August 22, 2005
Vi rapporterade under gårdagen om Samsungs nya pixelgaranti för deras LCD-monitorer. Nu kan vi även ge er information om deras satsning på alternativa tekniker för platta monitorer.
OLED är en av dessa tekniker som har ett flertal fördelar jämfört med LCD-tekniken.
Nu har Samsung presenterat världens största OLED-monitor och här handlar det inte om några 70"+ utan Samsungs nya alster mäter endast 21". Det är dock en ansenlig storlek för OLED-tekniken som i dagsläget oftast används i mobiltelefoner med mycket mindre storlekar.
[Image Can Not Be Found]
Tittar vi på monitorns övriga specifikationer är det dock andra tongångar. Samsungs 21" monitor är av widescreen modell och har en upplösning på 1920x1200 pixlar. Kontrasten är specificerad vid till häpnadsväckande 5000:1, en av OLED-teknikens stora fördelar mot LCD-tekniken.
OLED-paneler behöver ingen belysning bakom sina pixlar (backlight) vilket gör att panelerna kan bli mycket tunnare än liknande LCD-varianter. Även uppdateringsfrekvensen är ljusår bättre på OLED. Vad sägs om runt 0.01 ms (millisekunder) jämfört med de snabbaste LCD-monitorerna i dagsläget på 8ms.
Om och när OLED-monitorerna dyker upp på marknaden i nämnvärd kvantitet är ännu osäkert, men intresset för OLED finns onekligen. Det kan vi lova.
Källa: Engadget
September 17, 2001
Anton K wrote: OLED-paneler behöver ingen belysning bakom sina pixlar (backlight) vilket gör att panelerna kan bli mycket tunnare än liknande LCD-varianter.
Inte nog med det. OLED-monitorerna blir iom detta strömsnålare än LCD-monitorer.
För min del är det just färg-/ljus-/kontrastförhållanden samt uppdateringsfrekvensen som hållit mig borta från ett köp av LCD-monitor. Iom den utvecklingen av OLED-monitorer så kanske jag införskaffar mig en tunn skärm inom en inte alltför avlägen tid iaf. Får bara hoppas på att prissättningen på dessa bestar blir lagom humant.
fastbullit wrote: *drool* 0,1ms *gurgel*
0.01 ms!
Btw, vad menar ni med both/båda? Finner inget om två monitorer i nyheten. Snackar ni om monitor + pixelgarantin?
May 19, 2004
February 10, 2002
1 Guest(s)