April 17, 2005
Samsung har länge varit en av de största aktörerna på LCD-monitormarknaden men man har faktiskt inte erbjudit de största monitorerna. Nu i kölvattnet på Apple och Dell vars produktsortiment redan innehåller flaggskepp på 30-tum har även Samsung lanserat sin egen 30-tum modell. Samsung SyncMaster 305T heter den nya monitorn som precis likt sina konkurrenter använder sig av en bildpanel på 2560x1600 bildpunkter. Utöver en massiv upplösning bjuder monitorn på respektabelt kontrastförhållande, 1000:1, och en responstid på låga 6ms (GTG). Samsung som säger att deras nya monitor riktar sig mot forskning och utvecklingsmarknaden har även utrustat 305T med en del användbara funktioner i övrigt.
Monitorfoten är justerbar i höjdled och gör det även möjligt att vinkla monitorn eller snurra panelen för 10:16 format. Man har även tryckt in en USB-hub med fyra portar för att koppla in externa enheter. Tyvärr står det ingenting om eventuellt HDCP-stöd vilket vi verkligen får hoppas att Samsung inte förbisett. Två DVI-I ingångar ska i alla fall göra det enkelt att koppla in datorn/datorerna. Prismässigt verkar Samsung lägga sig i paritet med sina konkurrenter, enligt tillverkaren ska riktpriset ligga på 1999 USD och vad det betyder för svenska kunder återstår att se. Men runt 19000-20000 kronor skulle vi gissa på.
August 23, 2003
Kul att fler släpper 30 tums skärmar. Själv håller jag på sparar ihop till en sån. Men jag kommer inte att köpa min förens det finns en 30 tums skärm som har åtminstone en UDI-port(Universal Displayport Interface). Samt att de förhoppningsvis gått ner till 15 000 till sommaren nästa år.
1 Guest(s)