Samsung snålar på strömmen i nya 2TB EcoGreen F3EG|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Samsung snålar på strömmen i nya 2TB EcoGreen F3EG
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 3, 2010 - 8:31 am
sp_Permalink sp_Print

Under året lär vi få se nya lagringsrekord på hårddiskmarknaden men fram
tills de nya modellerna dyker upp fortsätter tillverkarna att optimera dagens
teknik. Samsung har nu presenterat en ny lagringstät hårddiskserie under namnet
EcoGreen F3EG. Som medlem i EcoGreen-familjen är strömförbrukning och
miljövänlighet i fokus. Samsung hävdar att deras 2TB modell av F3EG ska dra 40%
lägre ström vid idle, samt 10% lägre ström vid läs- och skrivningar än
motsvarande konkurrerande modeller.

Samsungs EcoTriangleTM teknik är grunden i EcoGreen familjen som lovar miljövänliga komponenter med låg strömförbrukning och samtidigt låg ljudnivå.

EcoGreen F3EG använder sig av en 5400 RPM motor och 16MB resp. 32MB cache. SATA 3Gb/s gränssnittet står för dataöverföringen och förutom en 2TB modell ska även en 1,5TB modell snart finnas i butiker.

Prislappen för Samsung EcoGreen F3EG ligger på runt 1500 svenska kronor.

[Image Can Not Be Found]

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
1242702
February 3, 2010 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

Nu är säkert de flesta här kunniga när det gäller hårdvara och energiförbrukning, så jag kanske skjuter i det mörka. Visst är det bra att företag arbetar med att minska förbrukningen hos allehanda datorprodukter. Men för hemmabruk sparar man knappast många kWh med en hårddisk som drar något tiotal procent mindre el än 7200 rpm:are som oftast är märkbart snabbare än 5400 rpm:are.

Vill man spara på sin elförbrukning ska man snarare titta på processorn och grafikkortet i första hand (och förstås datorns uppetid). Och nätaggregatets effektivitet har också en betydligt större inverkan på elräkningen än hårddisken. Med detta sagt ville jag bara sätta EcoGreen i ljuset av den totala energiförbrukningen i en dator.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1242705
February 3, 2010 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

Du har givetvis helt rätt kings. För en vanlig svensson PC där man kanske inte ens har mer än en ensam hårddisk är det ju väldigt små förbrukningsskillnader sett till watt och kronor i sparad el.

Men som man alltid säger, många bäckar små.. För större installationer är det betydligt större vinster, samtidigt som all sparad ström är positivt.

Men det är som du säger på de riktigt strömhungriga komponenterna vi har mest att tjäna. Därför är det spännande att se alla olika sorters "throttel"-funktionalitet och liknande som börjar dyka upp nu i större skala.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1242779
February 4, 2010 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Fördelen med hårddiskar som drar lite ström är att de samtidigt blir mindre varm och behöver således ingen aktiv kylning för att hålla vettig temperatur, runt 35 ungefär, även i ett icke välventilerat chassi.

Sen är det ju så att vi här i detta kalla land värmer vår hus större delen av året, så beroende på hur uppvärmning av huset sker kan man rent av gå plus minus noll i slutkostnad med en strömsnål dator. Samma saker gäller tex lågenergilampor också.

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
1242854
February 5, 2010 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Fördelen med hårddiskar som drar lite ström är att de samtidigt blir mindre varm och behöver således ingen aktiv kylning för att hålla vettig temperatur, runt 35 ungefär, även i ett icke välventilerat chassi.

Jag har kört 4 HDD i ett budgetchassi med överklockad Barton och med bara en fjuttig chassifläkt. Helt utan problem. De drog mer Watt var för sig mer än min Samsung F3 1TB - 7200 rpm. Så värmen från en hårddisk är knappast ett problem hos en Svenssonsanvändare.

Kör man bara en hårddisk finns det all anledning att använda en så snabb som möjligt, eftersom det är just hårddisken man väntar på under laddtiderna. Har man hårddisken bara som lagring kan det finnas en poäng att välja en (något) mer strömsnål variant. Vad som är viktigt är att kunderna inte luras att vara "miljömedvetna" bara för de har en hårddisk som heter EcoGreen i burken (om de inte först beaktar de betydligt mer strömslukande komponenterna).

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1242855
February 5, 2010 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag helt utan problem fungerar det säkerligen, men inte med vettiga temperaturer. Google har gjorde ju en "undersökning" av sina diskar och kom där fram till att en temperatur på 35 gör att diskarna håller längst, givetvis finns det undantag. 35 grader håller man inte helt passiv med diskar sittandes kompakt i ett chassi utan någon direkt luftgenomströmning, iaf inte diskar med normal strömförbrukning. Har själv tre diskar sittandes ganska kompakt, dessa blir för varma om det inte kyls aktivt.
Vill man inte optimera livslängden är de inget problem, nej.

Den normala användaren har inte såhär stora diskar till något annat än lagring, vanligtvis av filmer och musik kan jag tänka mig.
För min del så står diskarna för den större delen av förbrukningen i min filserver, även fast de bara är tre till antalet...

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
1242864
February 5, 2010 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Jag helt utan problem fungerar det säkerligen, men inte med vettiga temperaturer. Google har gjorde ju en "undersökning" av sina diskar och kom där fram till att en temperatur på 35 gör att diskarna håller längst, givetvis finns det undantag. 35 grader håller man inte helt passiv med diskar sittandes kompakt i ett chassi utan någon direkt luftgenomströmning, iaf inte diskar med normal strömförbrukning. Har själv tre diskar sittandes ganska kompakt, dessa blir för varma om det inte kyls aktivt.
Vill man inte optimera livslängden är de inget problem, nej.

Fair enough. Men jag tror inte hårddisktempen för en 7200-rpmare klättrar mycket högre än 35 grader i en genomsnittsdator. Min (numera ensamma) F3:a ligger stadigt på 32 grader.

Snorch wrote: Den normala användaren har inte såhär stora diskar till något annat än lagring, vanligtvis av filmer och musik kan jag tänka mig.
För min del så står diskarna för den större delen av förbrukningen i min filserver, även fast de bara är tre till antalet...

Öhm, jag kör min 1-terabytare som systemhårddisk. En standarddator har normalt sett bara en hårddisk som används till både systemet och till lagring. Enbart lagring sker väl i så fall framförallt på externa diton.

Men som sagt, för just lagring kan det finnas en poäng med strömsnålare hårddiskar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 126
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL