April 17, 2005
Samsung går idag ut med att man har utvecklat en 70 tum stor LCD-TV som är avsedd för konsumentmarknaden. Tidigare var den största LCD-TVn 65" och man
ska demonstrera detta nya monster den 23 augusti på International Meeting on Information Displays (IMID) 2006 i Korea.
Enligt VDn för Samsung, Kim Sang-Soo, har panelen förbättrats mot tidigare versioner genom att man ökat bildkvaliteten, betraktningsvinkeln och förbättrad återgivning av rörliga bilder. TVn klarar 1080p-upplösning har en frekvens på 120 Hz (jämfört med 60 Hz på en vanlig LCD-skärm) och en betrakningsvinkel på 180 grader, både lodrätt och vågrätt.
Övriga specifikationer:
Kontrast:
2000:1
Ljusstyrka: 600 nit
Responstid: Mindre än 8
ms
Antal färger: 1,07 miljarder
Samsung kommer att påbörja produktionen av den nya 70-tums TVn första
halvåret 2007 och det gör att Samsung också kan börja tävla med både plasma- och projektortekniker.
Pris på denna besten är inte offentliggjort ännu, men något säger oss på redaktionen att världens största LCD-TV inte kommer att bli billig.
[Image Can Not Be Found]
January 19, 2003
lohkmahr wrote: en sån där vill man allt ha för att spela crysis på 🙂
Nah, tar nog en Cinema 30" eller Dell 3007 istället för lite högre upplösning. Annars såg jag en projektor av Sony som stödde 1080p upplösning för strax under 100000:- vilket med all säkerhet är billigare än denna LCD-Tv.
Men om jag fick den skulle jag nog inte klaga :D/
April 20, 2002
bättre om de lägger pengar på att få ner priset på normala TV-apparater istället. Fan en hyffsad LCD kostar ju nästan 2 månadslöner. för en vanlig arbetare med eget boende och billån tar det ett år att lägga undan så mycket pengar =(
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
November 7, 2004
"...och en betrakningsvinkel på 180 grader, både lodrätt och vågrätt."
Kanske bara är jag som är dum, men hur lyckas man tillverka en TV med en betraktningsvinkel på 180 grader? 😉
Har de placerat små TV-apparater på TV:ns alla sidor då eller?
Och isåfall, varför sätter de inte en 70" TV på baksidan också, så fås en betraktningsvinkel på 360 grader!
March 12, 2006
Starfighter wrote: "...och en betrakningsvinkel på 180 grader, både lodrätt och vågrätt."
Kanske bara är jag som är dum, men hur lyckas man tillverka en TV med en betraktningsvinkel på 180 grader? 😉
Har de placerat små TV-apparater på TV:ns alla sidor då eller?
Och isåfall, varför sätter de inte en 70" TV på baksidan också, så fås en betraktningsvinkel på 360 grader!
Jo! Låter lite konstigt!
Jag undrar dock var de 1,07 miljarder färgerna kommer ifrån. Har japanerna fler färger än vi andra? För alla andra monitorer ligger någonstans mellan 16,2 och 16,7 miljoner färger. Det är minst 60ggr mer färger i den här "lilla" burken.
May 27, 2006
Ögat kan se många, många miljarder olika färger, en bildskärm är inte i närheten av att kunna visa bilder som går att jämföra med verkligheten. När ögat är som mest känsligt kan man se enskillda fotoner, vilket torde vara ganska många gånger svagare än när man tittar rakt mot solen.
16,2 miljoner färger har jag aldrig sett någon skärm som har, 16.777.216 är väl det vanligaste (24 bitar, dvs 2^24 färger).
November 27, 2003
maglar wrote: Ögat kan se många, många miljarder olika färger, en bildskärm är inte i närheten av att kunna visa bilder som går att jämföra med verkligheten. När ögat är som mest känsligt kan man se enskillda fotoner, vilket torde vara ganska många gånger svagare än när man tittar rakt mot solen.
16,2 miljoner färger har jag aldrig sett någon skärm som har, 16.777.216 är väl det vanligaste (24 bitar, dvs 2^24 färger).
16.2 är väldigt vanligt bland LCD/TFT-monitorer, speciellt om de är utrustade med TN-paneler. Om du tittar runt bland de flesta 19" WS så har de tyvärr bara 16.2 i regel.
//Andreas
2 Guest(s)