April 17, 2005
Samsung
SyncMaster CX919B ser ut att bli en riktigt intressant
LCD-monitor i 19" segmentet då Samsung lyckats ta fram en panel med den
mycket snabba responstiden 2ms samtidigt som man stoltserar med ett riktigt
brett kontrastförhållande på 2000:1. Samsungs nya alster ska nå denna
imponerande kontrast genom sin Dynamic Contrast Technology vilket betyder att
det inte handlar om 2000:1 "äkta" kontrast men trots allt borde ge helt nya
svärtanivår än de flesta andra LCD-monitorer i dagsläget. Tyvärr finns det ingen
information om priser eller tillgänglighet på Samsungs nya skapelse men vi ser
fram emot att höra mer om denna snabba och kontrastrika LCD-monitor.
[Image Can Not Be Found]
Källa: Aving
October 13, 2005
Jag har 1000:1 på min 19" samsung och saknar den tunga svartan jag hade på min gamla crt. CRT är definierade med ett oändligt kontrast förhållande, då elektronkanonen inte passerar pixeln utan hoppar över den.
SED är framtiden (vilket typ är en tft med en minielektronkanon per pixel), kommer börja massproduceras lagom till julen 2007
Man uppnår dessa höga kontrastförhållande med speciella tekniker som förändrar panelens bildhantering i realtid. Är det en överlag mörk scen kan panelen arbeta optimalt för just dessa förhållande osv. Det är dessa tekniker som tidigare inte använts på LCD-monitormarknaden av någon anledning, förmodligen pga. att man inte sett samma behov av det där. Det är just vid film och TV som ett bra kontrastförhållande är som viktigast. Men nu börjar detta dyka upp även på monitormarknaden så det är bara en tidsfråga innan vi får se dessa kontrastförhållande även i LCD-monitorer.
Tekniknörd som gillar att träna.
February 12, 2003
Väldigt intressant. Sitter för tillfället på en Samtron 51S (yep, en riktigt gammal 15" LCD), och den är totalt olidlig om man ska kolla på film, om man inte drar ner ljusstyrkan till <10%. CRT är mycket bättre på det än just min åtminstone, men om det blir en LCD/TFT för mig nästa gång får det vara bra svärta, annars blir det inte. Och det här verkar vara en bit på väg åtminstone.
November 27, 2003
Mean Machine wrote: Väldigt intressant. Sitter för tillfället på en Samtron 51S (yep, en riktigt gammal 15" LCD), och den är totalt olidlig om man ska kolla på film, om man inte drar ner ljusstyrkan till <10%. CRT är mycket bättre på det än just min åtminstone, men om det blir en LCD/TFT för mig nästa gång får det vara bra svärta, annars blir det inte. Och det här verkar vara en bit på väg åtminstone.
2000:1 är långt, mil, ifrån CRT fortfarande. 🙁
//Andreas
1 Guest(s)