April 17, 2005
Samsung ska enligt uppgifter börjat sälja en 32GB Solid State hårddisk för bärbara datorer som använder sig av flashminne (NAND flash) istället för mekaniska läs/skrivhuvud och lagringsplattor. Detta är ett mycket stort steg mot en kommersiell satsning på Solid State-hårddiskar som för övrigt Samsung har mycket stora förhoppningar på, något även vi på NHs redaktion kan skriva under för. Samsungs 32GB flashhårddisk är av 1.8" format och till skillnad mot dess mekaniska motsvarighet finns det nästan bara positiva saker att säga. På The Inquirer har man publicerat en liten tabell där man jämfört den flashbaserade 1.8" hårddisken mot en mekanisk motsvarighet och på pappret ser det onekligen lovande ut.
[Image Can Not Be Found]
Det fanns tyvärr inga prisuppgifter men vi lyckades nosa reda på en artikel kring Samsungs 32GB SSD hos PC World där man skriver att kostnaden för denna enhet kan landa på runt $960 (7500 SEK) endast för flashminnet som används i hårddisken. Då är inga andra kostnader för utveckling och produktion inräknat så Samsungs 32GB SSD lär kosta en bra bit över 15 000 kronor väl i handeln. Men en 16GB modell som tidigare visats upp borde ju vara betydligt billigare. Knappast något en vanlig konsument kan avvara men det är helt klart att flashminneshårddiskar är riktigt på gång och vi kommer följa denna utveckling med stort intresse.
[Image Can Not Be Found]
March 10, 2003
Woohoo.. nu vet jag vad jag vill ha i min HTPC. Är bara HDn som låter och det är
en 5400rpm Seagate som titter i den. Priset kommer inte vara kul dock.
MEn får bara marknaden fart så kan nog priserna komma ner i Raptor nivåer.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
February 5, 2005
Härligt då man sitter och snackar om att priserna ska gå NER till raptornivåer 😉
Men jag hoppas jag med, tycker de kan börja vid 8Gb eller nåt sånt, borde gå att sälja med vinst för mindre än vad ett hi-end grafikkort kostar, och då kommer det bli ett alternativ för hi-end entusiaster och "gamers" (ofta där saker brukar börja stt liv innan de blir mer mainstream).
Förresten om man bara tar ett CF-kort och kopplar till en adapter kan det fungera som SSD, eller blir det obra med skrivningarna efter ett tag (efterssom flash inte riktigt gillar att det skrivs massor på ett ställe)?
November 2, 2003
OMGOMG det här är precis vad jag gått å väntat på!
Jag sitter nämligen på en Dell Latitude X1 och det enda ljudet i den kommer från hårddisken. Jag bryr mig inte direkt om uttrymme för jag sitter med en 1TB extern disk hemma.
Så jag har fyra frågor som jag skulle vilja ha besvarade angående disken;
Passar den min Latitude X1?
Vad kostar den?
Var kan man köpa den?
Och slutligen, kommer det komma en 16GB-version av den? jag beböver inte direkt 32gb.
February 5, 2005
Den är ju av 1.8" modell, så det är väl bara att kola om du har en 1.8" hd i X1:an, iof, är det en 2,5" så lär det ju få plats ändå! 😉
Angående priset, se spekulationerna i nyheten! (en bit över 15K).
Förmodligen finns det ingen detaljhandlare som har den inne än (om de ens kommer få det, är ju förmodligen ingen volymprodukt!).
1 Guest(s)