August 22, 2005
Ja det är väl en bra rubrik till Sapphires Radeon Xpress 200 baserade moderkort som visats upp på CeBit i år. Under TXG (Texas Gaming Festival) använde sig de professionella överklockarna av ATIs nya moderkortstyrkrets för Athlon 64 vilket visar att själva styrkretsen är en värdig byggsten.
Hur man sedan förvaltar detta är vad som skiljer ett riktigt bra moderkort från de bra.
Sapphire har i samband med överklockningseventet på TXG, vilket vi kommer publicera en artikel om snart, satsat allt på just överklockning. Sapphire Group, som kortet heter, är i mångt och mycket likt DFIs nya LanParty-serie som ger användaren enorma friheter inom överklockning.
BIOS-inställningarna för Sapphire Group verkar minst sagt heltäckande, med inställningar för processor/minnes-spänning som kan få de flesta komponenter att vekna.
Utöver sina fina inställningsmöjligheter har kortet en layout som bara osar överklockningsvänlighet. Bland annat har man stöd för passiv eller aktiv kylning på fyr-fas strömförsörjningen. Med liknande fästen som för styrkretskylaren kan man slänga på en kylare över MOSFETsen för att hålla temperaturen nere på dessa hårt arbetande kretsar.
Tydligen ska vattenkylningstillverkaren Danger Den lansera ett speciellt vattenkylningskit för just detta moderkort och på XtremeSystems har man fått tag på bilder med detta system installerat.
Sapphire Group är i sig ett riktigt sexigt moderkort, men med tillhörande vattenblock blir det nästan för mycket.
[Image Can Not Be Found]
NVIDIA får se upp på entusiastmarknaden och Sapphire Group vs. DFI LanParty är en duel vi ser fram emot.
Källa: XtremeSystems
jarlen wrote: Kommer Sapphire Group komma i någon s754 version vad ni vet?
Jag har faktiskt ingen aning, men jag är lite tveksam då S939 får anses som den äkta entusiastplattformen nu och i framtiden. Vet inte om man lägger resurser på S754-plattformen i detta fallet faktiskt.
Tekniknörd som gillar att träna.
January 28, 2003
December 5, 2001
Mind wrote: vad heter dom små slotsen som har ersatt PCI ?
ganska dumt att ha ynka 2st pci slots tycker jag, tänk om man vill ha sitt säkerligen bättre SBlivekort istället för det inbyggda, ett kontroller kort och ett NIC.
då är man torsk !
Heh...PCI-Express kallas det. Framtida ljudkort och kontrollerkort kommer använda sig av det.
November 27, 2003
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL wrote: Sapphire ATI Xpress 200P, Socket-939,ATX SATA, LAN, AC97, USB2.0, PCI-Ex16
Ser rätt ut tycker jag?!
//Andreas
1 Guest(s)