Samsung skeppar XDR DRAM - PS3 minne|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Samsung skeppar XDR DRAM - PS3 minne
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 26, 2005 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Det har varit turbulent kring IBM och Sonys kommande Cell-processor de senaste dagarna och i kölvattnet av dessa diskussioner kommer det inte som en överraskning att Samsung nu tillkännagivit att man börjat massproducera sina XDR DRAM chip.
XDR DRAM är nämligen det kraftfulla minne som kommer användas av Sonys PlayStation 3-konsol och just Cell-processorn.
XDR DRAM är utvecklat av Rambus Inc. och senast man var i farten med deras namneteknik Rambus blev det en kortare tid på PC-marknaden i partnerskap med Intel.

Nu har man dock för avsikt att först rikta in sig på de marknader som verkligen kan dra nytta av XDR DRAM teknikens bandbredd, och här hittar vi då bland annat Cell-arkitekturen.

För bandbredd finns det minst sagt gott om, de 256-Mbit chip som nu produceras har kapacitet till att flytta data i 12.8 GB/s. Man planerar att introducera ett sådant 512MB XDR DRAM under första halvåret 2005.

Exakt vilken modell av XDR DRAM som Sony PlayStation 3 kommer nyttja återstår att se, men då PS3 är ett drygt år framåt i tiden kommer vi nog se betydligt optimerade specifikationer vid tiden av konsolens lansering.

Ett annat rykte som vi inte vill ge allt för hög sanningshalt är ett rykte som gör gällande att Cell-processorn ska arbeta vid en klockfrekvens på 4.6GHz. Först och främst låter det som en väldigt hög klockfrekvens, trots att en lansering är ett år fram i tiden. Samtidigt finns det inga uppgifter om när processorn ska arbeta i dessa hastigheter.
TeamXbox har man i alla fall rapporterat om Cell-processorns hastighet och lite övriga specifikationer som redan är kända.
Vi är fortfarande lite fundersamma över dessa uppgifter själva så ta det med en stor nypa salt.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
830156
January 26, 2005 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Tråkiga med hela rambushistorien är ju att stora delar av priset på etrt minne går till patent/licenskostnader.
Lär vara samma sak med detta minne...

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
Member Since:
November 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
830481
January 26, 2005 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man slår över lite snabbt med Moore's Law och tar ca 6 månader sen, hittar i arkivet en källa med att p4 EE 3.4ghz fanns i Juli-04 så får jag att om ett år borde då enligt Moore's Law finns en 6.8Ghz-processor.. Detta kan man speciellt ta med en nypa salt.

Men då tycker jag i jämförelse låter det inte mkt med en 4.6Ghz, detta är ju trots allt en "ny teknik", vem vet vad dom kan ha hittat på...

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
830635
January 27, 2005 - 7:20 am
sp_Permalink sp_Print

jarlen wrote: Om man slår över lite snabbt med Moore's Law och tar ca 6 månader sen, hittar i arkivet en källa med att p4 EE 3.4ghz fanns i Juli-04 så får jag att om ett år borde då enligt Moore's Law finns en 6.8Ghz-processor.. Detta kan man speciellt ta med en nypa salt.

Men då tycker jag i jämförelse låter det inte mkt med en 4.6Ghz, detta är ju trots allt en "ny teknik", vem vet vad dom kan ha hittat på...

Mja men tänk på att du jämför med Intels Netburst arkitektur som är en erkänt "klockfrekvens optimerad" arkitektur. Trots detta klarade inte Intel att nå 4.0GHz själva.

Cell-arkitekturen kommer bland annat använda sig av en PowerPC processor, typ den som sitter i Apple Mac G5. Toppmodellen i det fallet tuggar på i 2.5GHz, med andra ord en bra bit från 4.6GHz. 🙂

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
830684
January 27, 2005 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

Lösa spekulationer:
Det verkar inte vara nämnt någon stans (i publikt tillgänglig information) vilken PowerPC-processor som ska sitta som PU (Processing/Processor Unit?) i Cell arkitekturen. Det går lite lösa rykten om att det skulle vara PowerPC-3XX-kärnor som enbart dykt upp på ett par slides från IBM.
Om jag minns rätt av vad jag läst så ska PowerPC 3XX serien vara relativt enkelt konstruerad för att just nå höga klockfrekvenser. Den kommer då förmodligen inte att få lika hög IPC som PowerPC-970 som sitter i G5:orna (för det är väl 970??).

Ännu lösare:
En anledning till att dom vill ha upp klockfrekvensen så mycket på processorn kan vara att dom relativt enkelt lyckas köra A|SPU (vektorenheterna, Apulet Processing Unit??/Stream? Processing Unit) i höga klockfrekvenser och vill köra hela PE:n (Processor/Processing Element) klocksynkad.

Disclaimer:
Det är rätt stor sannolikhet att det mesta jag skrivit här är helt fel.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
830696
January 27, 2005 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

ren wrote: Lösa spekulationer:
Det verkar inte vara nämnt någon stans (i publikt tillgänglig information) vilken PowerPC-processor som ska sitta som PU (Processing/Processor Unit?) i Cell arkitekturen. Det går lite lösa rykten om att det skulle vara PowerPC-3XX-kärnor som enbart dykt upp på ett par slides från IBM.
Om jag minns rätt av vad jag läst så ska PowerPC 3XX serien vara relativt enkelt konstruerad för att just nå höga klockfrekvenser. Den kommer då förmodligen inte att få lika hög IPC som PowerPC-970 som sitter i G5:orna (för det är väl 970??).

Ännu lösare:
En anledning till att dom vill ha upp klockfrekvensen så mycket på processorn kan vara att dom relativt enkelt lyckas köra A|SPU (vektorenheterna, Apulet Processing Unit??/Stream? Processing Unit) i höga klockfrekvenser och vill köra hela PE:n (Processor/Processing Element) klocksynkad.

Disclaimer:
Det är rätt stor sannolikhet att det mesta jag skrivit här är helt fel.

Hehe det kan nog ha lika hög sanningshalt som de andra uppgifterna man ser. Det låter inte allt för långsökt faktiskt även om det bara är spekulationer.

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
830826
January 27, 2005 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi får väl se tids nog. 🙂
Fast vad som tros vara den troligaste konfigurationen kommer nog att ändras ett gäng gånger innan de officiella specarna släpps. Det var ju inte så länge sen Sony lyckades chocka de flesta med att tillkännage att dom skulle använda en grafikprocessor designad av nvidia.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
Member Since:
November 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
830847
January 27, 2005 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: [quote=jarlen]Om man slår över lite snabbt med Moore's Law och tar ca 6 månader sen, hittar i arkivet en källa med att p4 EE 3.4ghz fanns i Juli-04 så får jag att om ett år borde då enligt Moore's Law finns en 6.8Ghz-processor.. Detta kan man speciellt ta med en nypa salt.

Men då tycker jag i jämförelse låter det inte mkt med en 4.6Ghz, detta är ju trots allt en "ny teknik", vem vet vad dom kan ha hittat på...

Mja men tänk på att du jämför med Intels Netburst arkitektur som är en erkänt "klockfrekvens optimerad" arkitektur. Trots detta klarade inte Intel att nå 4.0GHz själva.

Cell-arkitekturen kommer bland annat använda sig av en PowerPC processor, typ den som sitter i Apple Mac G5. Toppmodellen i det fallet tuggar på i 2.5GHz, med andra ord en bra bit från 4.6GHz. 🙂

Jo, tänkte inte på det, men spännande är det iaf..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 51
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL