April 17, 2005
Samsung Q1 Àr en av de första UMPC (Ultra Mobile PC) enheterna som dyker upp pÄ marknaden i kölvattnet pÄ Microsofts lyckade Origami PR-kampanj och Intels lansering av hÄrdvaruplattformen pÄ IDF. Det var sagt att Samsung skulle lansera den första enheten i maj och det löftet har man hÄllit, men frÄgan Àr om man hÄller dem löften man gett om en ultraportabel och anvÀndarvÀnlig PC som hela konceptet bygger pÄ. Hos PC Mag har man publicerat en recension pÄ Samsung Q1 och det Àr inte direkt nÄgon rosande lÀsning och redan i början av artikeln lÀggs följande tunga kommentar.
In the end, though, I feel that the UMPC idea is just another questionable attempt by Bill Gates to revive the Slate Tablet.Med tanke pÄ hur Tablet PC-marknaden utvecklat sig, eller inte utvecklat sig snarare, Àr detta en hÄrd dom pÄ Intel och Microsofts "nya" designkoncept. Enligt PC Mag finns det förvisso bra egenskaper med Samsung Q1 ocksÄ, som dess 7" display. Men överlag Àr man inte direkt imponerande och frÄgan Àr dÄ om det Àr Samsung eller UMPCs konceptets fel.
[Image Can Not Be Found]
September 1, 2002
Detta fann jag lite intressant:
Powering the small system is an Intel Celeron M 353 ULV (900-MHz) processor that's pretty slow compared with other ultraportables on the market.
tillsammans med
I had the chance to download some 720p movie clips onto the Q1, all of which look very good
För att vara en sÄ pass 'trött' maskin orkar den med lÄgupplöst-HD-material, vilket jag tycker Àr rÀtt hÀftigt.
Min maskin (se sig) fÄr jobba ganska mycket för att driva samma typ av innehÄll.
January 30, 2004
Gamblor wrote: Detta fann jag lite intressant:
Powering the small system is an Intel Celeron M 353 ULV (900-MHz) processor that's pretty slow compared with other ultraportables on the market.
tillsammans med
I had the chance to download some 720p movie clips onto the Q1, all of which look very good
För att vara en sÄ pass 'trött' maskin orkar den med lÄgupplöst-HD-material, vilket jag tycker Àr rÀtt hÀftigt.
Min maskin (se sig) fÄr jobba ganska mycket för att driva samma typ av innehÄll.
Beror vÀl pÄ codec?
March 10, 2003
Vill se kostnadseffektiva surfnings plattor födas.
Vision:
SkÀrmen skall vara som ett A4 ungefÀr (14" widescreen ?), med en kant runt om
pÄ max 2cm. Tjockleken bör inte överstiga 2cm (1cm borde vara fullt möjligt).
Dessa mÄtten skall gott och vÀl kunna inhusa en helt passiv cpu och nÄgon form av solidstate lagring.
Lagringsutrymmet bör klara sig med en runt 1gb (linux/bsd OS) och ha ett fack
för de flesta minneskorten för utökat utrymme.
SkÀrmens orientering skall kunna vÀxlas med en knapp pÄ kanten. Scroll sker med rullar pÄ kanten.
Musen kontrolleras med Pinne a'la IBM. PÄ sÄ sÀtt sÄ kommer man undan touchscreen som
blir mycket dyrare. Batteritid pÄ minst 3-5 timmar och WiFi.
Prestandan skall vara tillrÀcklig för surfning och powerpoint/flash. SÄ det Àr inga
fartmonster vi snackar om.
Med andra ord i princip en vÀldigt stor PSP för webbsurfning/digitala böcker.
âNever argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.â
1 Guest(s)