget som utvecklat testprogrammet, Candella Software, hävdar att Rydermark är mer trovärdigt än konkurrenter som 3DMark-serien från Futuremark. Anledningen ska vara att Rydermark faktiskt baseras på grafiska element och en grafikmotor från ett riktigt spel. Spelmotorn ska vara flertrådsoptimerad och verkar kräva en dubbelkärnig processor och ett grafikkort med stöd för DirectX 9.0 med Shader Model 3.0. Exakt vilket spel som motorn kommer ifrån är ännu oklart men spelet är ännu inte lanserat så tekniken som används i Rydermark borde vara riktigt färsk och stressande även för nya datorer.

Candella said that the new benchmark will use true 64-bit high dynamic range lighting with antialiasing, parallax occlusion mapping, soft shadows, normal mapping, soft particles, full scene motion blur, depth-of-field, heat haze, volumetric fire and realistic water physics.

Det ska nog mycket till för att Rydermark ska nå samma status som 3DMark-serien bland entusiaster men det kanske kan bli ett bra verktyg för att mäta datorprestanda, även om vi frågar oss varför man inte direkt kör prestandatester i spelet vars motor man lånat. Rydermark väntas i alla fall dyka upp gratis fram till jul och vi kommer säkerligen kika närmare på mjukvaran då.

the_best_bear86
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
Member Since:
May 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1090868
November 2, 2006 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur kan spelmotorn kräva en fler-coreprocessor? Är det inte så att spelmotorn delar upp jobbet i trådar, och om det finns flera processorer tillgängliga så delar de på trådarna och därmet på arbetsbördan?

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1090909
November 2, 2006 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror det här kan vara ett väldigt bra komplement till 3dmark i tester efterssom det här är ett nytt test så har inte grafikkortstillverkarna optimeratsönder det.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1090945
November 2, 2006 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

De måste skaffa en snyggare hemsida om de ska ha någon chans 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 133
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL